اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

پس از این که اعضای اتحادیه اروپا موفق شدند حمایت لهستان را جلب کرده و به یک توافق سیاسی در خصوص سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه برای نفت روسیه دست پیدا کنند، کشورهای گروه هفت و استرالیا روز جمعه اعلام کردند با این سقف قیمت موافق هستند.
قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار آسیا به دلیل ابهامات درباره نتیجه نشست هفته آینده اوپک پلاس، کاهش یافت.
قیمت طلا و شاخص بازارهای سهام آمریکا پس از تصدیق جرومی پاول درباره آهسته شدن سرعت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایشی شد.

داده‌ها واطلاعات جدید نشان می‌دهد تا پیش از این روسیه تنها ۲/۰ درصد نیاز نفت خام هند را تأمین می‌کرد، اما اکنون این عدد تا ۲۲ درصد افزایش یافته است.

با توجه به پیگیری‌های انجام شده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی سامانه مورد نیاز برای اجرای طرح کالا برگ الکترونیک را تکمیل کرده است و با توجه به اعلام دولت، به نظر می‌رسد که با اجرای این طرح، یارانه نقدی حذف و با کالا برگ جایگزین شود.
رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تسریع در روند مولدسازی دارایی های دولت گفت: پیش نویس مصوبه فروش و مولدسازی دارایی‌های دولت به تصویب شورای عالی هماهنگی سران قوا رسید.
بهای معاملات نفت برنت با دو دلار و ۱۶ سنت معادل ۲.۶ درصد کاهش، به ۸۱ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت اوایل معاملات تا مرز ۸۱ دلار و ۱۶ سنت هم عقب نشینی کرده بود که پایین‌ترین حد از ۱۱ ژانویه بود.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۶ و ۵۷ دقیقه به وقت شرقی با ۶.۱ درصد کاهش به ۱۷۴۹ دلار و ۲۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آمریکا نیز با ۰.۳۵ درصد کاهش به ۱۷۵۰ دلار و ۲۰ سنت رسید.

تحلیلگران کالا اظهار کردند که موضع سیاست پولی تهاجمی فدرال رزرو همچنان مهمترین عامل برای بازار طلاست. در حالی که بانک مرکزی ایالات‌متحده متعهد شده است که می‌تواند سرعت افزایش نرخ بهره را در دسامبر کاهش دهد، سرمایه‌گذاران همچنان تمایلی به ورود به بازار ندارند.

دستورالعمل جدیدی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده که جزئیات بیشتری به طرح پیچیده اتحادیه اروپا، کشورهای گروه هفت و استرالیا برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه از پنجم دسامبر اضافه می‌کند.
ایلان ماسک در سال جاری شاهد کاهش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری ثروت خود بوده که بیشترین کاهش را در شاخص میلیاردرهای بلومبرگ ثبت کرده است. البته همچنان ماسک با دارایی خالص ۱۶۹.۸ میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد جهان است.

بر اساس برآوردهای موقت منتشر شده، تولید ناخالص داخلی در منطقه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در جولای تا سپتامبر ۰.۴ درصد نسبت به سه ماهه افزایش یافت.

بهای معاملات نفت برنت با ۱۵ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۸۸ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۸۰ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۶ و ۲۱ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۷۳۹ دلار و ۵۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آمریکا نیز با ۰.۰۲ درصد کاهش به ۱۷۴۰ دلار و ۵۰ سنت رسید.

قیمت نفت روز دوشنبه با کاسته شدن از نگرانی‌هایی که پیرامون وضعیت عرضه وجود داشت و صعود ارزش دلار آمریکا، به پایین‌ترین رکورد دو ماهه سقوط کرد و حدود یک دلار در هر بشکه کاهش یافت.