یادداشت‌ها

شواهد نشان می دهد که ترکیه در آستانه یک تحول سیاسی – اجتماعی بسیار مهم قرار گرفته و اگر اتفاق عجیب و غریب و حادثه غیرمترقبه ای روی ندهد، مخالفین، قالی را از زیر پای اردوغان و باغچلی، بیرون می کشند.

فنلاندی‌ها شدیدا نگران هستند که در صورت پررنگ‌تر شدن پیش‌شرط‌ها و مؤلفه‌های صلح در اوکراین یا ابراز تمایل ناگهانی طرف‌های درگیر در پایان دادن به جنگ، تمایل سوئدی‌ها جهت عضویت در ناتو در نظرسنجی‌های عمومی کاهش یابد و همین مسئله، برخی احزاب دولت ائتلافی سوئد را وادار به عقب‌نشینی از تصمیم اولیه کند
رژیم صهیونیستی پس از شکست‌های پی‌درپی در داخل و خارج و به‌ خصوص متوقف شدن ماشین عادی‌‌سازی عربی - اسرائیلی(طرح آبراهام)، به یک برگ برنده در محیط منطقه‌ای احتیاج داشت و سودان به‌ دلیل مشکلاتی که به آن اشاره گردید، یک موقعیت ویژه برای بیرون بردن اسرائیل از مخمصه کنونی تلقی گردیده است
یک نمونه آشکار از سیاست‌های مخرب دولت و به‌ طور مشخص وزارت جهاد کشاورزی، نحوه مدیریت قیمت گوشت مرغ، بعد از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و به اصطلاح «جراحی اقتصادی» است.
مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت: روز شنبه حماسه‌ای بی‌نظیر و نه کم‌نظیر-در سراسر کشور رقم خورد. علاوه‌بر شهرهای سراسر کشور، نماز عید فطر تهران با امامت رهبر معظم انقلاب حماسه‌ای ماندگار بود که تاکنون هیچ نمونه مشابهی نداشته است و قلم و زبان از شرح و توصیف آن ناتوان است.
متأسفانه این روزها شاهد حاشیه سازی‌ها یا قطبی سازی ‌های آگاهانه یا غافلانه با موضوع حجاب، رفراندوم و امثال آن هستیم؛ موضوعاتی که می‌تواند به انسجام و همبستگی جامعه آسیب برساند و موجب تقابل‌های خسارت ‌بار شود.
در شب قدر، استاد شیخ حسین انصاریان واعظ صاحب سخن و صاحب سبک، از جمله درباره شیوه سخن گفتن با بانوان یا دخترانی که حجاب را مراعات نمی‌کنند و بی‌حجابند، مطالبی را گفت که با واکنش‌های گوناگونی روبه‌رو شد.
اکنون جامعه ایران بعد از حوادث چند ماه گذشــته نیازمند آرامش اســت و یکی از وظایف مســئولین ایجاد زمینه آرامش در جامعه است و حضور زنان در ورزشگاه ها از دیدگاه بانوان یعنی اینکه نظام سیاسی ایران همان طور که مسئولین آن اعلام می کنند.
آنچه بدیهی به نظر می‌رسد آن است که تغییرات مکرر در تیم اقتصادی بدون ترسیم اهداف و برنامه‌های روشن و مشخص راه به جایی نخواهد برد و به هدررفت وقت گرانبهای دولت برای ارائه کارنامه قابل قبولی از خود در پایان دوره خواهد انجامید.
رسول خدا‌(ص) وعده داده است، حرامیان که پایان عمر این دنیایی علی را پایان اسلام می‌دانستند، وحشت‌زده به مقابله با یاران آخرالزمانی علی برمی‌خیزند و به مصداق «الکفر ملهًْ واحده‌» همه یاران خود را فرا می‌خوانند و از هر سو به آنها می‌تازند.
یکی از ابعاد کنشگری آفریقا، توجه ویژه به نهادهای چندجانبه آفریقایی در سطح قاره یا در بخشی از آن است. در حال حاضر اتحادیه آفریقایی که در واقع تکامل سازمان وحدت آفریقا است، نهادی چند جانبه در روابط بین‌المللی است.
از آنجایی که برگزاری همه پرسی در کشور بگونه‌ای است که شرکت‌کنندگان باید پاسخ آری یا نه را به صندوق بیاندازند طبیعی است که برگزاری آن باعث بوجود آمدن دوقطبی در جامعه خواهد شد.

کارشناس مسائل بین الملل نوشت: مکرون به‌گونه‌ای سخن می‌گوید که گویا او واقعا خواستار استقلال از آمریکا بوده و موانع دیگری در تحقق این خواسته وجود داشته و دارد! اروپای واحد امروز عملا به مهره بازی اقتصادی ایالات متحده در نظام بین الملل تبدیل شده است.
دولت آیت الله رئیسی در بسیاری از حوزه‌ها، هنوز آن تحول مورد انتظار را رقم نزده و اغلب مسائل اقتصادی از ارزش پول ملی و تورم گرفته تا نرخ بیکاری و نظام بانکی، هنوز با چالش‌های اساسی مواجهند.
یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: در میان سناتورهای حزب جمهوریخواه در کنگره آمریکا، برخی افراد نظیر لیندسی گراهام و تام کاتن در صدد هستند به هر نحو ممکن زمینه بازگشت ترامپ به قدرت را فراهم سازند اما برخی دیگر از سران و سناتورهای حزب جمهوری‌خواه معتقدند که یک بار برای همیشه باید هزینه حذف کامل ترامپ از این حزب را داد.

احیای روابط با عربستان‌سعودی پس از تنش هفت‌ساله که با قطع روابط دیپلماتیک و افزایش مشارکت در جنگ‌های نیابتی منطقه‌ای همراه بود، با تحلیل‌های خوش‌بینانه‌ای در خصوص افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری مورد استقبال قرار گرفته است.
گفتنِ برخی مباحث، هم آب در هاون کوبیدن است هم از فهم پسر شاه مخلوع اما، پناه آوردن به رژیمی غاصب، کودک‌کش، منفور، ستمگر و اشغالگر؛ درک اسفل السافلین سقوط و تباهی است چه، ایرانی باشی و اسرائیل و نتانیاهو را نشناسی و رو در روی او بنشینی را در هیچ قاموسی حتی خیانت نیز نمی‌توان یافت.

بایدن از خبرسازی‌های تقابل واشنگتن برای مهار چین در صحنه بین‌المللی بهره‌گیری می‌کند و تیتر خبری روزنامه‌ها و رسانه‌های غربی به ویژه آمریکایی از «شاخ به شاخ» شدن کاخ سفید با پکن برای چهره‌سازی قدرتمند «بایدن» در صحنه بین‌المللی یاد می‌کنند که کارساز است.
مهم‌ترین عامل ایجاد تورم در اقتصاد ایران، عملکرد دولت و رفتار نهادهای متاثر از آن است که در سند بودجه‌های سالانه تبلور می‌یابد.
مواضع صریح داسیلوا علیه سیاست‌های مداخله‌گرایانه آمریکا در جنگ اوکراین و تأکید او بر حذف دلار از مبادلات جهانی، نقطه آشکارساز شکست محاسبات اخیر واشنگتن در آمریکای لاتین محسوب می‌شود.