دیدنی و خواندنی

در سرویس دیدنی و خواندنی هرآنچه در دنیای اطراف برای مخاطب جذاب و آموزنده باشد منتشر می شود.

در سال‌های اخیر هزاران جوان ونزوئلایی از این کشور خارج شده‌اند. اما در میان این گروه، داستان گلاس مارکانو شگفت‌انگیز است. در سال‌های اخیر هزاران جوان ونزوئلایی برای فرار از بحران اقتصادی و به امید تحقق رؤیاهایشان در جایی دیگر، از این کشور خارج شده‌اند. "نمی‌دانم چه مدتی اینجا خواهم بود ولی برای هر چه پیش آید آماده‌ام."

موجود عجیب شاخ دار به کنار ساحل اسپانیا آمد. یک مخلوق بسیار عجیب و ناشناخته با طول 13 فوت که ظاهرا شاخی روی سر دارد در سواحل Luis Siret در Villaricos اسپانیا پیدا شد که محققان را حیرت زده کرد.

گفت‌وگوی اختصاصی پرسون با یکی از فعالان مدنی؛

ختنه‌سازی دختران در ایران، هنوز مسأله‌ای جدی است

یکی از فعالان حقوق زنان در گفت‌وگو با پرسون بیان کرد که روند آگاهی‌بخشی به برخی از گروه‌های اجتماعی ایران برای ممنوعیت ناقص‌سازی زنان اگر چه تا کنون رضایت‌بخش بوده، اما کماکان کاستی‌های فراوانی دارد.
در اواخر قرون وسطی، پژوهشگران دین به این نتیجه رسیدند که کتاب مقدس و دیگر متون دینی شامل ابهاماتی که مسیر فهم آن‌ها را می‌بندد. این چالش‌ها در درون بخش‌هایی از متون مقدس نهفته بود که با منطق و عقل سلیم جور در نمی‌آمد. بنابراین علم تأویل و تفسیر متن یا همان «هرمنوتیک» به وجود آمد.
از نابینایی فقط آمارها می گویند و معابر بهسازی نشده. اما دغدغه شان بیش از اینهاست. دغدغه نابیناها فقط گزارش های پله ها وخیابان ها نیست. روایت آنها از زندگی،  توانستن است.
شاید اصطلاح سبز بودن را شنیده باشید. اصطلاحی که در مورد مسائل مختلفی از معماری ساختمان گرفته تا تولید مواد غذایی تکرار می‌شود. و البته پدیده‌ای که روز‌به‌روز طرفداران بیشتری، به خصوص در کشورهای توسعه یافته، پیدا میکند. توجه به این مساله به قدری زیاد شده، که بسیاری از مصرف‌کنندگان تنها از محصولاتی استفاده می‌کنند که به اصطلاح سبز باشند. جالب است که بدانید این اصطلاح، درباره‌ی کشورها نیز به کار برده می‌شود. این کشورهای سبز موضوعی است که در این مطلب به آن می‌پردازیم و در قدم اول باید بدانیم منظور از کشور سبز چیست.

کتاب «از غذای جسم تا غذای جان» (پرسش و پاسخ‌هایی با پروفسور حبیب‌الله هدایت، پدر علم تغذیۀ ایران)، نوشته دکتر حسین علیان در شیراز منتشر شد.
در این گزارش از پرسون، وضعیت اقامتگاه زنان معتاد در شیراز بررسی می‌شود و با نگاهی به چند نمونه از این زنان، درباره کیفیت زندگی این شهروندان خواهید خواند.
استاد «دانشگاه بریتیش کلمبیا» در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

صنایع بزرگ جهان مدیون علم «روانشناسی صنعتی» هستند/ روانشناسی صنعتی در ایران مهجور است

استاد «دانشگاه بریتیش کلمبیا» گفت: روان شناسی صنعتی نقشه راه را در مقابل شرکت ها و کارخانه های بزرگ قرار می دهد و به زبان ساده تر این علم نیازهای جامعه را شناسایی می کند و آن را در قالب یک پروژه چند منظوره در اختیار صاحبان صنعت قرار می دهد.