مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفتگو با پرسون؛

۴۳ هزار معلول کرمانشاهی تحت پوشش بهزیستی هستند/ معلولان نیازمند ترحم نیستند

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر ۴۳ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان کرمانشاه هستند که بیشترین آنها را از معلولان جسمی حرکتی تشکیل می دهند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمانشاه، در طول زندگی همه اسم معلولیت رو شنیده ایم. اما خیلی از افراد حس بدی نسبت به معلولیت دارند و تا اسمی از افراد دارای معلولیت به میان می آید بیشترین تصورمان هم معلولین جسمی است اما نگاه دقیق و مناسبی نسبت به معلولیت نیست. شاید خود ما جای این افراد بدنیا آمده بودیم. شاید یک روز دچار این ناتوانی شویم…!

اگرچه معلولیت شاید واژه ی مناسبی نیست بهتر است از واژه ی “ناتوانی” برای معلولیت (handicap) و از واژه ی کم توانی برای disability استفاده کنیم.

معلولیت چیست؟

معلولیت (به انگلیسی: Handicap) به آسیب های ناشی از احتلال و ناتوانی گفته می شود که منجر به ایجاد محدودیت و جلوگیری از ایفای نقش طبیعی فرد در زندگی می گردد. این نقش بر اساس جنسیت، سن، عوامل اجتماعی و فرهنگی به عهده فرد گذاشته شده است.

فرد دارای معلولیت یا معلول: کسی است که بخشی از تواناییهای فیزیکی، جسمی، اجتماعی، حرفه ای، ذهنی و روانی خود را از دست داده و یا اصلا بدست نیاورده است.

معلولین را با توجه به نوع و ماهیت اختلالاتی که دارند به چهار دسته می توان تقسیم بندی کرد:

معلولین ذهنی(کسانی که در معلولین ذهنی قرار میگیرند که دچار نارسایی یا تاخیر در رشد قوای ذهنی شده هستند مثلا کم توانی ذهنی که این افراد به سه دسته تربیتی، آموزشی و توانبخشی تقسیم بندی می شوند و بر اساس ضریب هوشی های متفاوت هستند که از یک فرد طبیعی پایین تر است.)

معلولین روانی( کسانی که در دسته معلولین ذهنی قرار می گیرند تمام مبتلایان به این بیماری های مزمن روانی به دلیل اینکه ناشی از مغز و تفکر است و هنوز بسیار ناشناخته است پیامد بیماریشان در زندگی فردی و اجتماعی آنان تاثیر میگذارد و موجب ناتوانی و معلولیت میگردد.

اما ۵ دسته از نشانه های شایع در اختلالات روانی ( اختلالات ادراک، اختلالات تفکر، اختلالات حافظه، اختلالات عاطفه و اختلالات هوشیاری) می باشد.

معلولین جسمی: از شایع ترین معلولیت های جسمی می توان به نقص عضو ها، اختلالات سیستم عصبی و ضایعات نخاعی، ناهنجاری های مربوط به استخوان بندی، اختلالات بیولوژیکی و متابولیسمی،نابینایی، ناشنوایی و سالمندان اشاره کرد. و افرادی که قطع عضو می شوند ممکن است دچار افسردگی یا مشکلات روحی روانی شوند. اعتماد بنفس خود را از دست بدهند و یا نخواهند در جامعه حاضر شوند.

معلولین اجتماعی: قشری که جامعه را طرد می کنند و کنار می گذارند مثلا معتادین، بزهکاران، بی سرپرستان، روسپیان، محکومین زندان ها و.. معلولین اجتماعی گفته می شود.


بیشتر بخوانید؛

«معلولیت، محدودیت نیست» شعار است!

جشنواره هنری" آسمانی در خانه"، فرصتی برای جامعه معلولان


دکتر فرحناز محمدی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار پرسون، به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی افراد دارای معلولیت با اشاره بر اینکه 13 آذرماه مصادف با سوم دسامبر به عنوان روز جهانی معلولان نام‌گذاری شده است اظهار داشت: هرساله برنامه های مختلفی توسط بهزیستی به اجرا در می آید و امسال نیز این برنامه ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از تاریخ ۱۳ لغایت ۱۹ آذرماه اجرایی خواهند شد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر ۴۳ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان کرمانشاه هستند که بیشترین آنها را از معلولان جسمی حرکتی تشکیل می دهند.

محمدی با عنوان اینکه معلولین با توجه به نوع معلولیت خود نیازمند ترحم افراد جامعه نیستند ادامه داد: بلکه نیازمند توجه ویژه هستند و باید اقدامات لازم برای شکوفایی استعدادهای معلولان صورت پذیرد.

وی افزود: یک فرد معلول حق دارد همانند افراد عادی به تمامی امکانات رفاهی جامعه دسترسی داشته باشد و انجام مناسب سازی معابر شهری برای این افراد یکی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه باشد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تشریح کرد: باتوجه به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان در سال ۹۷، در این قانون تمامی نیاز افراد معلول از جمله اشتغال، مسکن، بهداشت و دیگر نیازهای آنها مورد بررسی قرار گرفته و تمامی مسئولین باید دست به دست هم دهند تا تمامی بندهای این قانون اجرایی شود.

محمدی تصریح کرد: بهزیستی به عنوان دبیر کمیته مناسب‌سازی استان پیگیر مشکلات این عزیزان و ارتباط با سایر دستگاه هاس اجرایی است، اما متاسفانه برخی از دستگاه ها از این موضوع استقبال مناسبی ندارند و این در حالی است که در جشنواره شهید رجایی ارزیابی عملکرد مناسب‌سازی دستگاه ها برای افراد معلول مورد توجه است و سامانه پیامکی معبر به شماره پیامک ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ جهت طرح مشکلات و مسائل هم استانی های عزیز در خصوص مناسب سازی معابر و اماکن عمومی، محیط های شهری و فضاهای اداری و... راه اندازی شده است.

آسیه کرمی- استان کرمانشاه

222724

مطالب مرتبط