یادداشت‌ها

اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی مولفه هایی هستند که یک شبه به وجود نمی آیند اما به راحتی لطمه دیده و از دست می روند. باید اقدامات و عملکردها به نحوی باشد که اعتماد عمومی افزایش یابد و سرمایه اجتماعی ترمیم شود نیز نباید این موضوع را صرفا به تحولات چند ماهه گذشته مرتبط دانست.
چرا می خواهید اموالی که به نسل های آینده مربوط است بفروشید؟ هزینه های بی مورد را کم کنید. درواقع بحث مولد سازی یک نوع پوشش برای تامین کسری بودجه است.
دنیا شاهد دو فاجعه بزرگ است. یکی طبیعی و آن دیگری به شدت غیرطبیعی. زلزله مهیب در ترکیه و سوریه همان فاجعه طبیعی است و فاجعه غیر طبیعی و بزرگتر این است که آمریکا به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد به زلزله زدگان سوری کمک کنند چون «سوریه تحریم است»!
فیلم‌های موجود فارغ از وضع موجود برای نجات و پیشبرد سینمای ایران کافی نیست. چون سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر همیشه محل نزاع یا دستکم برخورد طیف‌های فکری متفاوتی بوده است. بنابراین بحرانها و حواشی پیرامون سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر همیشه بوده و همیشه خواهد بود.
باید منتظر سفر آقای گروسی به تهران باشیم که در این قضیه نقش تعیین کننده دارد و اگر به یک راهکار مناسب برسیم، هم می‌توانیم جلوی تصویب یک قطعنامه جدید را در شورای حکام بگیریم که احتمالا اوایل اسفند جلسه خواهند داشت و هم می‌توانیم یک شروع جدیدی در گفت‌وگو با طرف‌های اروپایی و آمریکا داشته باشیم.
ساکنان منطقه «ختای» در ترکیه می‌گویند صدای مردم را از زیر آوار می‌شنوند اما کاری از دست‌شان برنمی‌آید. هنوز در این منطقه، کمک‌رسانی و آواربرداری شروع نشده است. تعداد شهرهای ویران شده از زلزله بسیار است و کمک‌رسانی را سخت‌تر می‌کند. برف می‌بارد... برسر آوارها و این خود کمک رسانی را سخت‌تر می‌کند.
فریبرز ناطقی الهی، رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران روز دوشنبه، در مصاحبه با تسنیم گفت که پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌ شناسی ۷ ماه پیش گسل‌‌های زلزله خوی و ترکیه را شناسایی کرده بود که البته ارتباطی بین این دو گسل نمی‌توان یافت اما در همان هنگام پهنه‌های این دو زلزله را مشخص کرده بودیم که متأسفانه به آن بها داده نشد. او در این مصاحبه به نکته مهم دیگری هم اشاره داشت که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود و آن هشدار درباره پیش‌بینی زلزله در تهران و لزوم هوشیاری در برابر آن است. به گفته او آماری وجود دارد که در تهران هر ۱۵۸ سال یک زلزله مخرب و قوی رخ می‌دهد که اگر خدای ناکرده شاهد آن باشیم بدترین زلزله تاریخ جهان را خواهیم دید و متأسفانه مدیریت بحران ما در این زمینه بسیار ضعیف است...
سه امتیاز مهم خاکریز آزادی برای رهنمون کردن ارتش ساپینتو به صدر کافی بود و تیمی که سه هفته پیش چراغ‌ها را خاموش کرده و همه را مایوس کرده بود، با پلن‌های مغز پرتغالی فانوس‌ها را روشن کرد تا لرزه بر جان سرخ‌های پرسپولیس و زردهای سپاهان بیندازد.
جناب خاتمی! کاش به این سؤال که بارها مطرح شده و بی‌جواب مانده است پاسخ می‌دادید. پرسش این است که کدامیک از مواضع جنابعالی و دوستانتان با مواضع اسرائیل و آمریکا متفاوت است؟! اگر به این پرسش پاسخ ندهید، ما به ده‌ها نمونه مستند از همسویی مواضع شما با آمریکا و اسرائیل اشاره خواهیم کرد! تا «‌معلوم شود که در چه کارند همه‌»!
