یادداشت‌ها

چرا باید از برف زیبای پر برکتی که جهان را می‌آراید و از اهل نظر و بزرگان، دل می‌رباید، چنین به اندوه و تشویق سخن گفت؟
گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی سال های اخیر، ایران را در معرض یکی از خشک ترین دوران های تاریخی خود قرار داده است، به گونه ای که برای نخستین بار در ۵۴ سال گذشته سه دوره متوالی خشکسالی را سپری کرده ایم و اینک حجم ذخایر آبی کشور به کمترین حد در نیم قرن اخیر رسیده است.
ایران آن زمان که غرب به این نتیجه برسد که شرایط داخلی آنگونه که آنها خواستند تغییر پیدا نکرد؛ تمایل خود را به احیای برجام نشان خواهد داد. چرا که ایران همواره با دستی قدرتمند و از جایگاهی رفیع پای میز مذاکره می‌نشیند.
«کارآمدی و الگو شدن نظام جمهوری اسلامی» چالش اصلی در جنگ جهانی چهارم پیش‌بینی شدهِ غرب می‌باشد که ناچارند برای القای ناکارآمدی آن به مزدوران و خائنین تاریخ مصرف گذشته‌ای متوسل شوند تا شاید بتوانند از ایران قوی و مستقل باجی بگیرند!
فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در پایان سفری چند لایه و عمیقاً امنیتی از اروپا، کانادا و آمریکا در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۳ر۱۰ر۱۴۰۱) در کاخ سفید با بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده دیدار کرد.در پی این دیدار،‌بیانیه‌ای رسمی توسط دو کشور صادر شد
روسیه پس از ‌ایالات متحده، دومین صادرکننده اصلی تسلیحات در جهان است. ‌این کشور 18 درصد از کل حجم واردات تسلیحات توسط کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را به خود اختصاص داده و در سال‌های اخیر، به منظور بازگرداندن نفوذ خود در منطقه، فروش تسلیحات به کشورهای حوزه خلیج فارس را گسترش داده است.
این چه دنیایی است که زمستان، شده همان زمستان بیت شعر زمستان اخوان ثالث «زچشم دوستان دور یا نزدیک مسیحای جوانمرد من!/ ای ترسای پیر پیرهن چرکین/ هوا بس ناجوانمردانه سرد است... آی»
ایران برای جلوگیری از گسترش کمونیسم و نفوذ شوروی اقد‌ام به اعزام نیروهای ارتش برای حمایت از سلطان قابوس کرد‌ که نتیجه آن موفقیت‌آمیز بود‌ و روابط خوب تهران و عمان نیز ریشه د‌ر این حمایت ایران از سلطان قابوس د‌ارد‌. این اقد‌ام موجب شد‌ نگاه جمال عبد‌الناصر د‌ر مورد‌ ایران د‌چار خد‌شه شود‌ و با صد‌ور بیانیه‌ای اعلام کرد‌ که د‌ر کلیه مکاتبات د‌اخلی و خارجی توسط کشورهای عربی باید‌ از واژه جعلی خلیج ع رب ی استفاد‌ه شود‌.
آمریکا، اروپا، رژیم صهیونیستی و عوامل منطقه‌ای آنان با تمام قوا پای کار آمدند تا «شورش حداکثری» در ایران راه بیفتد و از طریق آن نظام را وادار به تسلیم نمایند.
در جهان امروزی و با توسعه قابلیت‌های فضای مجازی، حملات سایبری به گزینه‌ای قدرتمند و کم‌هزینه برای جنگ تبدیل‌شده‌اند.جهان با نیرو‌هایی روبه‌رو شده که به فناوری‌های رایانه‌ای مجهز هستند و می‌توانند با هک کردن صدمات مجازی به بار آورند و تنها با فشار یک دکمه خسارات مالی به افراد وارد کنند.
بعد از حمله روسیه به اوکراین در آغازین ماههای سال ۲۰۲۲، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بین المللی گمان می کردند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دلیل نزدیکی به آمریکا و کشورهای غربی، بلافاصله این حمله را محکوم می کنند و در سمت جبهه غرب قرار می‌گیرند.
عملیات اجرایی پروژه عظیم آبرسانی از خلیج نیلگون فارس به قلب ایران (یزد) با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه کلید خورد.
دو مسیر موازی وجود دارد: یکی مسیر توافق کلی و حصول توافق برای برجام و دیگری مذاکرات آژانس و ایران. این دو مسیر می‌تواند جدای از هم باشد و در نهایت به هم مرتبط و تاثیرگذار هستند.
بعد از اعلام نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از سوی رئیس کل جدید بانک مرکزی، نقدهای کلی به این نوع سیاست و ایجاد نرخ‌های ارز چندگانه بارها بیان شدند.
با توسعه و پیشرفت فناوری های نوین در فضای مجازی با راه انداختن نبردهای اینترنتی و افزایش سرعت انتقال امواج جوامع مقاوم را با چالش های اساسی روبرو می‌نمایند.
فقط خدا میداند، چقدر از کاهش دمای کشور خوشحالند و فقط او میداند چقدر انتظار این را میکشــند که مقام مسئولی در تریبون های رسمی بگوید، مثال گاز فلان منطقه به خاطر سرمای زیاد دچار اُفت فشار شده یا در فلان روســتا مردم دیگر گاز ندارند. چرا؟