شراکت توتال و قطر

قطر که یکی از بزرگترین صادرکنندگان LNG جهان است، شرکت توتال انرژیز را به عنوان یکی از شرکای خود برای توسعه پروژه فراساحلی عظیم "نورث فیلد ایست" انتخاب کرد.
تصویر شراکت توتال و قطر

به گزارش سایت خبری پرسون، ارزش این قرارداد فاش نشده است اما سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر اعلام کرد بزرگترین قرارداد بین این شرکت فرانسوی توتال و قطر انرژی است. وی نام شرکای دیگر را اعلام نکرد اما گفت فرآیند انتخاب برای شرکای دیگر تمام شده و جزئیات آن بعدا اعلام می‌شود.

تولید LNG این پروژه در سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد. گویا شرکای دیگر شامل شرکتهای اکسون موبیل، شل و کونوکو فیلیپس هستند.

کعبی گفت: توتال انرژیز در پروژه "نورث فیلد ایست" ۲۵ درصد سهم خواهد داشت که معادل یک واحد LNG به ظرفیت هشت میلیون تن در سال است. قطر انرژی ۷۵ درصد دیگر سهم در این پروژه را خواهد داشت که به مدت ۲۵ سال فعالیت خواهد کرد. شرکای دیگر درصد یکسانی سهم نخواهند داشت. قطر ممکن است با توتال در سایر قسمتهای جهان پروژه‌هایی انجام دهد.

قطر انرژی ظرفیت پروژه چهار واحدی "نورث فیلد ایست" را توسعه می‌دهد تا تولید را در فاز اول از ۷۷ میلیون تن در سال به ۱۱۰ میلیون تن در سال افزایش دهد.

در فاز دوم توسعه که به عنوان پروژه "نورث فیلد ساوت" شناخته می‌شود، ظرفیت تولید LNG به ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد. این کشور سال ۲۰۲۷ را برای تکمیل این پروژه دو مرحله‌ای هدف گرفته است. به گفته کعبی، در مجموع چهار واحد برای ۳۲ میلیون تن در سال ظرفیت برای "نورث فیلد ایست"، ۲۸ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

رابین میلز، مدیرعامل شرکت "قمر انرژی" در این باره گفت: بازار LNG به حجم بیشتری نیاز دارد زیرا تولید جدید اندکی تا سال ۲۰۲۵ اضافه خواهد شد و حتی لازم است جایگزینی برای صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله به اروپا پیدا شود.

شرکت دولتی قطر انرژی قرارداد تامین مهندسی و ساخت برای پروژه "نورث فیلد ایست" را به جوینت ونچر بین شرکت تکنیکاس رئونیداس اسپانیا و ویسون چین اعطا کرده است.

بر اساس گزارش پلاتس، قطر اوایل سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود شرکای بین‌المللی فاز اول این پروژه را در مدت شش ماه اعلام خواهد کرد.

منبع: ایسنا

401180