انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

وزیر نیرو گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان حسابرسی کل کشور تا پایان امسال فاصله بین درآمد و هزینه فروش برق حدوداً ۹۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که پیش بینی کردیم تا ۲۰ هزار میلیارد تومان(همت) اوراق دولتی منتشر شود و از محل این اوراق بتوانیم بخشی از تعهدات خود را ایفا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه "سهمیه‌بندی بنزین تغییری نمی‌کند"، گفت: باید مصرف را مدیریت کنیم، زیرا مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد.
تداوم روند فعلی مصرف و تولید گاز به این معنی است که میزان ناترازی بین این دو در سال 1404 به بیش از 250 میلیون متر مکعب و در سال 1410 به 350 میلیون متر مکعب می‌رسد، بنابراین در نگاه اول باید گفت اوضاع برای صنعت گاز ایران اصلا خوب پیش نمی‌رود.
وزیر نفت به تازگی اعلام کرده مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری ۶۰ میلیون مترمکعب در روز، معادل ۲ فاز پارس جنوبی نسبت به پارسال افزایش یافته است، از همه مردم خواسته شده برای بهینه‌سازی مصرف تلاش کنند.

وزیر نفت گفت: مشترکان گاز به ازای هر یک درصد کاهش مصرف سه درصد تخفیف می‌گیرند. یعنی اگر یک مشترکی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصدکاهش مصرف داشته باشد تقریبا تعرفه گاز این مشترکین رایگان می‌شود.
در مورد قیمت انواع دیگر حامل های انرژی دولت برنامه ای برای افزایش قیمت آن‌ها برای مشترکین کم مصرف ندارند اما مشترکان پر مصرف باید منتظر افزایش مقدار رقم قبض‌های پرداختی خود باشند.
تحریم‌ها علیه صادرات نفت ونزوئلا و ایران و اکنون روسیه، باعث رونق گرفتن بازار سیاهی شده که در آن شرکت‌های کشتیرانی، حمل و معامله‌گران بدون اهمیت دادن به محدودیت‌های وضع شده، به فروش نفت تحریمی به کسانی که مایل هستند برای خرید آنها ریسک کنند، ادامه می‌دهند.

سهمیه بنزین دی ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد پنجشنبه (یکم دی ماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با وجود شایعات در فضای مجازی درباره افزایش قیمت بنزین، قیمت این فرآورده نفتی تغییر نخواهد کرد و با توجه به فعالیت تمام پالایشگاه‌های کشور، تأمین آن نیز پایدار است.
با وجود شایعاتی در فضای مجازی در خصوص افزایش قیمت بنزین، قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد و با توجه به فعالیت تمام پالایشگاه های کشور، تامین آن نیز پایدار است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی و با این وضعیت اقتصادی که بر کشور حاکم است، منطقی نیست قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند.
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: بر اساس بند (ک) تبصره ۱۵ بودجه سال ۱۴۰۱، گاز مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی رایگان است.