اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

لیر که دو هفته پیش به بالا ترین سطح هفت هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کرد و به پایین ترین نرخ برابری خود مقابل دلار در دو ماه ماه اخیر رسید تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۸ تثبیت شد.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۰۶ واحد بسته شد.
در حالی که نگرانی از ورشکستگی بزرگترین شرکت ساختمانی چین تحت بدهی سنگین ۳۰۰ میلیارد دلاری در روزهای اخیر به اوج خود رسیده بود خبر موافقت اورگرند برای پرداخت سود اوراق قرضه این شرکت باعث ایجاد آرامشی نسبی در بازارها شد.
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۴۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۸۳.۳۷ واحد بسته شد.
دولت امارات اوایل ماه جاری اعلام کرد قصد دارد روی توافقهای اقتصادی جامع با کشورهای آسیایی و آفریقایی که پتانسیل رشد بالایی دارند، کار کند. هفته گذشته هم اعلام کرد قصد دارد حداکثر ۱۴ میلیارد دلار در انگلیس سرمایه گذاری کند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۲۰۳ واحد بسته شد.
در پی مخالفت گازپروم روسیه برای افزایش صادرات گاز به اروپا؛

قیمت گاز در اروپا 10 درصد بالا رفت

اقدام روسیه برای در حداقل نگه داشتن صادرات گاز به اروپا بدین معناست که اروپا نمی‌تواند قبل از فرا رسیدن زمستان ذخایر کافی گاز داشته باشد.
افزایش قیمت گاز بسیاری از از عرضه‌کنندگان داخلی انرژی را در انگلیس از کار بیکار کرده و باعث بسته شدن کارخانه‌های تولید کود شیمیایی شده که دی اکسید کربن یکی از محصولات جانبی آنها بوده است.
بانک گلدمن ساکس در وال استریت طی یادداشتی در تاریخ 19 سپتامبر اعلام کرد که زمستان سردتر می‌تواند منجر به افزایش تقاضای نفت به میزان 900 هزار بشکه در روز شود.
پس از هشدار رئیس خزانه داری آمریکا؛

وال استریت سقوط شدید کرد

در وال استریت همه شاخص ها ریزشی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند.
طبق اطلاعیه بانک مرکزی چین، انتظار می‌رود قرارداد همکاری اقتصادی منطقه‌ای، روابط تجاری بین کشورهای منطقه آسیا پاسفیک را تقویت کند و فرصت‌های بیشتری برای استفاده از یوان در پرداخت‌های دو جانبه و سرمایه‌گذاری‌ها به وجود بیاید.
میزان واردات نفت چین از عربستان در فاصله ژانویه تا اوت نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته ۴.۹ درصد رشد داشته اما واردات از روسیه در همین مدت ۷.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.