مهوش صبرکن در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

در ایام کرونایی هیچ حمایتی از هنرمندان صورت نگرفته است

مهوش صبر کن بازیگر سریال «دخترم نرگس» گفت: ما همچنان پس از گذشت یکسال، دستمزدهایمان را از این پروژه دریافت نکرده ایم و متاسفانه تهیه کننده ارومیه بدقولی کرده اند و اگر هم پول پرداخت شود پس از گذشت یکسال آن پول دیگر ارزشی ندارد.

مهوش صبر کن بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پرسون، پیرامون آخرین وضعیت فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: پیشنهاد زیادی برای کار دارم، اما بنابردلایل مختلفی همچون مسائل مالی، متن نامناسب یا فیلمبرداری در شهرستان و از همه مهمتر شرایط خاص کرونایی، هیچکدام منجر به عقد قرارداد نشده است.

وی در ادامه افزود: آخرین فعالیت بنده به سریال «دخترم نرگس» باز میگردد و پس از آن در یک فیلم کوتاه به نام «ستون» با هنرمندان شهر قم همکاری داشتم و در این زمانی که دستمزدها بسیار پایین است و آن هم مشخص نیست که آیا بدهند یا خیر، تمایلی به ایفای نقش ندارم و ترجیح دادم در منزل بمانم، زیرا در این دوران خطرناک کرونایی، فعالیت برای هنرمندان بسیار مشکل است.

بازیگر سریال «دخترم نرگس» در خصوص این سریال اظهار کرد: سریال « دخترم نرگس» به نویسندگی و کارگردانی باقر حبیب پیران و تهیه کنندگی داوود سلیمان پور یکی از تولیدات استانی آذربایجان غربی است که در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه ای و به سفارش سیمای استانها برای پخش از شبکه استانی ارومیه و شبکه سوم سیما تهیه شده بود و در استان های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان و کردستان جلوی دوربین رفت.

وی در همین راستا ادامه داد: متن این سریال به شدت جذاب و گیرا بود و با آنکه توسط سیمای استانها تولید شد اما بازخوردهای خوبی داشت و به یکی از پر بیننده ترین سریال تلویزیون بدل شد.

این بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص مشکلات مالی سریال «دخترم نرگس» اذعان کرد: ما همچنان پس از گذشت یکسال، دستمزدهایمان را از پروژه «دخترم نرگس» دریافت نکرده ایم و متاسفانه تهیه کننده ارومیه بدقولی کرده اند و اگر هم پول پرداخت شود پس از گذشت یکسال آن پول دیگر ارزشی ندارد.


بیشتر بخوانید؛

گفتگو با علیرضا استادی: ضربه مهلک کرونا بر بدنه هنر/ هنرمندان به سختی امرار معاش می‎کنند


بازیگر سریال «خانه ای در تاریکی» در خصوص مشکلات اصلی بازیگران در ایام کرونا عنوان کرد: در پایان سال گذاشته که تازه ویروس کرونا شیوع پیدا کرده بود، زمانی که همسرم 28 اسفند از سر کار برگشت ما خیلی دلهره داشتیم و خیلی برای ما سخت بود، زیرا اطلاعات زیادی در خصوص این ویروس نداشتیم.

وی در همین راستا ادامه داد: وقتی کار در تهران است شما شب در منزل خودتان هستید و خیالتان راحت است، اما در کار شهرستان، اقامت در هتل و یا خانه های اجاره ای ترسناک و مشکل است و یا حضور در داخل اتاق گریم و لباس که در یک فضای بسته و کوچک می باشد، استرس ابتلا به کرونا به شدت آزار دهنده است.

بازیگر سریال «یوسف پیامبر» در خصوص دستور ستاد ملی مقابله با کرونا پیرامون توقف فیلمبرداری ها تصریح کرد: کار در حال انجام است، درست است که دستمزدها پایین است، اما فیلمبرداریها همچنان با ترس زیاد ادامه دارد، اما هیچ پروژه ای متوقف نشده است، به عنوان مثال همسرم محمود پاک نیت در دو پروژه حضور دارد، هرچند که میگویند که مرحوم کریم اکبری مبارکه و خانم اسکندری بر روی صحنه درگیر بیماری شده اند.

وی در همین راستا افزود: تنها در اواخر پارسال یک ماه پروژه های متوقف شدند آن هم بدون حقوق، البته سریال سازی بابت هزینه هایی که دارد نمی توانند توقف های طولانی داشته باشد و تهیه کنندگان به هر سختی و هر مشکلی است با رعایت نسبی پروتکل های بهداشتی در حال انجام کارهای خودشان هستند، چون تهیه کننده سرمایه اش در خطر است و عوامل نیز برای گذران زندگی نیاز به کسب درآمد دارند.

