انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

با دستور رئیس‌جمهور، به منظور کمک به اقتصاد خانوارها در شرایطی که کشور با سرمای بی‌سابقه مواجه شده بود، تعرفه افزایش یافته طبق مصوبه‌ای که از ۱۶ آذرماه ابلاغ شده بود، برای تمامی قبوض صادر شده و در دست صدور، ۷۰ درصد تخفیف خواهد داشت.
استقرار توده هوای سرد در هفته گذشته و تداوم استمرار آن احتمال افزایش مصرف انرژی برق و گاز و صدور انواع هشدارها از ناحیه سازمان هواشناسی، مدیران را واداشت که به کم هزینه‌ترین یعنی تعطیلی ادارات، بانک‌ها و سازمان‌ها روی آورند.
اگر چه قیمت نفت روند رشد ملایم خود را حداقل تا پایان زمستان جاری حفظ کند، اما بسیاری از تحلیلگران فعال در حوزه انرژی، انتظار دارند نفت در سال جاری حدود ۹۰ دلار در هر بشکه معامله شود که به معنای رشد قیمت‌ها و روزهای بهتر برای بازار انرژی است.
درحالی که تاکنون هزینه صدور کارت سوخت که در زمان ثبت درخواست کارت سوخت المثنی، از متقاضیان دریافت می شد، ۱۰ هزار تومان بود، این هزینه اخیرا به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
۶۰ لیتر سهمیه بنزین بهمن ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری ساعت صفر بامداد شنبه (یکم دی) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

قیمت نفت در معاملات روز جمعه اندکی افزایش یافت و تحت تاثیر چشم انداز اقتصادی روشنتر چین که تقاضا برای سوخت در این کشور را بالاتر خواهد برد، به سوی ثبت دومین رشد هفتگی متوالی پیش می رود.

براساس برآوردهای سازمان برنامه بودجه، کشور ایران تا سال 1440 با بحران گاز روبرو است. از نگاه فعالان اقتصادی بخش خصوصی، راه برون رفت از ناترازی تولید و مصرف گاز ، جذب سرمایه گذاری خارجی، راه اندازی بورس انرژی و بهینه سازی مصرف گاز است.
قیمت نفت تحت تاثیر خوش بینی به بهبود تقاضای چین برای سوخت پس از رفع محدودیت های سخت گیرانه کرونایی، در معاملات روز چهارشنبه به روند افزایشی روز گذشته ادامه داد.
مدیر امور گاز رسانی شرکت ملی گاز ایران گفت : از ابتدای آذر ما بالغ بر ۱۳ هزار پایش در سطح ادارات کشور انجام شده است که از این تعداد، یک هزار و ۹۵۴ مورد منجر به قطع گاز شده است.
در حالی که برخی رسانه ها با ارائه آدرس های غلط، می گویند مردم ایران پر مصرف هستند و برای تایید گزاره خود روی مصرف گاز تاکید دارند، اما آمارهای موجود نشان می دهد مهم ترین دلیل بروز چنین شرایطی، سیاست استباه اتکا به گاز طبیعی است.
«ایران با جمعیتی بالغ بر ۸۴ میلیون نفر به اندازه نصف قاره اروپا با جمعیت ۷۵۰ میلیون نفر، ۵ر۱ برابر آمریکای لاتین با جمعیت ۶۵۰ میلیون نفر، یک چهارم منطقه آسیا_پاسیفیک با جمعیت ۵ر۳ میلیارد نفر و نصف آسیای جنوب غربی با جمعیت ۳۷۰ میلیون نفری گاز مصرف می کند».
شرایط جوی این روزها افت فشار گاز را به دنبال آورده و این موضوع را می توان بی ربط به مدیریت مسئولان دانست ؛ اما کمبود گازوئیل سوخت خودروهای سنگین مستقیما به مدیریت مسئولان وزارت نفت برمی گردد.
وزیر نفت با بیان اینکه در بعضی از روزهای دی‌ماه ۱۴۰۱ مصرف روزانه بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده به‌دلیل سرمای شدید و پایداری هوا نسبت به مدت مشابه پارسال تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، گفت: طی ۳۳ سال سابقه کاری‌ام در صنعت نفت تاکنون چنین سرمای پایداری در کشور شاهد نبوده‌ام.
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود که ۶۸۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی، ۷۰میلیون متر مکعب به نیروگاه‌ها و ۱۰۰ میلیون متر مکعب مابقی به دیگر صنایع اختصاص می‌یابد که این نشان می‌دهد خادمان ملت تلاش خود را معطوف به عدم قطعی در بخش خانگی کرده‌اند.