تا انتخابات

رئیسی می‌توانست با بالاترین رای و کمترین حاشیه به ریاست جمهوری برسد، اینک پیروزیش جشنی در پی نخواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمین قدرتی در همایش سیاست‌های نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری استان قزوین گفت: شورای نگهبان انقلاب اسلامی با محور قانون و شرع برای صیانت از آرای مردم و کشورتلاش می‌کند.
در بحث انتخابات بررسی شد؛

مطالبه گری، پرسشگری یا شیفتگی

پرسشگری از الزامات جامعه پویا و فعال است. انتخابات یکی از بزنگاه‌هایی است که پرسش‌گری می تواند خود را نشان دهد. در متن پیش رو مواردی که لازم است در انتخاب به آن توجه شود به گفت‌وگو گذاشته شده است
یادداشت/ همه افراد جامعه که به سن قانونی رسیده‌اند می‌توانند در فرایندهای سیاسی کشور مشارکت داشته و در انتخابات ریاست جمهوری که تعیین یکی از مسئولان عالی‌رتبه کشور است حضور داشته باشند.

شرکت در انتخابات و رأی‌دادن یک حق است. کسی مایل است از این حق شخصی استفاده کند و رأی بدهد و کسی هم به دلایل شخصی، مایل به شرکت نیست.
مدیرکل روابط عمومی قوه قضاییه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ستادی برای رییسی وجود ندارد بلکه ستادهای خودجوش زیادی شکل گرفته که قرار است در قالب شورای هماهنگی همگرا شوند.
اتفاق تازه‌ای نیست. ردصلاحیت بخشی از اعضای شورای شهر، در همه دوره‌ها تکرار شده، همیشه یکی، دو نفر در مرحله نخست تایید صلاحیت‌شان با مشکل رو‌به‌رو می‌شدند اما شورای پنجم متفاوت با 4 دوره گذشته بود .
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به این که در روزهای ۱۷، ۲۱ و ۲۵ خرداد ماه که در برنامه تلویزیون به عنوان روزهای مناظره پیش بینی شده است؛ در همان روزها پخش مسابقات فوتبال را هم داریم؛ گفت: بر این اساس کمیسیون تصمیم گرفت زمان برگزاری مناظره‌ها به روزهای ۱۶، ۲۰ و ۲۴ و یا ۱۸، ۲۲ و ۲۶ خرداد منتقل شود.
در دوره‌های انتخاباتی طی سنوات گذشته، کاندیداهای اصلی شعارهای کلی می‌دادند. اکنون کاندیداهایی فرعی برای اینکه به‌زعم خود جلب رای کنند، وعده‌هایی سر می‌دهند که بعضا اگر در سطح جامعه انعکاس پیدا کند جز روش پوپولیستی چیز دیگری نیست و رای گرفتن بدین طریق با وعده‌های فریبنده تعریف می‌شود
رئیس هیئت بازرسی انتخابات دامغان:

پیش‌بینی یک بازرس به ازای هر ۱۰ صندوق رای در دامغان

رئیس هیئت بازرسی انتخابات دامغان گفت: برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سطح شهرستان، به ازای هر ۱۰ الی ۱۵ صندوق رای یک بازرس در نظر گرفته شده است.
اظهارات و توییت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم حکایت از آن دارد که اقتصاد و معیشت مردم، مهم‌ترین دغدغه هر هفت نفر آن‌هاست و به نظر می‌رسد انبوه وعده‌های اعلام شده و گاهی عجیب هم در راستای کاستن از این دغدغه است.
قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان در گفتگو با پرسون:

شورای نگهبان تضمین‌کننده اسلامیت و جمهوریت نظام است

بنا به فرموده مقام معظم رهبری شورای نگهبان آن نهادی است که در جمهوری اسلامی ایران تضمین‌کننده اسلامیت و جمهوریت نظام، توأمان با همدیگر است. از این رو نهادی که پاسدار اسلامیت نظام و به دنبال تحقق اسلامیت نظام و تحقق جمهوریت نظام باشد، همواره در معرض هجمه‌های دشمنان قرار خواهد گرفت.
توکلی در گفت‌و‌گو با پرسون؛ / بخش اول

افزایش مهاجرت با دلسردی از شرایط سیاسی کشور

نیره توکلی گفت: زمانی که مشارکت سیاسی مردم در انتخابات بی‌اهمیت تلقی شود؛ حتی در صورتی که شرایط جامعه نسبت به سایر کشورها بدتر نباشد؛ افراد تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته و مهاجرت افزایش می‌یابد.
یک جامعه شناس بیان کرد: شرکت در رأی‌گیری در کشور ما اجباری نیست. زیرا طبق اسلام اختیار با فرد است و حق دخالت در مسائل شخصی مردم وجود ندارد. هر شخصی یک دلیل برای رأی‌دادن و یا امتناع از آن دارد و نیازی به توضیح به دیگران نیست.