مدیر امور دام جهاد کشاورزی لرستان گفت:

حمایت ویژه از متقاضیان پرورش اسب در لرستان

مدیر امور دام جهاد کشاورزی لرستان گفت: متقاضیان پرورش اسب در استان از نظر تهیه علوفه، واکسیناسیون، اعزام مربی و پزشک به پیست و مزرعه ها و اهدای یک بخش تسهیلاتی برای متقاضیان پروش اسب مورد حمایت قرار می گیرند.



مراد بیرانوند مدیر امور دام جهاد کشاورزی لرستان درگفتگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در این رابطه گفت: اسب از قدیم الایام عضو جدانشدنی از تاریخ ایران و اقوام مرز نشین مثل لرستان، کردستان و ایلام بوده است. عضوی که هم نشان از جنگ دارد و هم آمادگی بالای جسمانی سوارکاران ماهر آن.

بیرانوند افزود: ما در لرستان اهمیت خاصی نسبت به پروش و پیست های اسب دوانی داریم چراکه از این خطه بزرگان سوارکار بسیاری در مسابقات منطقه ای داشته ایم و البته صادرات برای مراسمات خاص یا نظامی با پتانسیلی که در استان لرستان در مورد پروش و نگه داری و پیست های آموزشی وجود دارد و ما تصمیم به حمایت ویژه از متقاضیان تاسیس پیست و مزرعه نگه داری و پروش اسب گرفته ایم.

وی در خصوص پتانسیل پرورش اسب در لرستان اظهار داشت: در حال حاضر ۹ واحد صنعتی با ظرفیت ۲۰۱ رأس اسب در استان فعال است اما لرستان پتانسیل بیشتری دارد و هنوز در بحث پرورش اسب به جایگاهی مناسب است نرسیده‌ایم.

بیرانوند با بیان اینکه در همه شهرستان‌های استان پرورش اسب را به شکل روستایی و عشایری داریم، افزود: بیش از دو هزار رأس اسب به صورت سنتی نگهداری می شود که در همه شهرستانها تراکنش دارند.

مدیر امور دام جهادکشاورزی لرستان عنوان کرد: بیشتر واحدهای صنعتی پرورش اسب لرستان در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، کوهدشت و دورود است البته در نورآباد، رومشکان و الشتر هم واحدهای فعالی داریم. البته نقش ویژه بروجرد و خرم آباد دراین امر ستودنی است.


بیشتر بخوانید؛

در سال جاری ۵۹۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در زیربخش های مختلف کشاورزی پرداخت خواهد شد


وی گفت: این تلاش ها باید مورد توجه قرارگیرد که بهترین توجه دراین امر حمایت و اهدای تسهیلات به مزرعه و پیست داران اسب است. ما از نظر تهیه علوفه، واکسیناسیون، اعزام مربی و پزشک به پیست و مزرعه ها و اهدای یک بخش تسهیلاتی برای متقاضیان پروش اسب در کنار این عزیزان هستیم. ما در کنار تمام فعالین این عرصه در لرستان خواهیم بود و مشتاق برگزاری مسابقات اسب دوانی در استان هستیم.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه واحدهایی که به بهره برداری رسیده‌اند از تسهیلات استفاده کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از محل بودجه اختصاصی مربوط به پرورش دام و طیور، تسهیلاتی برای پرورش اسب هم در نظر گرفته‌ایم؛ در حال حاضر از متقاضیان پرورش اسب هم در زمینه صدور مجوز و هم تسهیلات و راه‌اندازی، حمایت می‌کنیم.

مهدی بیرانوند روژمان- استان لرستان

223504