آسیا

راشا تودی رسانه روسی با انتشار خبری در مورد غرق شدن کشتی تجاری متعلق به امارات از واژه جعلی «خ.ل.ی.ج ع.ر.ب.ی» به جای «خلیج فارس» استفاده کرد.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال از مذاکرات عربستان سعودی و چین بر سر قیمت‌گذاری و خرید نفت خام از طریق یوآن به جای دلار آمریکا خبر داده است. عربستان که از زمان آغاز ریاست‌جمهوری بایدن، اختلافات زیادی با ایالات متحده پیدا کرده و به سرعت در حال فاصله گرفتن از واشنگتن است، حالا با مشارکت چین در حال ترتیب دادن کودتایی علیه سلطه چند دهه‌ای پترودلار است.
روسیه در شرایطی تحت تحریم‌های غرب قرار گرفته است که معادلات تجاری جهان را دستخوش تغییر خواهد کرد. در این میان، فرصت و تهدید حذف روس‌ها از تجارت بین‌المللی، برای ایران چیست؟
طرفین غربی یکدیگر را مسئول چنین شرایطی معرفی می کنند، اما خوب یا بد، توافقی در حال شکل‌گیری بود که در صورت تحقق، فرصتی دوباره را به ایران برای ایجاد موقعیتی متفاوت از آنچه به آن مبتلاست، ایجاد می‌کرد.
رئیس جهور روسیه گفت: اقدامات کشورهای غربی از جمله ارسال سلاح و سربازان مزدور به اوکراین، این کشور را به خون می‌کشد.
روسیه اخیراً از خواسته‌های خود از واشنگتن در رابطه با توافق هسته‌ای ایران عقب نشینی کرد.
جمهوری اسلامی ایران، موجب رفع نگرانی‌های واقعی و تصنعی در مورد احتمال شکست مذاکرات وین به دلیل درخواست جدید مسکو شد و شرایط جدیدی را شکل داد.
در حالی که افکار عمومی در جهان بر اخبار بحران اوکراین متمرکز است، در غرب آسیا، حکام سعودی دست به جنایت تازه ای زدند و در تاریخ 21 اسفند تعداد ۸۱ نفر از منتقدان سنی و شیعه خود را وقیحانه اعدام کردند.

نشریه «یو اس چاینا پرسپشن مانیتور» به مقامات چینی توصیه می‌کند که به‌دلیل احتمال زیاد باخت پوتین در جنگ اوکراین، مقامات پکن نباید سرنوشتشان را به ساکن کاخ کرملین گره بزنند و باید هر چه زودتر چنین ارتباطی را قطع کنند. توصیه بعدی این نویسنده این است که چین باید از حالت بی‌طرفی خارج شود و نقش فعال‌تری در برقراری صلح و ثبات بین‌المللی و خودداری از ورود نظام بین‌الملل به یک جنگ اتمی ویرانگر ایفا کند؛ این کار صرفا از طریق مشارکت در فرآیندهای بین‌المللی امکان‌پذیر است.
یک فرمانده آمریکایی مدعی شد که حکومت سرپرست افغانستان در تلاش‌های خود در برخورد با داعش شکست خورده و احتمال درگیری‌های بیشتر در این کشور پیش‌بینی می‌شود.
در حالی که این روزها مذاکرات وین متوقف شده و طرف غربی سعی دارد برخلاف واقعیات میدانی ، روسیه را عامل اصلی این توقف معرفی کند ، روز گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان به مسکو سفر کرد.
رئیس‌جمهور اوکراین گفت: همه از جمله نمایندگان ما در هیأت مذاکرات با فدراسیون روسیه باید در جایگاههای خود باید تلاش کنند. این بسیار حائز اهمیت است، دشوار است اما مهم است.
بیست‌ و یکمین روز:

جنگ، آوارگی، تجاوز

ناوهای جنگی روسیه، اودسا را با موشک هدف گرفتند و این درحالی است که شهروندان پایتخت پس از حمله‌های هوایی سنگین روسیه در وضعیت منع رفت و آمد به‌ سر می‌برند.
ماسک با مخاطب قرار دادن صفحه رسمی انگلیسی ولادیمیر پوتین نوشته بود: «من بدین‌ وسیله ولادیمیر پوتین را به مبارزه‌ای تن به تن دعوت می‌کنم.» و به روسی افزود: «آیا این مبارزه را می‌پذیرید؟