یادداشت‌ها

گیر کار تجارت خارجی کشور اینجاست که برنامه‌ریزان و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در امر اقتصاد علی‌القاعده باید بدانند و آگاه باشند که اگر در تجارت خارجی کشور، ناچار از پرداخت هزینه‌های غیرمتعارف و سنگین می‌شویم؛ اگر کشورهای محدود طرف معامله با ایران، کالای ایرانی را ارزان می‌خرند و کالای خود را به قیمتی گران‌تر از قیمت متعارف بین‌المللی به ما می‌فروشند یا به دلیل تحمیل هزینه‌های ناشی از تحریم، کالای آنان گران‌تر از عرف رایج بین‌المللی به دست ما می‌رسد.
ایجاد تعادل و توازن در روابط خارجی کشور، سنگین‌نکردن ناموزون وزنه تعادلی سیاست خارجی به سمت شرق یا غرب و بازی متعادل با کارت همه کشورها و قدرت‌های اثرگذار بین‌المللی به منظور ایجاد رقابت بین آنها برای همکاری با ایران و بهره‌گیری حداکثری از توافقات راهبردی با روسیه و چین، از دیگر اولویت‌های راهبردی سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۲ است.
هر مشکلی که صندوق های بازنشستگی ممکن است در دنیا داشته باشند، صندوق های بازنشستگی در ایران ترکیبی از آن مشکلات را دارند. این ترکیب شامل این است که هم تناسب شاغل و بازنشسته وجود ندارد، هم شرکت هایی که در اختیار اینها هستند، کارآمد و بهره ور اداره نمی شوند و هم به دلیل تورمی که در اقتصاد ایــران وجود دارد، مرتبا قدرت خرید این بازنشسته ها کاهش پیدا می کند و هم به دلیل تحریمی که وجود دارد
زندگی سفری است که هر قدم از مسیر آن را باید لمس کرد چشید و از آن لذت برد.
بی‌شک هرگونه تعلل و کم‌کاری و پرداختن به حواشی به جای عمل به وظایفی همچون رفع مشکلات آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت از سوی مسئولان، گناهی نابخشودنی است که آینده کشور را تهدید می‌کند.
اگر رنو و پژو حاضر به پذیرش شرایط جدیدی باشند و بحران خودرو در کوتاه مدت حل شود کسی جرات مذاکره با آنها را دارد! تابوهایی که پروژه نفوذ در ایران می سازد شکستنی نیست؟
از آنجاییکه ریشه مشکلات اقتصادی کشور سیاسی است، بنابراین دولت باید با اتخاذ دیپلماسی متوازن به تعامل با کشورهای غربی بپردازد تا بتواند گره برجام را باز کند. با توفیق مجدد در برجام، بسیاری از تحریم‌ها لغو می‌شود، روابط دیپلماتیک با کشورهای غربی عادی‌سازی می‌شود مطالبات بلوکه شده کشور آزاد شده و ارزآوری به کشور فزونی می‌یابد. یکی از عوامل جدی در کنترل نرخ تورم، جذب سرمایه‌گذاری خارجیست.
به این عبارت دو روز پیش تلویزیون ارتش رژیم صهیونیستی توجه کنیم «قاآنی در حال به‌ هم پیوستن جبهه‌ها از فلسطین تا عراق و از خلیج‌فارس تا دریای سرخ می‌باشد و قدرت ایران در حال افزایش است، بدون آنکه جلوگیری داشته باشد» این یعنی موازنه به نفع ما و منطقه به‌هم خورده است. ما نباید داوطلبانه به عقب برگردیم. راهی که درست است باید ادامه پیدا کند.
حقوق و مزایا شفاف باشد و اجازه دهیم دیگران ببینند که فلانی به‌ خاطر کار بیشتر حقوق بالاتری دریافت داشته است.
از بررسی شرایط کنونی درباره معاهده برجام، برمی‌آید که هر دو طرف فعلاً سیاستی را پیش گرفته‌اند تا از یکسو «پایان گفتگو» درباره برجام تلقی نشود و از سوی دیگر با رصد مجموعه شرایط در حالی‌که برجام به نفس، نفس افتاده است، همچنان روزنه دستیابی به توافق نهایی مسدود دیده نشود!
اینکه گفته می شود روز معلم را گرامی داریم به چه معنی است آیا ایراد چند سخنرانی توسط مســئولان، برگزاری گردهمایی و دادن هدایــا و تقدیرنامه و از مقام ارزش های معلم ســخن گفتن را می توان تکریم مقام معلم و جایگاه معلمان برشمرد و چنین تصور کرد که به تکلیف خود در مقابل این عزیزان عمل کرده ایم؟ اگرچه این قبیل اقدامات هم ضروری و مفید است و از برگزارکنندگان تشکر می کنیم.

