یادداشت‌ها

اگر چه قیمت نفت روند رشد ملایم خود را حداقل تا پایان زمستان جاری حفظ کند، اما بسیاری از تحلیلگران فعال در حوزه انرژی، انتظار دارند نفت در سال جاری حدود ۹۰ دلار در هر بشکه معامله شود که به معنای رشد قیمت‌ها و روزهای بهتر برای بازار انرژی است.
بورس نه تولیدکننده کالاست که سیاستگذاری مربوط به کیفیت و میزان تولید را مشخص کند و نه خریدار کالاست که بخواهد کالا را با قیمتی پایین‌تر تصاحب کند و وظیفه حرکت نقطه ثقل قیمت را جهت حفظ موازنه دارد.
جمعیت مهاجران ایران در خارج از کشور «بازی باخته» سیاست داخلی ماست. تنها به شرطی می‌توان این جمعیت را دوباره جذب کرد که در داخل گشایش ایجاد شود و صداهایی که این افراد نمایندگی می‌کنند، به رسمیت شناخته شود.
انستیتو رویت از دولت خواسته بود راه‌های وارد کردن فشار بر نخبگان غربی را برای ترویج چهره‌ای متفاوت از اسرائیل مورد مطالعه و توجه قرار دهد.
در سطح سیاست خارجی هم ریل‌گذاری سیاست خارجی باید تغییر کند و ریل‌های سیاست خارجی با محوریت اینکه ما هیچ دوست و دشمن دائمی در دنیا نداریم و همه کشورها باید در چارچوب منافع ملی‌مان تعریف شوند و اینکه اقتصادمان شکوفا شود، مردم‌مان به رفاه برسند و آینده روشن‌تری پیش‌روی کشور باشد و از طریق اصلاح سیاست‌های خارجی پرهزینه و پرمخاطره است.
با توجه به اینکه تورم در سال آینده نیز 40 درصد پیش‌بینی شده حقوق کارمندان 20 درصد افزایش پیدا می‌کند که این مساله فشار زیادی بر مردم خواهد آورد و درآمد واقعی‌شان کاهش پیدا می‌کند. دولت باید به مجلس کمک کند که تا راهکاری پیدا شود که بودجه از این حالت شکاف درآمد_ هزینه‌ای نجات پیدا کند.
نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد:آبروی افراد حتی اگر خطاکار هم باشند، بازیچه نیست که داخل ریل و خارج از ریل داشته باشد، آبرو همچون خون است که حتی یک قطره از آن حرمت دارد و حفظ حرمت آن، بیش از همه بر عهده دستگاه‌های مسئول است و خودی و غیرخودی و متعلق به کدام جریان نمی‌شناسد.

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه از جنبه‌های فنی و اقتصادی بدون توجه به ساختار حل و فصل سیاسی و هزینه‌های اجرای متعاقب آن تنها می‌تواند منتهی به برداشت‌های ساده‌انگارانه از طرح شود و در نتیجه اجرای طرح را به بیراهه هدایت کند. ازآنجا‌که این طرح از نظر اقتصادی و فنی مورد ارزیابی قرار گرفته، لازم است از جنبه اقتصاد سیاسی نیز مورد توجه قرار گیرد تا بتواند چالش‌هایی را که اجرای طرح ممکن است در پی داشته باشد، شناسایی کند. مالیات بر عایدی سرمایه با قدمتی بیش از ۱۰۰سال در کشورهای مختلف اجرا شده و در هر کشور نتایج مختلفی نیز داشته است.
مدیرکل امور بین‌الملل وزارت کار با اشاره به لزوم تبیین سیمای زن ایرانی در عرصه بین‌الملل گفت: نگاه و بینش نظام جمهوری اسلامی ایران و کلیه سیاست‌گذاری‌های آن در خصوص بانوان بر اساس اصل تعادل و توجه کافی به فطرت و خصوصیات الهی و انسانی زن است.
محسن هاشمی گفت: دولت بودجه مناسبی را با در نظر گرفتن شرایط سخت امروز که اتفاقا اصرار دارد با خود آزاری در آن بماند را تقدیم مجلس نکرده و لذا مشکلی را با آن حل نمی‌کند، بلکه مشکلات را افزایش می‌دهد. باز هم بودجه عمرانی نادیده گرفته شده و این پیام بدی برای اقتصاد ایران است.
