آغاز شمارش حیات وحش در ۷ منطقه حفاظت شده کهکیلویه‌ و بویراحمد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از آغاز شمارش حیات وحش در ۷ منطقه حفاظت شده کهکیلویه‌ و بویراحمد خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون، سید اسدالله هاشمی گفت: به منظور اطلاع از وضعیت جمعیتی گونه‌های مهم حیات وحش، در تمام مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع تحت مدیریت محیط زیست استان، هر سال انواع گونه‌های جانوری شمارش می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: شمارش گونه های جانوری با همکاری ۲۷ تیم در قالب تشکل‌های محیط زیستی مردم نهاد، همیاران افتخاری و معتمدین محیط زیستی و با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی توسط ۸۷ نفر کارشناس و محیط بان انجام می شود.

هاشمی ادامه داد: پس از آماربرداری، اطلاعاتی در خصوص وضعیت ترکیب سنی و جنسی جمعیت‌ موجود، توجه به اهمیت، حمایت و آشنایی هرچه بیشتر با مشکلات محیط زیستی پیش رو و تبادل نظر درجهت چگونگی برخورد و رفع مشکلات زیست محیطی برنامه ریزی خواهد شد.

وی تاکید کرد: هدف از این سرشماری‌ها برآورد جمعیت حیات وحش، در مناطق مختلف حفاظت شده است اما سایر گونه‌ها از جمله گوشتخواران و حتی نمایه‌های حضور سایر گوشتخواران مهم نیز در فرم‌های سرشماری نیز ثبت می‌شوند.


بیشتر بخوانید:

مردم تخلفات و تعارضات به حیات وحش را سریعاً گزارش دهند


مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این سرشماری که به روش مشاهده مستقیم انجام می‌شود وضعیت آبی مناطق، پوشش گیاهی و علوفه‌ای نیز مورد پایش قرار می‌گیرد.

هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامین با وسعت ۲۵ هزار ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با دو هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در استان وجود دارد.

در راس آن ها پارک ملی دنا و منطقه حفاظت شده دناست که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان اولین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.

منبع: ایرنا

223468