اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

این روزها دولت اسپانیا برای مقابله با بحران انرژی به دستور نخست وزیر این کشور سیاست‌های ریاضتی و سختگیرانه‌ای را در پیش گرفته که با انتقادهایی از طرف اپوزیسیون و برخی خدمات مواجه شده است.
عضو پارلمان عراق از جمع‌آوری هفتاد امضا توسط نمایندگان برای استیضاح وزیر نفت در رابطه با آنچه فساد گسترش یافته در وزارت نفت عراق خوانده می‌شود، خبر داد.

بانک جهانی با بررسی چشم انداز شاخص های کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرد با وجود حفظ تحریم‌ها، رشد اقتصادی ایران در این سال به ۳.۳ درصد برسد و تراز حساب های جاری ایران مثبت ۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی شود.
قیمت نفت خام صبح روز چهارشنبه پس از سه روز افت متوالی ، در پی کاهش بیش از حد انتظار موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده ،اندکی رشد کرد. در اثر این داده ها ، نگرانی‌ها از کاهش تقاضا خنثی شد و امکان افزایش عرضه از سوی ایران مطرح است.

درآمد نفتی عربستان سعودی در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، با وجود عدم تغییر میزان سود نقدی که آرامکو به دولت پرداخت می‌کند، تقریبا دو برابر شد.
شرکت گازپروم اعلام کرد قیمت گاز در اروپا به ۲۵۰۰ دلار در هر هزار مترمکعب رسیده و اگر تحریم‌های غربی همچنان تولید و صادرات این شرکت را محدود نگه دارند، این رقم در زمستان از ۴۰۰۰ دلار می‌گذرد.
بهای هر اونس طلا تا ساعت ۷ و ۵۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۰.۶ درصد افزایش به ۱۷۷۶ دلار و ۲۰ سنت رسید. پس از اینکه در روز سه‌شنبه به کمترین میزان خود از ۸ آگوست و به ۱۷۷۰ دلار و ۸۶ سنت رسید. قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۱۷۷۷ دلار و ۲۰ سنت رسید.
در پی تنش‌های ایجاد شده میان آمریکا و چین پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، پنج شرکت‌ دولتی چین از جمله شرکت‌های پیشرو انرژی و شیمیایی این کشور تصمیم گرفتند تا پایان ماه اوت از بورس نیویورک خارج شوند.
عربستان سعودی، قیمت فروش رسمی نفت خود را برای خریداران آسیایی به سطوح بی سابقه ای در ماه افزایش داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که صادرات گاز طبیعی روسیه از طریق خطوط لوله به اتحادیه اروپا و بریتانیا در هفت ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ تقریباً ۴۰ درصد کاهش یافته است.
تحلیل‌گران موسسه مشاوره کپیتال اکونومیکس ضمن ارائه توضیحاتی درباره وضعیت کلی و گرایش‌ات نرخ بهره، پیش‌ بینی کردند که نرخ مسکن در آمریکا و انگلیس کاهش اندک ۵ تا ۱۰ درصدی خواهد داشت.

در زمان جنگ سرد و طی چند دهه گذشته، روسیه تامین کننده مطمئن گاز به اروپا بوده اما اکنون این وضعیت تغییر کرده و نگرانی‌هایی برای اروپا از باب تامین گاز فراهم شده است، در این بین این سوال وجود دارد که ایران می‌تواند گزینه‌ای برای کمک باشد؟

هواپیماسازی اروپایی ایرباس اعلام کرد ۴۶ هواپیما در ماه جولای تحویل داده است که نسبت به ماه قبل ۴۷ فروند کاهش یافته است، اما با تأیید یک سفارش جدید بزرگ از چین، فعالیت‌های آینده خود را افزایش داد.
قیمت نفت اوایل معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر پیشرفت مذاکرات نهایی برای احیای توافق هسته‌ای که راه را برای افزایش صادرات نفت ایران هموار می‌کند، اندکی کاهش پیدا کرد.
مکس واین‌بک، افشاگر خوش‌سابقه، می‌گوید که از منابعش شنیده آیفون ۱۴ در روز سه‌شنبه ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) معرفی می‌شود