جمهوری اسلامی بر لبه تیغ علم هسته‌ای رسیده و هیچ مانعی برای فعالیت خود نمی‌بیند و اگر غرب بخواهد در مذاکرات آینده با مردم ایران سر مقابله و زورگویی داشته باشد حتما جمهوری اسلامی ایران مقابله به مثل خواهد کرد. اروپا و آمریکا بعد از فشارهای خود مشاهده کردند که ایران نه تنها تضعیف نشد بلکه بر مواضع خود ایستاده است. از این منظر غرب به مذاکره روی خواهد آورد.
تفاوت می‌کند رژیمی که مسئولین مهمش یا از سفارت اجانب انتخاب می‌شوند یا در بزم شبانه‌، با نظامی که در همان سال اول، انتخابات برگزار می‌کند و زمام امور کشور را به منتخبین مردم می‌سپارد. تفاوت می‌کند رژیمی که به‌ دنبال توسعه، طبق اطلس منافع اجانب است با نظامی که طبق نقشه بومی و طراحی شده توسط نخبگان خود به‌ دنبال پیشرفت است.
یکی از اصلی‌ترین راهکارهای دستیابی به جامعه‌ای با حداقل از جرائم یا عاری از جرم پیشگیری از وقوع جرم است و یکی از موثرترین و بلکه اساسی‌ترین نهادهای متولی پیشگیری از جرم قوه قضائیه است و موثرترین نوع پیشگیری از جرم پیشگیری اجتماعی از جرم است وظیفه و تکلیفی که در قوانین و مقررات مختلف قانونی و از جمله قانون اساسی برعهده‌ی قوه قضائیه نهاده است با تحولاتی اساسی که در نتیجه حضور سکاندار جدید در قوه قضائیه ایجاد شده پیشگیری از جرم و در واقع مبارزه‌ی بنیادی با جرم و با ایجاد نهاد پیشگیری از وقوع جرم است.
در واقع در شهر تهران ما با تقاضای بیش از حد خودروی شخصی مواجه هستیم و همین مسئله باعث تشدید ترافیک این شهر شده است.
درک این شرایط سخت برای مردم ما چندان دشوار نیست، زیرا هنوز یک هفته از بروز زمین لرزه دلخراش شهرستان خوی سپری نشده و هموطنان زلزله زده ما نیز همچنان با این مشکلات درگیرند. به همین سبب احساس انسان دوستی و اشتراکات فراوان قومی و فرهنگی میان مردم ما با زلزله زدگان ترکیه و سوریه ایجاب می‌کند، از هیچ کوششی برای کمک به همسایگان خود دریغ نکنیم.
نماینده تهران گفت: با گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان می‌توان تمایزات و جذابیت‌های حکمرانی دینی در برابر رویکرد سکولاریستی حاکم بر جهان را در نحوه مواجهه رهبر انقلاب با مخالفان و قاطعیت توأم با مدارای ایشان با جدا کردن حساب فریب خوردگان از صحنه گردانان با فرمان عفو عمومی مشاهده کرد.

کشوری که همچون سرچشمه جوشنده استعدادهاست با کناره‌گیری چند نفر، مستاصل نمی‌شود همان‌طور که جوانان کم سن و سال آن در جنگ تحمیلی بدون هیچ آموزش و دوره تخصصی بزرگ‌ترین ژنرال‌های بعثی مورد حمایت غرب و شرق را به خاک ذلت نشاندند و جوانان خلاق آن با دست خالی و در سایه سخت‌‌ترین تحریم‌ها به قله‌های علوم مختلف رسیدند. تحریمِ سرچشمه‌ای چنین جوشان و پربرکت از سوی چند قطره آب که همه اعتبار، ثروت و جایگاه خود را مدیون سخاوت این سرچشمه هستند بیش از آنکه نگران‌کننده باشد، نویدبخش باز شدن بیشتر فضا برای جوشش و بروز استعدادهای جدید است.
از آغاز جنگ در اوکراین بسیاری از استراتژیست‌های سیاسی ـ امنیتی در غرب گفتند که این جنگ تقابل بایدن و پوتین است و پتانسیل کشیده شدن به یک جنگ اتمی را دارد! اکنون بسیاری از بروز چنین فاجعه بزرگ به‌ویژه در مجامع بین‌المللی هشدار می‌دهند. جنگ اوکراین به نقطه عطف خطرناک برای مجموعه روابط بین‌المللی مبدّل شده است. اگرچه برخی کشورها از جمله چین، هند و کشورهای نفتی ـ عربی در خلیج‌فارس از امتداد جنگ در اوکراین سود برده و می‌برند.
آغاز رسمی فعالیت‌های انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2024، به مذاق بسیاری از جمهوری‌خواهان خوش نیامده است!