تغذیه و سلامتی

صفحه تغذیه و سلامت با رویکردی تخصصی به ارائه مطالبی در زمینه های سلامت،بهداشت و تغیه سالم می پردازد.

چلغوز (Chilgoza)، جلغوز یا جلغوزه نوعی میوه درخت کاج است که منشأ آن به افغانستان، پاکستان و هند بازمی‌گردد و در برخی از جنگل‌های واقع در بخش‌های غربی هیمالیا به‌وفور یافت می‌شود. میوه این درخت که به‌عنوان آجیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی مثل روی و فسفر را در خود دارد و به‌سبب ارزش غذایی بسیار زیادش، به بهبود سلامتی بدن کمک می‌کند.
چای ماچا را می‌توانیم یکی از این دمنوش‌های پرخاصیت و شناخته شده معرفی کنیم که به دلیل داشتن رنگ سبز روشن و خواص بی‌نظیر محبوبیت فراوانی در سراسر دنیا دارد.
متخصصان با توجه به غذاهایی که هوس می‌کنید به شما می‌گویند که بدن شما به چه چیزهایی نیاز دارد. ولع خوردن خیلی از اوقات شدید و حتی غیرقابل کنترل است اما طبق گفته متخصصان تغذیه اشتیاق به خوردن بعضی از مواد می‌تواند ناشی از کمبود مواد مغذی در بدن باشد و آن را تهدید کند.
یک پرسش رایج در میان افراد دچار آرتریت یا التهاب مفاصل تأثیر غذاها بر بیماری‌شان است و اینکه آیا پرهیز غذایی خاصی برای آن وجود دارد.
برای تازه نگه داشتن غذا در تابستان، معمولا همه مواد خوراکی را در یخچال نگهداری می‌کنیم. دمای پایین از فساد آن جلوگیری می‌کند و ماندگاری بسیاری از غذاها را افزایش می‌دهد.
در کنار همه گزینه‌های مناسبی که می‌توانید به عنوان نوشیدنی مفید برای کودکان در نظر بگیرید، انتخاب بعضی نوشیدنی‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای برای بچه‌ها ندارد، بلکه می‌تواند مضر باشد و سلامت آنها را به خطر بیندازد.
رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی گفت: «عصاره برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید بوده و در درمان یرقان، سوءهاضمه، احساس ناراحتی در معده، نفخ، بی‌اشتهایی، تهوع، اسهال خفیف یا یبوست، نارسایی کبد، دفع مزمن آلبومین و کم‌خونی بعد از جراحی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند.»
شیره‌ موجود در ساقه‌های این گیاه دوباره به‌عنوان داروی مردمی مصرف می‌شود. گفته می‌شود که شیره‌ موجود در ساقه‌های آن برای بیماری‌های پوستی، سنگ کلیه و حتی بیماری نقرس مفید است.
مصرف کنسروهای آماده مصرف مثل رب‌گوجه فرنگی، عوارض نجوشاندن کنسرو تن‌ماهی و ضرب‌دیدگی قوطی کنسرو نکاتی دارد که در این مطلب گفته شده است.
هندوانه یک میوه آبدار و شیرین است که به دلیل خواص متعددی که برای سلامتی دارد، محبوبیت زیادی دارد. یکی از خواص هندوانه که کمتر شناخته شده است، خاصیت سنگ شکن آن است. هندوانه پخته شده می تواند به دفع سنگ و شن کلیه کمک کند.
نتایج تحقیقات کاهش وزن مشخص کرده‌اند که رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم، روش خوبی برای کاهش وزن نیست زیرا میل به کربوهیدرات‌ها را تشدید و متابولیسم را کند می‌کند.
مصرف پروبیوتیک‌ها، مانند ماست، کفیر و سایر مواد غذایی تخمیر شده، می‌تواند به تقویت سلامت روده و سیستم ایمنی کمک کرده و در نتیجه در کنترل شوره سر موثر باشد. پروبیوتیک‌ها با بهبود تعادل میکروبیوم روده به تقویت پاسخ ایمنی بدن کمک کرده و می‌توانند به طور غیر مستقیم به کاهش التهاب پوست سر و مدیریت شوره سر کمک کنند.
درباره خواص بسیاری از ویتامین‌ها تا به امروز صبحت شده اما کمتر از ویتامین B۱ که می‌تواند نقش مهمی در سلامت قلب داشته باشد، سخن به میان رفته است.
افزایش انرژی بدن، زیبایی پوست، درمان کم خونی، درمان یبوست و کاهش وزن از خواص باقلا هستند، البته استفاده از باقلا یا باقلی برای زنان باردار و کودکان نیز مفید است.
رژیم غذایی تاثیر زیادی روی سلامت بدن شما دارد. در حقیقت معده و روده ۷۰ درصد سیستم ایمنی را تشکیل می‌دهند و در نتیجه باید خیلی مراقب غذاهای مصرفی خود باشید. در غیر این صورت در برابر بیماری ضعیف می‌شوید.
سازمان آگهی های پرسون