مشاور شهردار یزد در امور مناسسب سازی در گفتگو با پرسون:

یزد؛ آماده برگزاری جشنواره بین المللی گردشگری معلولان در پساکرونا است/ مناسب سازی 40 دستگاه اتوبوس شهری برای معلولان یزدی

مشاور شهردار یزد در امور مناسسب سازی گفت: با اقداماتی که  در زمینه مناسب سازی شهر یزد انجام گرفته و در آینده انجام خواهد گرفت مدعی هستیم می توانیم جشنواره بین المللی گردشگری معلولان را برگزار کنیم و برای پساکرونا برنامه ریزی خواهیم کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، علی نوری به مناسبت هفته معلولان در گفتگو با خبرنگار پرسون؛ با بیان اینکه موضوع مناسب سازی شهر یزد از زمان دکتر جمالی نژاد شهرداراسبق کلید خورده است گفت: بنده از آن زمان به عنوان مشاور شهردار در امور مناسب سازی همکاری خود را با این نهاد آغاز کردم و در این زمینه انجام اقداماتی به صورت منظم، هدفمند و با برنامه در دستور کار قرار گرفت.

مشاور شهردار یزد در امور مناسب سازی شهری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این زمینه اظهار داشت: ابتدا از مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی شروع کردیم که بر همین اساس در هر منطقه شهرداری یک پارک بزرگ در نظر گرفته شده و مناسب سازی شد.

نظارت 5 ناظر معلول بر مناسب سازی پروژه های عمرانی شهرداری

وی افزود: با توجه به اینکه در زمینه مناسب سازی شهری متدهای آموزشی نداشتیم از مهندسان معلول که نسبت به ضوابط آشنایی داشتند برای رعایت استانداردهای مناسب سازی استفاده کردیم و در هر پارک یک ناظر بر پروژه نظارت کرده تا این مهم به صورت استاندارد صورت گیرد.

نوری در بخش دیگری از سخنانش به مناسب سازی اماکن عمومی اشاره کرد و ابراز داشت: در ادامه کار موضوع نظارت را به سایر پروژه های شهرداری نیز تعمیم دادیم و از دوسال قبل مقرر شد در تمام پروژه های عمرانی شهرداری که در مناطق پنج گانه اجرایی می شود ناظران معلول نظارت داشته باشند تا مناسب سازی ها اصولی و استاندارد انجام شود. ابتدا اهرم اجرای این اصول تنها نظارت بود و سپس برای اینکه پیمانکاران خود را ملزم به رعایت این امر بدانند تائیدیه ناظر و حق امضاء نیز اضافه شد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر ساخت و سازهای شهری شهرداری یزد ادامه داد: این موضوع باعث شد تا اهرم کنترلی خوبی درپروژه های شهری به وجود آید البته مناسب سازی برای همه گروه های معلولان نظیر نابینایان، معلولان جسمی حرکتی و ....در نظر گرفته شده و اجرای ضوابط توسط پیمانکاران الزامی است.

نوری تاکبد کرد: نظارت ها از زمان شروع، حین انجام و پایان پروژه بوده و چنانچه پیمانکاری ضوابط را رعایت نکند و امضای ناظر معلول در قرارداد تحویل پروژه نباشد، پیمانکار برای دریافت پول خود با مشکل روبرو خواهد شد البته همکاری خوبی بین پیمانکاران و ناظران وجود دارد.

مشاور عالی ترین مقام حوزه اجرایی مدیریت شهری یزد؛ پیرامون تعداد مهندسان معلول ناظر بر پروژه های شهرداری گفت: 5 مهندس ناظر از انجمن معلولین ضایع نخاعی در 5 منطقه شهرداری به صورت افتخاری و بدون دریافت حتی یک ریال بر اجرای اصولی مناسب سازی در پروژه های شهرداری نظارت داشته و با شهرداری ها همکاری می کنند

مناسب سازی 40 دستگاه اتوبوس شهری برای معلولان یزدی

وی همچنین از مناسب سازی 40 دستگاه اتوبوس شهری برای معلولان یزدی خبر داد و بیان داشت: اتوبوس های شهری که قابلیت مناسب سازی داشتند را مناسب سازی کرده و بر روی آن ها برای استفاده معلولان رمپ نصب شده است ضمن اینکه نرم افزارهای سیستم صوتی اعلام ایستگاه در اتوبوس ها نیز نصب شده تا نابینایان هم بتوانند از طریق صوت ایستگاه های مدنظر خود را تشخیص دهند.