وضعیت اقتصادی کشور مطلوب نیســت. از این رو به نظر می رسد امروز ســرمایه های اجتماعی نسبت به گذشته کمتر شده. سرمایه اجتماعی که حاکم بر رابطه اعتمادآمیز بین دولت و مجلس است، پایین آمده.
معمولا در هر رویدادی که با حضور اهالی رسانه و خبرنگاران حوزه های مختلف برگزار می شود، به نظر می رسد بروز برخی ناهنجاری ها و حواشی دور از انتظار نباشد. در این مواقع امکان دارد با اشتراک گذاری چنین رفتارهایی در فضای مجازی، قضاوت‌ها و تحلیل‌هایی منتشر شود که موجب سردرگمی و ایجاد ابهامات زیاد برای افکار عمومی شود؛ اما اصول اخلاق حرفه ای برای اهالی رسانه در چنین مواقعی چیست؟

با نگاهی به نوسانات تورمی عجیب و غریب چند ساله اخیر به خوبی در می‌یابیم که با وجود تمامی تأکیدات و تصمیمات و مصوباتی که با هدف حمایت از بخش کارگری و کارمندی صورت گرفته و حتی افزایش مناسب ۵۷درصدی حداقل حقوق در بودجه سال قبل، به خاطر تصمیمات غلط نظام تصمیم‌سازی و عدم برنامه‌ریزی عالمانه برای جلوگیری از وقوع سونامی تورمی، با وجود افزایش حداقل حقوق به حدود ۹ میلیون تومان، قدرت خرید طبقه کارمند و کارگر در مقایسه با ۶ سال پیش نه تنها رشد نیافته بلکه کاستی گرفته است.
ایمان یعنی آنقدر خدا را باور دارم که برای تو با او حرف می‌زنم! و تو فقط اسمت را بگو!
استیضاح تاثیری نه بر صنعت دارد و نه بر خودرو و نه حتی در کیفیت معرفی نامزد بعدی.
رهبر انقلاب، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، در جلسه آسیب ‌های اجتماعی، مسئولان را به اهتمام ویژه نسبت به مشکلات مردم توجه دادند و فرمودند: «اهمیت کار را، بزرگی مسئولیت را، خطرات ناشی از آن را آدم توجه بکند، آن وقت می‌‌‌فهمد که چقدر باید در این زمینه تلاش کرد و شب و روز نشناخت.
حتی نماینده ای که با خبر کذب دریافت خودروی شاسی توسط نمایندگان برای عدم استیضاح وزیر میخواست به زور دیده شود نتوانست مثل علی بابایی این چنین خودش را بِبَرَد در تیتر اولِ چشمِ مردم در مجازی!
دو دهه است که پرونده هسته ای ایران مفتوح است و دوران فراز و نشیب فراوانی را پشت سر گذاشته است. بطور ویژه از سال 1385 که پرونده هسته ای ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده شد، با ضعف دیپلماسی دولت نهم و دهم تحریم های ظالمانه متعددی نصیب کشور شد. در این بین تحریم ها به خصوص ذخایر ارزی کشور را مورد هدف قرار داد و لذا آثار سوء فراوانی بر اقتصاد کشور گذاشتند.
موقعیت و شرایط جغرافیایی نقش مهم و تعیین کننده‌ای در شکل دادن تجارت، اقتصاد و اوضاع اجتماعی خلیج فارس داشته است. این دریای نیم بسته از نظر وضع طبیعی و اقتصادی و موقعیت نظامی و سیاسی دارای ارزش بسزایی است.
با توجه به عملکرد اقتصاد کشور در 9ماه 1401 و برآورد کاهش رشد اقتصادی در سه‌ماه پایانی سال 1401، می‌‌‌توان انتظار داشت که در سال 1402 در صورت ثبات بازار ارز، ثبات بازار مواد اولیه و ثبات در قوانین و مقررات، شاهد رشداقتصادی در گروه صنایع و معادن به‌ویژه در زیربخش صنعت خواهیم بود.