آسیا

در میانه جنگ اوکراین؛

هشدار چین به تایوان

چین پیشتر هشدار داده است که برای اثبات حقانیت خود در قبال تایوان، از جنگ هم ابایی ندارد.
حسن العلوی گفت: ایران همسایه‌تان است؛ شما بهتر از من ایران را می‌شناسید و می‌دانید که موشک‌های سپاه پاسداران ایران از قدرت فزاینده ای برخوردار هستند. همچنین آگاه هستید که ایران و سپاه پاسداران بر سر امنیت ملی خود شوخی ندارند.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما نگران امکان کمک مادی چین به روسیه یا تضعیف تحریم‌ هایی هستیم که ما اعمال کرده‌ایم. ما این موضوع را مستقیماً به چین اعلام کرده‌ایم، از جمله در ۲۴ ساعت گذشته که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی با همکار چینی‌اش ملاقات کرد.
طبیعی است که آمریکا و اروپا در زمینه برجام تلاش کنند که هم با ایران و هم با روسیه در تماس باشند و روسیه را قانع کنند که از درخواست‌هایش چشم‌پوشی کند.
روح مقاومت هر روز زنده‌تر و چابک‌تر می‌شود. ضرب شست موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دو لانه اسرائیل در اربیل نشان داد بالندگی جریان مقاومت واقعیتی دیدنی و غیرقابل انکار است و ادامه سیلی‌های سخت به رژیم غاصب صهیونیستی نتیجه این رشدیافتگی روزافزون. غده سرطانی اسرائیل محکوم به شکست است و باید قلع و قمع شود.
کمتر از بیست‌وچهار ساعت پس از پاکسازی لانه شرارت صهیونیست ها در اربیل کردستان عراق، موساد دومین ضربه کاری را از سربازان گم‌نام امام زمان(عح) در سازمان اطلاعات سپاه خورد.
جمهوری اسلامی ایران در برابر تحولات موجود در اوکراین راهبرد بی طرفی فعال را اتخاذ کرد؛ یعنی نه له و نه علیه این اقدامات واکنش نشان داد.
شوک تحریم‌های فراگیر علیه روسیه باعث شده است که زندگی شهروندان روسی با اختلال جدی روبه‌رو شود و شرایط برای آنها به یکباره تغییر کند. خدمات شرکت‌های معتبر دنیا در روسیه درحال محدود شدن است، بسیاری از عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات بین‌المللی در حال ترک روسیه هستند، معضل دارو، مواد غذایی، ذخیره مواد غذایی و افت ارزش پول ملی باعث شده است که رفاه خانوار روسیه در معرض سقوط قرار گیرد. از دست دادن درآمد، اجبار به ترک روش معمول زندگی و کاهش ارتباطات جهانی چالش‌هایی است که زندگی شهروندان روسیه را تهدید می‌کند.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز پیشتر گفته بود که مذاکرات روسیه و اوکراین قرار است روز دوشنبه ۱۴ مارس برگزار شود و به گفته وی، این مذاکرات از طریق کنفرانس ویدئویی انجام خواهد شد.
رئیس‌جمهوری اوکراین در هجدهمین روز از حمله روسیه به کشورش، بار دیگر از ناتو خواست در اوکراین "وضعیت پرواز ممنوع" اعلام کند و هشدار داد که روسیه به اوکراین بسنده نخواهد کرد.
یک تصمیم و توئیت کافی بود تا مذاکرات دور هشتم احیای برجام در هتل کوبورگ وین در جهت برداشته شدن تحریم‌ها و رسیدن به توافق متوقف شود و طرفین برای مدت کوتاهی عازم پایتخت‌های خود شوند.