اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

نشت اطلاعاتی نزدیک به ۱۲ میلیون پرونده نشان داد ملک عبدالله دوم در میان ۳۵ رهبر فعلی و سابقی بوده که از شرکت‌های پوششی برای مخفی کردن ثروت خود استفاده کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن روز یکشنبه پس از آنکه اتحادیه سازمان‌های خبری بین‌المللی گزارش داد که وی در میان چندین رهبر جهان برای استفاده از حساب‌های محرمانه برای جمع‌آوری املاک در خارج از کشور و پنهان کردن ثروتش بوده است، زیر شدیدترین ذره‌بین‌ها قرار گرفته است.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، به ۸۳.۱۳ دلار رسید.
طبق اعلام مرکز آمار ژاپن، در این ماه ۲۹ هزار نفر از شاغلین کار قبلی خود را ترک کرده‌اند و ۱۸ هزار نفر نیز اخراج شده‌اند.
میزان مجموع بدهی‌های دولتی و غیردولتی آمریکا معادل ۸۴ تریلیون و ۸۲۶ میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار بوده است.
در اولین روز هفته:

نفت برنت 0.21 درصد افت کرد

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت با ۰.۲۱ درصد افت به ۷۹.۱۱ دلار رسید.
خبرگزاری اینترفاکس روسیه روز شنبه (دهم مهرماه) با استناد به داده‌های رسمی اعلام کرد مجموع عرضه نفت و میعانات گازی این کشور در ماه گذشته میلادی ۴۳ میلیون و ۸۶۰ هزار تن بوده است. این رقم در ماه اوت ۴۴ میلیون و ۹۰ هزار تن بود و در پی آتش‌سوزی در تأسیسات فرآوری گازپروم کاهش یافت.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۴.۰۹ واحد بسته شد.
شمار افراد بیکار آلمانی با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به یک میلیون و ۵۴۰ هزار نفر رسیده و جمعیت شاغلان نیز در آلمان در این ماه با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رسیده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۴.۰۷۳ واحد بسته شد.
نرخ تورم سالانه در 19 کشور از منطقه یورو از جمله بزرگ‌ترین اقتصادهای این اتحادیه یعنی آلمان، فرانسه و ایتالیا در سپتامبر 2021 به 3٫4 درصد رسیده‌است یعنی بالاتر از 3 درصد ثبت‌شده در ماه اوت.
طبق داده‌های اداره ملی آمار شاخص مدیران خرید (پی‌ام‌آی) شرکت‌های تولیدی چین در ماه سپتامبر از ۵۰.۱ واحد به ۴۹.۶ واحد افت کرد. این شاخص برای اولین بار از فوریه ۲۰۲۰ به کمتر از ۵۰ واحد سقوط کرده است.