نوری اضافه کرد:البته دو دستگاه «ون» جهت حمل و نقل رایگان معلولان نیز توسط شهرداری خریداری و در اختیار آنان قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید؛

خدمت رسانی 74 مرکز روزانه و 10 مرکز شبانه روزی به معلولان یزد


ناظر ارشد پروژه های مناسب سازی شهر یزد تصریح کرد: در کنار این اقدامات چندین دوره آموزشی در راستای آشنایی با اصول استاندارد مناسب سازی برای ناظران، پیمانکاران و طراحان پروژه ها در شهرداری های استان برگزارشده تا در پروژه ها اجرایی شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در جامعه در خصوص حقوق شهروندی معلولان اظهار داشت: در این خصوص اقدامات خوبی با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی،ورزشی شهرداری صورت گرفته که در شبکه های مجازی نسبت به اطلاع رسانی حقوق شهروندی معلولان به آحاد جامعه اقدام شده است.

راه اندازی مرکز جامع آموزش مناسب سازی در آینده ای نزدیک

مدیر هماهنگی و نظارت بر ساخت و سازهای شهری شهرداری یزد تصریح کرد: در برخی اوقات فضاهای مناسب سازی شده نیز در اثر غفلت شهروندان کاربرد خود را ازدست میدهند مثلا اگر شهروندی از روی بی توجهی جلوی ورودی مسیر مناسب سازی شده اتومبیل خود را پارک کند عملا کاربرد آن مسیر را برای شهروندان معلول از بین برده است بنابراین آموزش شهروندان از طریق تهیه کلیپ و پخش در فضای مجازی بسیار کاربردی و اثرگذار بوده و در کنار مناسب سازی فیزیکی، نصب تابلوهای هشدار دهنده و اقدامات فرهنگی نیز برای فراهم آمدن حضور معلولان در شهر انجام شده است.

نوری افزود: البته به دنبال راه اندازی مرکز آموزشی جامع مناسب سازی نیز هستیم که بر عهده مرکز علمی کاربردی شهرداری گذاشته شده است.

مشاور شهردار یزد در امور مناسب سازی شهری با اشاره به اجرای طرح هفت خوان در یزد اظهار داشت: با توجه به برگزاری موفق اولین جشنواره ملی گردشگری معلولان در سال گذشته که نتیجه اقدامات دوسال قبل در زمینه مناسب سازی بوده و بازخورد خوبی در کشور داشت امسال شهر یزد به عنوان شهر پایلوت دسترس پذیر کشور انتخاب و بر همین اساس شهرداری یزد طرحی را با عنوان هفت خوان اجرایی کرده که پیاده راه های دوطرف مسیر میدان همافر تا مسجد جامع به طول 10 کیلومتر برای دسترس پذیر بودن گروه های هدف مانند معلولان، کودکان، زنان باردار و سالمندان به صورت استاندارد و با کیفیت بالا مناسب سازی می شود.

آمادگی یزد برای برگزاری جشنواره بین المللی گردشگری معلولان

نوری از آمادگی یزد برای برگزاری جشنواره بین المللی گردشگری معلولان خبر داد و ابراز داشت: امسال نتوانستیم به دلیل شیوع بیماری کرونا دومین جشنواره ملی گردشگری معلولان را برگزار کنیم هرچند قرار است این جشنواره در فضای مجازی برگزار شود .

مدیر هماهنگی و نظارت بر ساخت و سازهای شهری شهردار یزد در پایان با قدردانی از مشارکت میراث فرهنگییزد برای فراهم آوردن شرایط حضور معلولان در اماکن تاریخی یزد گفت: روزگاری بازدید از اماکن گردشگری برای معلولان آرزو بود اما امروز به همت شهرداری و میراث فرهنگی اماکن گردشگری مناسب سازی شده و با اقداماتی که انجام گرفته و در آینده انجام خواهد گرفت مدعی هستیم می توانیم جشنواره بین المللی هم برگزار کنیم و برای پساکرونا برنامه ریزی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

حیران_استان یزد

223048