انتخاب پزشکیان نماد تجلی اراده مردم ایران

انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری فرصتی بود که اراده مردم ایران تجلی پیدا کند و توجه زعمای قوم و ارکان نظام را به خود جلب کند، ضروری است که تمام ایران دوستان و ساکنان این سرزمین از جمله روحانیون، سپاهیان، نیروهای مسلح ،گروههای ذی‌نفوذ و گروههای با تفکر ایدئولوژیک این پیام را درک‌ کنند و از تقسیم مردم به خودی و ناخودی و دو قطبی سازی جامعه اجتناب کنند.

تصویر انتخاب پزشکیان نماد تجلی اراده مردم ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد حسین بنی اسدی در یادداشتی برای جماران نوشت: سرزمین کهن ایران طی قرون متمادی با فراز و نشیب‌های متاثر از امور داخلی یا تهاجم و دخالت خارجی یا حوادث غیر مترقبه طبیعی مواجه بوده است. در این میان نقش آفرینی ایرانیان در مقابله و مواجهه با هر سه حادثه فوق که پایه در اندیشه، دانش و مصلحت اندیشی ملت بزرگ ایران داشته و به بقای ایران منجر شده در بین ملل جهان‌ مثال زدنی است. بی گمان همین درایت و عاقبت اندیشی مردم ایران در این بزنگاه ها رمز بقای سرزمین و ملت ایران و پیروز سربرآوردن آن از این حوادث سرنوشت ساز بوده است.

تاریخ شواهد و نمونه های زیادی از نقش آفرینی ایرانیان در بزنگاه های تاریخی دارد. این ابتکار و کنش ایرانیان، موارد کوچک محلی و موارد کلان ملی را شامل می شود. از نمونه‌های کلان آن می توان به خالی کردن پشت حکومت ایدئولوژیک و طبقاتی ساسانیان در مواجهه با اعراب مهاجم، خالی کردن پشت نظام فاسد صفوی در زمان شاه سلطان حسین در مقابل اشرف افغان و حتی می توان پشت کردن به محمدرضا پهلوی در سال 57 را نیز یکی از کنش های ایرانیان در بزنگاه های فوق تعبیر کرد.

جالب توجه است که انتخابات اخیر ریاست جمهوری به ویژه دور دوم که به پیروزی دکتر مسعود پزشکیان منجر شد را هم می توان به عنوان یک اقدام اندیشمندانه در این بزنگاه تاریخی تعبیر کرد. از ویژگیهای بارز ایرانیان در این بزنگاه ها، مقاومت منفی و مبارزه مدنی به منظور نشان دادن نارضایتی خود از بی عدالتی و نظام تبعیض آمیز توسط حکام است. ایرانیان در مقاطع مختلف با کنش و رویکرد خود تلاش کرده اند که طبقه حاکم را متوجه مطالبات خود کنند. بی گمان پاسخ مثبت و به موقع حکام به این مطالبات نه تنها منافع کشور و ملت را حفظ می کند، بلکه سرنوشت حکام ‌را نیز به نحو دیگری رقم می زند. البته بی توجهی در برابر اراده و خواسته مردم‌ نیز گرچه زیان هایی به کشور و ملت وارد می کند، ولی به حذف و آوارگی حکام‌ نیز منجر می شود که درگذشت محمدرضا پهلوی و چند مدعی قجر از آن جمله اند.

انتخابات اخیر و عدم حضور 60% از مردم‌ در این انتخابات تاکتیک و روش اندیشمندانه ایرانیان و در واقع پیامی مسالمت آمیز به ارکان‌ نظام بود. بدیهی است چنانچه این پیام نادیده گرفته شود، در بزنگاهی دیگر باید شاهد ابتکار غیر قابل پیش بینی دیگری از سوی ملت ایران باشیم. حسن ابتکار اخیر و عدم مشارکت شصت در صدی، مسالمت آمیز بودن آن است و به نفع ارکان‌نظام است که به این پیام با تمام وجود توجه و مطالبات مردم را عملی سازد.

