فوران بزرگترین شراره خورشیدی

خورشید روز شنبه به طور غیرمنتظره‌ای شراره‌ای از خود بیرون داد که بزرگترین شراره از نوع خود از سال ۲۰۱۷ تاکنون است.

تصویر فوران بزرگترین شراره خورشیدی

به گزارش سایت خبری پرسون، این شراره خورشیدی در ساعت ۱۴:۲۹ دقیقه به وقت گرینویچ روز شنبه از یک «لکه خورشیدی» به نام AR2838 فوران کرد و بوسیله «مرکز پیش‌بینی هوای فضایی آمریکا» (SWPC) به عنوان یک رویداد خورشیدی قدرتمند ردهX1 ثبت شد. این شراره خورشیدی باعث برای مدت کوتاهی باعث اختلالات رادیویی در کره زمین شد.

فیلمی که سفینه «رصدخانه دینامیک خورشید» ناسا از این رویداد گرفته است، این شراره را نشان می‌دهد که از کناره راست بالای خورشید فوران می‌کند.

شراره‌های خورشیدی رده X قوی‌ترین فوران‌های خورشید هستند. فوران‌های قوی خورشیدی این رده در صورتی که به صورت مستقیم به سوی زمین باشند، ممکن است فضانوردان و ماهواره‌ها در فضا را به خطر بیندازند و با شبکه‌های برق در زمین تداخل کنند. شرارهای خورشدید رده M که شدت متوسطی دارند می‌توانند باعث باردارشدن شدید جو زمین وایجاد شفق‌های قطبی رنگارنگ شوند.

لکه خورشیدی AR2838 که در روز شنبه فوران کرد یک منطقه جدید فعال روی خورشید است.

سایت spaceweather.com که رویدادهای هوایی فضا را دنبال می‌کند، گزارش کرد که فوران بزرگ این لکه خورشیدی برمنبای مقایس مورد استفاده برای درجه‌بندی رویدادهای خورشیدی در رده X1.5 قرار می‌گیرد و و اکنون به سمت طرف دور خورشید چرخیده است.

وضعیت هوایی خورشید از یک چرخه ۱۱ ساله پیروی می‌کند که شامل مراحل فعال و سال‌های خاموشی نسبی خورشیدی است. چرخه فعالی که چرخه خورشیدی ۲۵ نام دارد، از سال ۲۰۲۰ شروع شد.

311410