انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: شرکت ملی گاز اجرای چندین پروژه برای تقویت شبکه گاز در مناطق شمال‌شرق کشور را دستور کار قرار داده است تا سال آینده چالشی در زمینه تأمین پایدار گاز این منطقه از کشور نداشته باشیم.
سخنگوی صنف جایگاهداران کشور گفت: تقاضا از مردم برای استفاده از کارت سوخت شخصی به‌معنای غیرفعال شدن کارتهای آزاد جایگاه‌ها نیست اما مهم است که دارندگان خودرو کارت شخصی خود را به همراه داشته باشند.
پالایشگاه های هندی خصوصی با همتایان چینی خود برای خرید نفت اسپوی روسیه برای بارگیری در آوریل، رقابت کرده و باعث بالاتر رفتن قیمت ها شدند.


نمایندگان مجلس در مصوبه ای وزارت نفت را مکلف کردند که حداقل ۹۰ درصد خودروهای بنزین سوز و ۹۵ درصد خودروهای نفت گاز سوز صرفاً از کارت های سوخت مختص خودرو استفاده کنند.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به رونمایی از استاندارد برچسب جدید انرژی کولرهای آبی گفت: استاندارد و برچسب دیگر لوازم برقی از جمله آسانسور، پله برقی، یخچال، جاروبرقی، هیترهای برقی و هود آشپرخانه در سال ۱۴۰۲ مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
وزیر نیرو با بیان اینکه رفع ناترازی شدید انرژی در کشور در برنامه‌های اصلی وزارت نیرو و نفت قرار دارد، گفت: قرار است ۱۰ هزار مگاوات برق صرفه جویی مصرف انرژی ایجاد کنیم که چنین اقدامی امکان پذیر است.
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تولید برق هسته ای یک صنعت هایتک و هزینه بر است اما در قانون مانع زدایی از صنعت برق مشوق های خوبی برای توسعه کاربرد این حوزه هسته ای دیده شده و ما در بودجه سال آتی نیز به دنبال تصویب احکام مورد نیاز برای این بخش هستیم.

با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو علاوه بر افتتاح ۱۵ طرح و پروژه بزرگ صنعت آب و برق استان بوشهر با اعتباری بالغ بر ۹۰۰۰ میلیارد تومان، عملیات اجرایی احداث چهار طرح دیگر این صنعت نیز آغاز شد.
ارتقاء استانداردهای برچسب انرژی تجهیزات و لوازم برقی و همچنین معیار استاندارد مصرف انرژی در فرآیندهای صنعتی به‌ عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ابزار در بهبود بهره‌وری انرژی همواره از اولویت‌های وزارت نیرو و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق به عنوان سازمان متولی این امر در کشور بوده است.
مدیر دفتر بهره برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون درآمد گفت: با وجود افزایش مصرف و کاهش بارندگی‌ها برنامه‌ای برای جیره‌بندی یا قطع آب در تهران وجود ندارد، اما در صورت ادامه افزایش مصرف آب احتمال کاهش فشار آب در برخی از شبکه‌ها وجود دارد.
بر اساس آمار شرکت مدیریت منابع آب هم اکنون ۵ سد کشور در ۴ حوضه آبریز لبریز از آب شده‌اند و شاخص پرشدگی مخزن در آن‌های به ۱۰۰ درصد رسید.
پیرو انتشار اخباری در خصوص احتمال اعمال محدودیت در توزیع آب در تهران، این سؤال مطرح است؛ آیا آب در تهران در آستانه نوروز سهمیه‌بندی می‌شود؟
با وجود ۲۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای کشور در حال حاضر ۴۷ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۵۳ درصد این ظرفیت خالی است.