صبرکن در خصوص اینکه آیا توقف فیلمبرداری ها به نفع هنرمندان است یا خیر گفت: به نظر بنده نمی توان کارها را متوقف کرد و سر هیچ کاری نرفت، حالا من می گویم خانه دار هستم و مسئولیت هزینه های زندگی بر روی دوشم نیست اما همسرم یا آقایون بازیگری که خرج زندگی دارند، مجبور به حضور در این شرایط سخت و ایفای نقش هستند، ما که بوتیک، کافی شاپ و پیتزا فروشی نداریم که از آن طریق امرار معاش کنیم.

وی در همین راستا ادامه داد: حرف یکی دو روز که نیز نیست و مشخص نمی کند که در آینده چه اتفاقی پیش می آید و به همین دلیل نمیتوان پروژهها را متوقف کرد و هنرمندان را خانه نشین کرد، بهتر است پروژه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند، زیرا تلویزیون نیاز به تغذیه دارد و باید آثار تولید شوند، البته ما بازیگر ها به دلیل تعهد که نسبت به قرارداد داریم مجبوریم هستیم سر صحنه حضور داشته باشیم، وقتی بیمار هستیم یا عروسی و عزا پیش می آید بازیگر باید سر صحنه حضور داشته باشد، زیرا هر یکروز غیبت بازیگر موجب بروز مشکلاتی در پروژه خواهد شد.

این بازیگر سینما در خصوص وضعیت معیشتی هنرمندان در این روزها و حمایت مسئولان ذی‎ربط اذعان کرد: خیلی از بازیگران ما بیکار و کم کار هستند، متاسفانه جامعه ما قشر بازیگران را با چند بازیگر جوان قیاس می کنند که چند کار انجام می دهند و درآمد خوبی دارند، اما تعداد کثیری از هنرمندان که نان آور خانواده هستند چندین سال است که بیکار هستند و به سختی امرار معاش می کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: حمایت آنچنانی اتفاق نیفتاده است، فقط خانه سینما در این چند وقته یکسری محصولات غذایی نظیر سس و لبنیات داد که آن هم ... و به جز خانه سینما هیچ حمایتی از هنرمندان صورت نگرفت، یا اینکه بنده از آن اطلاعی ندارم.

بازیگر سریال «پس از باران» در خصوص بازپخش سریال ها از تلویزیون اظهار کرد: این سریال پس از باران فکر کنم تا چند دهه دیگر نیز مخاطبین را راضی کند، همچنین سریال های پدر سالار، روزی روزگاری، یوسف پیامبر و ... سریال های بدون تاریخ انقضاء دارند و برای مردم در هر زمانی و هر نسلی تازگی دارد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر یک سریال در شبکه فارسی زبان ترکیه ای، به نام «روزی روزگاری در چوکوروا» در حال پخش است، که کپی از سریال پس از باران است و قصه و تمامی شخصیتهای سریال«پس از باران» نمونه مشابه ای در این سریال دارند.

بازیگر سریال «روشنتر از خاموشی» دلیل ماندگاری این سریال های را این چنین برشمرد: سریال ها دارای متن و عوامل خوبی بوده و کار خواه ناخواه به دل مخاطب می نشست، هنوز هم که هنوز هست نوه های من این فیلم را می بینند برایشان تازگی دارد، وقتی متن خوب باشد و عوامل خوب باشد کار ماندگار خواهد شد، متاسفانه بسیاری از کارهای امروزی متن خوبی ندارند و بازیگرها به درستی انتخاب نمی شوند و نتیجه کار یکبار پخش از تلویزیون است، اما خیلی زود آن را فراموش خواهند کرد.

بازیگر فیلم «زمهریر» در خصوص اکران آنلاین فیلم ها و پخش فیلم تئاتر از تلویزیون و تاثیرش در این شرایط کرونایی اظهار کرد: از قدیم گفته اند کاچی به از هیچی است، شما تصور کنید که همین اکران آنلاین و شبکه های نمایش خانگی نباشد، آن زمان با تعطیلی های به وجود آمده برای سالن های سینما، تهیه کنندگان و هنرمندان کجا به دنبال بازگشت سرمایه خود باشند و موجبات سرگرمی مردم را فراهم کرد، وقتی در سالن های نمایش و سینماها بسته است به نظرم باید از این رسانه ها حمایت کرد تا مردم از این طریق تغذیه شوند

صبرکن در پایان در خصوص بازگشایی سالن های نمایش با ظرفیت پنجاه درصدی خاطر نشان کرد: سالن تئاتر زمانی که پر است به عوامل قوت می دهد و بلیط فروشی با نصف ظرفیت برای سالن تئاتر نه لذتی برای عوامل دارد نه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است، شاید با این تدبیر برای سالن های سینما، اتفاقی برای فیلم ها نیفتد، اما تئاتر لطمه خواهد دید، زیرا خیلی از کارگردانان بازیگر ان فیلم های خود را از داخل همین سالن های تئاتر انتخاب می کنند، هر چند که همه مشاغل نیز تحت تاثیر این ویروس قرار دارند اما هنرمندان علی الخصوص بچه های تئاتر خیلی آسیب خواهند دید.

گفتگو از روح اله کوه مسکن

221903