انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

مصرف بنزین در کشور طی امسال رشد ۱۶ درصدی داشته و به گفته مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش، میزان تولید روزانه بنزین ۱۰۳.۵ میلیون لیتر است.

«الان دوباره زمزمه های درباره ماجرای فنر قیمت حامل های انرژی و سوخت به گوش می رسد گویی که زخم های سال ۱۳۹۸ التیام یافته و چون عزیزان در معرض زخم های ۱۴۰۱ هستند، مجددا به سراغ آن رفته اند. شما چگونه انتظار بهبود وضعیت در اثر شوک درمانی دارید وقتی به آن جراحی و مجروح سازی و ... می گویید؟»
مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص شایعات افزایش نرخ بنزین گفت: هیچ گونه تصمیمی مبنی بر تغییر در سهمیه، سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین تاکنون اتخاذ نشده و این موضوعات مطرح نیست.
بهای معاملات نفت برنت با ۹۴ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنجشنبه با ۸۵ سنت افزایش بسته شده بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: امسال ۱۰۳ میلیون لیتر تولید بنزین داشتیم و میانگین مصرف آن در همین سال ۱۰۳.۵ میلیون لیتر است یعنی تقریبا نیم میلیون لیتر ناترازی بین تولید و مصرف داریم.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: روزانه ۳۵ هزار کارت سوخت شخصی سازی می‌شود که هزینه بالایی دارد به همین منظور برنامه داریم تا برای صدور کارت سوخت غربالگیری کنیم.
بهای معاملات نفت برنت با ۷۵ سنت معادل یک درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۷ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش، به ۷۳ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه با ۲۶ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۸۳ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت خام آمریکا با ۲۶ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر تسهیل محدودیت‌های کرونایی در چین که امید به بهبود تقاضا را برانگیخت و مختل شدن تولید انرژی در آمریکا، به بالاترین حد سه هفته اخیر صعود کرد.
یک عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت که امروز در جلسه غیرعلنی مجلس چگونگی نحوه تامین سوخت در فصل سرد سال مورد بررسی قرار گرفت تا با هماهنگی بین دو وزارت نفت و نیرو شاهد قطعی گاز و برق نباشیم.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ساری گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ میلیون و ۴۴۳ هزار لیتر سوخت نفت گاز سهمیه‌ای و حمایتی برای مصرف در بخش کشاورزی این شهرستان توزیع شد.
وزیر نیرو گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان حسابرسی کل کشور تا پایان امسال فاصله بین درآمد و هزینه فروش برق حدوداً ۹۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که پیش بینی کردیم تا ۲۰ هزار میلیارد تومان(همت) اوراق دولتی منتشر شود و از محل این اوراق بتوانیم بخشی از تعهدات خود را ایفا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه "سهمیه‌بندی بنزین تغییری نمی‌کند"، گفت: باید مصرف را مدیریت کنیم، زیرا مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد.
تداوم روند فعلی مصرف و تولید گاز به این معنی است که میزان ناترازی بین این دو در سال 1404 به بیش از 250 میلیون متر مکعب و در سال 1410 به 350 میلیون متر مکعب می‌رسد، بنابراین در نگاه اول باید گفت اوضاع برای صنعت گاز ایران اصلا خوب پیش نمی‌رود.
وزیر نفت به تازگی اعلام کرده مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری ۶۰ میلیون مترمکعب در روز، معادل ۲ فاز پارس جنوبی نسبت به پارسال افزایش یافته است، از همه مردم خواسته شده برای بهینه‌سازی مصرف تلاش کنند.

وزیر نفت گفت: مشترکان گاز به ازای هر یک درصد کاهش مصرف سه درصد تخفیف می‌گیرند. یعنی اگر یک مشترکی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصدکاهش مصرف داشته باشد تقریبا تعرفه گاز این مشترکین رایگان می‌شود.