اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

قیمت طلا حفظ شد زیرا فروش مسکن موجود در ایالات‌متحده در ماه اکتبر ۵.۹ درصد کاهش یافت که تقریباً مطابق با انتظارات است.

قیمت نفت روز جمعه به دلیل نگرانی نسبت به ضعیف شدن تقاضا برای سوخت به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در چین و افزایش نرخ بهره آمریکا، حدود دو درصد سقوط کرد و دومین کاهش هفتگی متوالی را به ثبت رساند.

به طور کلی با نگاهی به گذشته پاندمی کووید پایان دوره ثبات نسبی و قابل پیش بینی در ژئوپولیتیک و اقتصاد را نشان می‌دهد. اقتصادهای بزرگ وارد رکود خواهند شد زیرا بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را برای خفه کردن تورم افزایش می‌دهند
واکنش اولیه طلا در روز چهارشنبه به انتشار خبر مربوط به دریای عمان صعودی بود اما بعد از آن طلا به محدوده قیمتی روز قبل بازگشت زیرا از نظر تحلیل گران بازار نیاز به شفافیت بیشتر راجع به این موضوع دارد.
اوپک پلاس که شامل کشورهای عضو اوپک و متحدانشان نظیر روسیه است، به دلیل نگرانی فزاینده از وقوع رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای سوخت، هدف تولید نفت خود را از نوامبر به میزان دو میلیون بشکه در روز معادل حدود دو درصد از تولید جهان کاهش داده است.

قیمت طلا در روز سه شنبه و پس از افت ابتدای هفته مجددا صعودی داشت و روز را در حالی به پایان برد که قیمت هر اونس نزدیک به سطح 1777 دلار بود.

عصر اقتصاد در یادداشتی نسبت به بازتولید بابک زنجانی ها ابراز نگرانی کرد و نوشت: دولت احمدی نژاد همزمان با اوج گرفتن تحریم ها اشخاصی را که می توانستند به تجارت خاکستری بپردازند به کار گرفت نا تحریم ها را دور بزنند و صادرات نفت ادامه یابد. این سرآغاز ورود بابک زنجانی به اقتصاد ایران بود. آیا احتمال تکرار این قصه وجود دارد؟
دولت دوازدهم از زمستان سال ۱۳۹۸ تصمیم به تسریع روند گازسوز کردن خودروها گرفت اما حالا مدتی است خبر از توقف این طرح به گوش می‌رسد.
قیمت نفت در معاملات پرنوسان سه شنبه تحت تاثیر نگرانی سرمایه گذاران نسبت به تقاضای کمتر چین برای سوخت و افزایش بیشتر نرخهای بهره آمریکا و اروپا، کاهش پیدا کرد.
بهای هر اونس طلا در ساعت ۸ و ۵۸ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۴.۹ درصد کاهش به ۱۷۱۲ دلار و ۲۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آتی آمریکا نیز با ۰.۲۹ درصد کاهش به ۱۷۱۳ دلار و ۲۰ سنت رسید.

بهای معاملات نفت برنت چهار دلار و ۸۳ سنت معادل ۴.۴ درصد کاهش یافت و در ۸۸ دلار در هر بشکه بسته شد که پایین ترین رکورد از سوم فوریه بود و برای نخستین بار از هشتم فوریه، به پایین مرز ۹۰ دلار سقوط کرد. 

در حقیقت برداشت بازارها از گزارش کار آمریکا این بود که هر چند باز هم تعداد اشتغال در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان افزایش یافته است اما افزایش ملایم نرخ بیکاری و افزایش کم در دستمزدها نشان دهنده آغاز تضعیف بازار کار این کشور است.