کارشناس آمریکا در گفتگو با پرسون:

کار سخت بایدن در مدیریت سلسله بحران‌های آمریکا

بازتعریف ساختار آمریکا و گذار از بحران‌های آمریکا کار آسانی نیست که دولت بایدن بخواهد انجام دهد و نکته قابل توجه این است که هنوز دوران ریاست جمهوری ترامپ تمام نشده و ترامپ به صورت رسمی تا دو ماه دیگر رئیس جمهور آمریکاست و بسیاری از رسانه‌های آمریکایی تحلیل کرده‌اند که ترامپ به علت شکست در انتخابات، انتقام سختی از دولت بعدی آمریکا خواهد گرفت یعنی طی دو ماه آینده مؤلفه‌های بحران در آمریکا را تقویت خواهد کرد.

حنیف غفاری کارشناس آمریکا در گفتگو با خبرنگار بین الملل پرسون، در خصوص انتخابات آمریکا و چالش‌های داخلی و خارجی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، گفت: نکته مهم و اساسی در تحلیل انتخابات آمریکا این است که فارغ از این‌که بایدن یا ترامپ رئیس جمهور می‌شد، ایالات متحده آمریکا با یک سلسله بحران‌های زیرساختی مواجه شده است.

حنیف غفاری اظهار کرد: در طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ یعنی از زمانی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد بسیاری از قواعد حکمرانی در آمریکا تغییر کرد و آمریکا به صورت آشکارا در نظام بین الملل، رویکرد یکجانبه گرایانه‌ای را در دستور کار قرار خود قرار داد یعنی با کشورهای اروپایی دچار چالش شد، در سازمان ناتو بین آمریکا و متحدان اروپایی‌اش اختلافات مزمنی بروز کرد، جنگ تجاری بین آمریکا و چین شکل گرفت و حتی در ماه‌های آخر ریاست جمهوری ترامپ، این مسئله به حیات خلوت چین کشیده شد یعنی آمریکا تحرکات نظامی خود را از طریق فروش تسلیحات به این کشورها در دریای چین، هنگ کنگ، تایوان و ... تشدید کرد.

وی افزود: نکته قابل تأمل این است که بایدن چگونه می‌خواهد این مسائل را مدیریت کند و معادله را به عقب برگرداند و یا اینکه معادله جدیدی را تعریف کند.

غفاری ادامه داد: در حوزه سیاست داخلی، ویروس کرونا و نحوه مواجهه با آن مسئله‌ای است که کماکان اصلی‌ترین دغدغه داخلی در آمریکا محسوب می‌شود و تجربه نشان داده است که دموکرات‌ها هم مانند جمهوری خواهان برنامه مدونی برای مواجهه با این مسئله ندارند. مسئله بعدی در حوزه سیاست، اعتراض‌های معطوف به اصل نژادپرستی در آمریکا می‌باشد که بایدن باید آن را مدیریت کند.

وی همچنین بیان کرد: مسئله دیگری که بایدن باید آن را مدیریت کند، بحث اقتصاد آمریکاست. آمارها نشان می‌دهد بعد از وقوع بحران کرونا بیش از ۵۰ میلیون نفر در آمریکا شغل خود را از دست داده‌اند و بسیاری از بنگاه‌های کوچک و متوسط هم به شدت آسیب دیده‌اند و در معرض ورشکستگی قرار دارند.

غفاری در ادامه تشریح کرد: بازتعریف این ساختار، بازتعریف این وضعیت و گذار از این بحران کار آسانی نیست که دولت بایدن بخواهد انجام دهد و نکته قابل توجه این است که هنوز دوران ریاست جمهوری ترامپ تمام نشده و ترامپ به صورت رسمی تا دو ماه دیگر رئیس جمهور آمریکاست و بسیاری از رسانه‌های آمریکایی تحلیل کرده‌اند که ترامپ به علت شکست در انتخابات، انتقام سختی از دولت بعدی آمریکا خواهد گرفت یعنی طی دو ماه آینده مؤلفه‌های بحران در آمریکا را تقویت خواهد کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: عملکرد بایدن به عنوان معاون اوباما نشان می‌دهد که او فرد مدیری نیست که بتواند این بحران‌ها را در کنار هم تحمل کند چه برسد به این‌که بخواهد برای حل این بحران‌ها راهکار عملیاتی و سریع با رویکرد کوتاه مدت اتخاذ کند. قطعاً در دوران ریاست جمهوری بایدن بخشی اعظمی از انرژی رئیس‌جمهور آمریکا خصوصاً طی دو سال اول دوران ریاست جمهوری‌اش باید معطوف مواجهه با بحران‌ها و مدیریت آن‌ها شود.

حنیف غفاری در پایان اظهار کرد: ترامپ از معاهده آب و هوایی پاریس، از پیمان نفتا در آمریکای شمالی و از برجام نه تنها خارج شده است بلکه بعد از خروج از این توافقات زیرساخت‌های مبتنی بر این خروج را هم تعبیه کرده است یعنی اینطور نیست که بایدن با یک تصمیم ظاهری اعلام کند به این پیمان‌ها بر می‌گردد و این بازگشت پیش شرط‌ها، مؤلفه‌ها و بازتعریف تعهداتی را دارد که در یک فاصله سریع انجام نخواهد گرفت و نکته مهم‌تر این است که ممکن است بایدن اصلاً اراده لازم برای این کار را نداشته باشد چنانچه که ما نباید فراموش کنیم که حزب دموکرات در بحث عمل به تعهدات بین المللی اگر بدتر از جمهوری‌خواهان نباشد بهتر از آنها نیست.

210296

مطالب مرتبط