«ایران با جمعیتی بالغ بر ۸۴ میلیون نفر به اندازه نصف قاره اروپا با جمعیت ۷۵۰ میلیون نفر، ۵ر۱ برابر آمریکای لاتین با جمعیت ۶۵۰ میلیون نفر، یک چهارم منطقه آسیا_پاسیفیک با جمعیت ۵ر۳ میلیارد نفر و نصف آسیای جنوب غربی با جمعیت ۳۷۰ میلیون نفری گاز مصرف می کند».
بر اساس آخرین آمار ثبت نامی نزدیک به ۱۰میلیون نفر برای ۲۰هزار خودرو ثبت‌نام کردند. طبق محاسبات از ۸۵میلیون نفر جمعیت کشور ۷۳میلیون نفر به دلایل مختلف از جمله اینکه صاحب خودرو یا زیر ۱۸سال هستند، نمی‌توانستند شرکت کنند. از ۱۲میلیون نفر باقی مانده ۱۰میلیون نفر شرکت کردند. این یک لاتاری ملی به تمام معنا است.
همه‌گیری کرونا باعث ایجاد محدودیت‌های بسیاری برای سفرها و تعطیلی تمامی زنجیره خدمات گردشگری در سراسر جهان شد.
آن دولتی حق افزایش مالیات را دارد که در هر زمینه‌، حداکثر درآمدها را به دست آورد. چگونه می‌توان هزاران خودرو را زیر قیمت فروخت و رانت کلان چند هزار میلیارد تومانی به جیب این و آن سرازیر کرد، بعد از کارکنانی با حقوق اندک مالیات گرفت .
اگر اتحادیه اروپا تحت تاثیر فضاسازی‌های آمریکا و لابی صهیونیستی بخواهد سپاه را که یک نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی و مورد احترام ملت‌های اسلامی است در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد قطعا اقدامات سختی از سوی جمهوری اسلامی ایران علیه نیروهای اتحادیه اروپا در منطقه صورت خواهد گرفت.
وجود تحریم‌ها، ناکارآمدی برخی مدیران اقتصادی و سایر مسائل دست به‌دست هم داده تا کاهش چشمگیر نرخ تورم برای سال آینده چندان در دسترس نباشد و تورم تک‌رقمی به این زودی‌ها محقق نشود.
در دو دهه اخیر توجه به علم، فناوری و نقش دانش در تولید مورد توجه مسئولین کشور بوده است و اسناد و رویکردهایی ارزشمند نیز در این زمینه از جمله سیاست‌های تولید دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی و گام دوم وجود دارد که پایه و ستون همه آن‌ها توجه به نقش دانش در حل مشکلات و پیشرفت کشور است و مقام معظم رهبری بر این امر مهم تاکید ویژه دارند.
وقتی سلایق شخصی و منافع حزبی و گروهی بر شهر حاکم شد طبیعتا معضلات شهری و ترافیکی و عمومی و آلودگی هوا و ساخت وسازهای غیرمجاز شهری بصورت روز افزون در حال افزایش است.
«روزها کوشم و شب نخوابم، پاس می‌دارم از انقلابم» که شهدا مأموریت خود کرده بودند را از یاد برده‌ایم؟ آیا سکوت بس نیست؟ و برای سکوت‌مان پاسخی برای خدا آماده کرده‌ایم؟
اصولا سیاست خارجی عربستان از سوی آمریکا پایه‌گذاری می شودعربستان تلاش دارد به نوعی خود را از زیر نفوذ آمریکا رهایی دهد از این منظر باید با ایران رابطه بر قرار کند تا به آمریکایی‌‌ها به اثبات برساند که دیگر آن گونه که باید و شاید در زیر چتر آمریکایی‌ها‌نیست.
یک حکمرانی نو و خوب مشخصا ویژگی های متعددی دارد اما اساسی ترین نکته آن بازگشت به عمل به قانون اساسی است و برای رسیدن به حکمرانی نو اساسا باید به تمامی بندهای قانون اساسی عمل کرد.