سفیر سابق ایران در مکزیک و ونزوئلا در گفتگو با پرسون:

تحریم و تبدیل تهدید به فرصت

به طور طبیعی کشورهایی که تحت تحریم هستند باید بتوانند با هم رابطه داشته باشند و نمونه موفق رابطه ایران و ونزوئلا می‌تواند به بقیه کشورها گسترش پیدا کند. کشور ما امروز سازنده بسیاری از کالاهایی است که تحت تحریم بود و امروز آن‌ها را به ونزوئلا صادر می‌کند.

احمد سبحانی کارشناس آمریکای لاتین و سفیر سابق ایران در مکزیک و ونزوئلا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص روابط اقتصادی ایران با کشورهای آمریکای لاتین اظهار داشت: روابط ایران و آمریکای لاتین درگذشته فعال شده بود و غیر از روابط نفتی به چند میلیارد دلار افزایش پیدا کرده بود. اما در دهه گذشته صادرات کالاهای ایرانی و خدمات فنی و مهندسی ایران به آمریکای لاتین شروع شد و شتاب خوبی داشت که متأسفانه در ۷ الی ۸ سال گذشته سطح روابط بسیار پایین آمد.

وی افزود: از سال گذشته روابط ایران و آمریکای لاتین مجدداً شروع شده است و امروز علاوه بر کالاهای مصرفی و خدمات فنی و مهندسی، بنزین و حتی نفت خام به آمریکای لاتین صادر می‌کنیم.

این کارشناس بین الملل در ادامه با بیان این که آمریکای لاتین بازار بسیار خوبی برای کالاهای ایرانی است، گفت: این بازار می‌تواند برای ارتقاء صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران بسیار مؤثر واقع شود.

سبحانی ادامه داد: ما در جهان سیالی به سر می‌بریم و همانطور که سرعت تحولات علمی بسیار بالاست، سرعت تحولات سیاسی هم بالاست. به طور طبیعی کشورهایی که تحت تحریم هستند باید بتوانند با هم رابطه داشته باشند و نمونه موفق رابطه ایران و ونزوئلا می‌تواند به بقیه کشورها گسترش پیدا کند.

وی افزود: امروز با تغییر رئیس حکومت در آمریکا سیاست آمریکایی‌ها تغییر خواهد کرد بنابراین فرصت خوبی برای کشورهای در حال توسعه است که بتوانند روابط‌شان را با یکدیگر تحکیم ببخشند خصوصاً کشورهای تحریمی.

سفیر سابق ایران در ونزوئلا و مکزیک اظهار داشت: امروز ونزوئلا یک کشور تحریمی است و متأسفانه همه اقلام این کشور وارداتی است. کشور ما امروز سازنده بسیاری از کالاهایی است که تحت تحریم بود و امروز آن‌ها را به ونزوئلا صادر می‌کند.

وی در خصوص گسترش روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین تصریح کرد: ما برای کشت فراسرزمینی و حتی برای دامداری فراسرزمینی می‌توانیم در آمریکای لاتین حضور داشته باشیم. در زمینه علم تکنولوژی و فناوری‌های پیشرفته کشورهایی مثل برزیل در برخی اقلام از ما پایین‌تر هستند، در برخی اقلام با ما مساوی هستند و در برخی از اقلام خاص هم جلوتر هستند و این همکاری‌ها می تواند بسیار بسیار کمک کننده باشد.

احمد سبحانی خاطرنشان کرد: امروز در مکزیک همسایه آمریکا یک دولت مستقل سر کار آمده است اگرچه تحت فشار شدید آمریکاست اما بازار مکزیک و همچنین بازار کشورهایی نظیر نیکاراگوئه، کوبا، اکوادور و غیره را می‌توان به عنوان یک بازار هدف در نظر گرفت چرا که این مسئله می‌تواند برای اقتصاد کشورمان بسیار مفید باشد.

209914

مطالب مرتبط