اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

اقامت تمکن مالی در فرانسه گزینه‌ای قانونی و تضمین شده است که می‌تواند در مدت زمان کمی منجر به اخذ کارت اقامت قابل تمدید فرانسه و حوزه شنگن برای مهاجرین و اعضای خانواده شده و در نهایت به سایر امور قانونی نظیر افتتاح حساب بانکی بین المللی، خرید ملک در فرانسه و ثبت نام رایگان فرزندان در مؤسسات آموزشی این کشور منتهی شود.
ارزش لیر در ۶ هفته منتهی به اواسط دسامبر از حدود ۹ به ازای هر دلار به ۱۸.۵ سقوط کرد و سپس به ۱۰ رسید.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از تصویب اعطای وام ۹۰ میلیون دلاری به ایران در بانک جهانی برای مقابله با بیماری کرونا با وجود مخالفت آمریکا و لابی رژیم صیهونیستی خبر داد.
در نخستین روز معاملاتی سال 2022 و پس از تعطیلات کریسمس ارزش سهام اپل به 182.88 دلار رسید و باعث شد تا ارزش کل این شرکت به بالای 3 تریلیون دلار برسد.
سازمان نظارت بر بازار انرژی در ترکیه با اشاره به افزایش قیمت انرژی در سراسر دنیا اعلام کرد قیمت برق 125 درصد برای مصرف‌کنندگان تجاری و حدود 50 درصد برای خانواده‌ها در 2022 افزایش‌یافته است.
سال ۲۰۲۱، از نظر شاخص تورم در کشورهای جهان نسبت به سال‌های اخیر متفاوت بود؛ به‌نحوی‌که کابوس ظهور اژدهای تورم دوباره فراگیر شد. در آمریکا نرخ تورم به بیشترین مقدار چهاردهه اخیر رسید. نرخ تورم اروپا نیز به بیشترین مقدار سه‌دهه اخیر رسیده است.
سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت‌ های سهام صعودی خواهد بود؛ بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که سرمایه بیشتری برای کسب بازدهی بالاتر روانه بازار سهام شود.
پس از نشست پایش بازار کالاهای اساسی، طی هفته گذشته در پی نواسانات قیمت و سوخت، قیمت شکر نیز دچار نوسانات کاهشی شد.
قیمت هر اونس طلا امروز با تغییری نامحسوس به 1806 دلار و 9 سنت رسید.
ارزش لیر 7٫2 درصد کاهش‌یافته و به 11.4665 ‌در برابر دلار رسیده‌است.
بحران انرژی در اروپا طی هفته جاری میلادی در حالی بدتر شد که اکثر جمعیت دو میلیون نفری جمهوری کوزوو دچار مشکلات قطع برق و خاموشی‌‌ها شدند.
رئیس و مدیرعامل گروه میتسوبیشی گفت که این گروه یک تعهد سرمایه‌ای ۳۰۰ میلیون دلاری به Mars Growth Capital (صندوق فناوری مستقر در سنگاپور) خواهد داشت که در مراحل بعدی رشد تامین مالی بدهی را برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌کند.
بانک مرکزی چین تاکنون رویکرد محدودی برای محرک‌های پولی داشته، اما با افزایش انتظارات در سال جدید اقدامات بیشتری انجام خواهد داد، به خصوص اگر مشکلات بازار املاک و کاهش مصرف خصوصی ادامه یابد.
کشورهای اروپایی هم اکنون درگیر یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های حوزه انرژی در تاریخ اتحادیه اروپا هستند.
ارزش لیر برای پنجمین روز پیاپی روبه‌افزایش بوده و به سطح اواسط نوامبر رسیده‌است. هر دلار آمریکا در ساعت 19:19 به وقت گرینویچ 10٫7 لیره ترکیه معامله می‌شد.