روانشاد دکتر علی شریعتی در سخنرانی خود تحت عنوان «تبدیل نهضت به نظام»، اجتهاد در مذهب شیعه را مانع تبدیل نهضت به نظام می داند. ای کاش روانشاد شریعتی زنده بود و شاهد روند موجود و تصحیح یا تکمیل فرضیه خود می شد. به نظر می رسد یکی از علت‌هایی که ایرانیان را در بزنگاه ها وادار به کنش می کند همین روند تبدیل نهضت به نظام شدن است که خود فاصله گرفتن از شعارها و مطالبات اولیه مردم‌ در ابتدای نهضت است. فرض است بر مجتهدین شیعه که از انقلاب تا کنون زمام امور را به عهده گرفته اند در قبال این بزنگاه های تاریخی شدن، ایفای نقش و نظریه پردازی کنند.

یکی از ویژگی های بزنگاه های تاریخی برهم‌خوردن توازن قوا در کشور است که در عصر جدید فرصتی برای تایید حقوق شهروندی مساوی برای همگان و تحقق جامعه مدنی و پیاده شدن دموکراسی در کشور است.

چه آن کسانی که به دکتر پزشکیان رای دادند و چه شصت درصد خاموش که با سکوت خود اعلام کردند که ایران متعلق به همه ایرانیان است و اسلام نیز به همه تعلق دارد و اینکه عده ای با مصادره اسلام و ایران ،خود را صاحب کشور و متولی اسلام بدانند و از مکانها و شعائر مذهبی به نفع فرد یا گروه خاصی استفاده کنند خلاف تعلیم اسلام و منافع ایران زمین است.

انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری فرصتی بود که اراده مردم ایران تجلی پیدا کند و توجه زعمای قوم و ارکان نظام را به خود جلب کند، ضروری است که تمام ایران دوستان و ساکنان این سرزمین از جمله روحانیون، سپاهیان، نیروهای مسلح ،گروههای ذی‌نفوذ و گروههای با تفکر ایدئولوژیک این پیام را درک‌ کنند و از تقسیم مردم به خودی و ناخودی و دو قطبی سازی جامعه اجتناب کنند.

بزرگترین و مهمترین درس این انتخابات به کنش‌گران سیاسی این است که حکومت قانون و جابجایی مسالمت آمیز را بپذیرند، از طرف دیگر زعمای دین و دل سوزان ایران، دین را از امیال افراطیون که‌دین و مذهب را ابزار قدرت و وسیله امرار معاش خود کرده اند، خارج سازند تا بدینوسیله جنبش های عدالت‌خواهانه و جامعه مدنی را در مقابل دین قرار ندهند، زیرا در تقابل دین و قانون بی گمان بازنده آن دین و متولیان آن خواهند بود. گروههایی که با استفاده از رانت و امکانات غیر قانونی، برای خود بهشتی فراهم کرده و با نادیده گرفتن حقوق شهروندی ایرانیان، خود را محق می دانند و با خوانشی خاص که بر محور توهم استوار است، شکست خود را نپذیرفته اند و با تلاشهای مذبوحانه چوب لای چرخ دولت مسعود پزشکیان می گذارند و شخصیتهایی مانند جواد ظریف را به خیال خود مخدوش و ملکوک می کنند، بدانند که بر شاخ نشستن و بن بریدن نه به صلاح آنان نه به صلاح کشور و ملت و نه‌به‌صلاح اسلام است، این گروهها باید قواعد بازی در رقابت های انتخاباتی را بیاموزند و به جای لانه گزیدن در دخمه‌ها به سمت پذیرش ساز و کارهای قانونی در جامعه مدنی از جمله تشکیل و تحکیم تحزب گام بردارند.

منبع: جماران

727951