بهترین جا برای پایتخت، مدیریت عقلانی و علمی است. با چنین مدیریتی، بدترین جاها از نظر آبوهوا و امکانات و موقعیت سیاسی و نظامی را میتوان به بهترین مکان برای پایتخت تبدیل کرد و در غیاب چنین نوع مدیریتی بهترین جاها هم به زبالهدان تبدیل خواهند شد. پس، مشکل از تهران نیست مشکل از ما است. زمانی بود که آب تهران چنان گوارا بود که از خوردن آن لذت میبردیم اکنون تصفیه شده آن به کیفیت آب گذشته نمیرسد.
اختلافهای داخلی در حماس که بین نیروهای داخلی که در غزه هستند و نیروهایی که در قطر حضور دارند یکی دیگر از عواملی است که احتمالا اجازه ندهند مذاکرات به نتیجه برسد چون اسرائیل اصرار دارد که فرماندههای نظامی حماس باید از غزه خارج شوند و همچنین همه گروگانها را باید قبل از آتشبس آزاد کنند که این دو مورد باعث ایجاد چالشهایی شده است.
وزارت تعاون و رفاه و شورای عالی کار و در نهایت دولت و مجلس درباره افزایش حقوق و دستمزد کارگران خسّت به خرج ندهند.حتی اگر قصد کمک به تولید و رونق تولید را داریم، قدرت خرید کارمندان و کارگران و بازنشستگان را بیش از این پایین نیاورند.
وقتی در پرداخت پاداش تاخیر میشود چرا به نرخ روز و با محاسبه تورم پرداخت نمیشود؟!! درحالی که وقتی اقساط وام همین معلمان یک روز هم تاخیر میشود جریمه میشوند اما مطالبات معلمان چه پاداش و چه حقالتدریسها و سایر موارد حتی اگر با چند سال تاخیر هم پرداخت شود همان مبلغ اصلی پرداخت میشود؟!! ظلم از این آشکارتر؟!!
اولا؛ آمریکا بزرگ نیست و ضعیف شده است و ثانیا؛ مردم آمریکا هم این واقعیت را پذیرفتهاند که اگر نپذیرفته بودند، به آن رای نمیدادند. اما غربگرایان ما این واقعیت را نمیتوانند بپذیرند!
لبنان در طول دو سال گذشته با شرایط ویژهای روبهرو بود. به طوری که به علت برخی اختلافات سیاسی این کشور در طول این دو سال بدون رئیسجمهور اداره میشد اما اکنون تحولات مثبتی در لبنان اتفاق افتاده است و بعد از دو سال خلأ قدرت در لبنان و همچنین حوادثی که در جنوب این کشور به واسطه تجاوزگری رژیم صهیونیستی رخ داد، لازم بود که بالاخره رئیسجمهور این کشور انتخاب شود.
این مقاله به تحلیل وضعیت فقر در ایران با تاکید بر درسهای جهانی برگرفته از تجربه کشورهایی مانند چین و جنوب آسیا میپردازد و راهکارهای پیشنهادی برای کاهش فقر در ایران ارائه میدهد.
قدرت نرم فرهنگی، زمانی کارآمدی خود را به رخ خواهد کشید که توان مدیریتی در ایجاد کاربست های قوی و محکم موفق عمل کند ،اما واقعیت تلخ آن است که از آهنگ فرهنگ، آوای واحدی برنمی خیزد و نگاه ها و فعالیتهای جزیره ای فرهنگی،مانع تحقق اقتدار فرهنگی شده است.
انتظار از دولت و رئیسجمهور محترم این است که انرژی و ظرفیتهای کشور را برای رفع مشکلات و موانع به کار گیرند و این فرصت خدمت را مغتنم شمرده و با تجربه گرفتن از دل بستنهای بیحاصل گذشته به مذاکره با دشمنی که با ما کینه شتری دارد و درس گرفتن از خسارتهای معطل کردن ظرفیت عظیم کشور به امید گره گشایی دشمن، زمان و سرمایه و توانمندیهای کشور را پاسداری کنند.
برخی از تحلیلگران نزدیک به حزب عدالت و توسعه، در مطالب و یادداشتهای خود، سخنان ترامپ درباره اردوغان را به شکلی اغراقآمیز روایت کرده، ادعا میکنند که رییس جمهور آمریکا روابط دوستانه و نزدیکی با آنکارا برقرار خواهد کرد.
27 خرداد 1383 بود که رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس هفتم که به تازگی راهی مجلس شده بودند، فرمودند: «گاهی بعضیها تصور میکنند چهار سال وقت دارند و دو سه ماهِ اول چیزی نیست.
دولت و نهادهای آن مخصوصا دو وزارت خانه کلیدی کشور و امور خارجه مسئولیت سنگین تری در این زمینه دارند تا توازن را به نفع اقدامات سیاسی در جامعه در قالب حاکمیت گفتمان توسعه سیاسی و شادابی اجتماعی برگردانند.
برخیها معتقدند اگر ایران در دورانی که دست برتر قاطع در منطقه داشت وارد مذاکرات میشد، میتوانست امتیازات خوبی به دست بیاورد. هر چند این سخن در جای خود میتواند مورد دقت باشد اما دست ایران چندان خالی نیست و هنوز ابزارهای کافی برای چانهزنی دارد. باید ببینیم که طرفین چه امتیازاتی را به هم پیشنهاد میدهند و هر یک به این پیشنهادهای مطرح شده چگونه واکنش نشان خواهند داد.
در واقع به زبان سادهتر فیلترینگ سبب افول سرمایههای اجتماعی دولت نزد فعالان اقتصادی و آحاد مردم میشود. مردم هم مانند فعالان اقتصادی از فیلترینگ کلافه هستند؛ چراکه تصور میکنند دولت اقدام به انسداد رگهایی کرده که زندگی روزمره آنان را تحتتاثیر قرار میدهد.
وفاق بین ملت و دولت، زمانی ممکن و مقدور است که دولت و نهادهای دینی که خود را متولی پاسداشت هویت دینی میدانند، به نمادهای ملی، زبان فارسی، آداب و سنن کهن باستانی، جشنهای سده، مهرگان و نوروز و چلّه و ... همپای خواست ملت احترام بگذارند.
دشمنان ایران؛ جمهوری اسلامی را از جنبههای مختلف نظامی، سیاسی و حتی اقتصادی قدرتمند ارزیابی مینمایند و براساس این ارزیابی، برنامه واقعی خود که اجتناب از درگیری نظامی با جمهوری اسلامی است، تنظیم میکنند اما در مقام بیان جوری ظاهر میشوند که تو گویی خود را برای درگیری با ایران آماده کردهاند!
اگر مولفههای جنگ خاورمیانه را بررسی کنیم میبینیم هیچ ارتباطی با ترامپ و دولت آینده او ندارد. جنگ در خاورمیانه از سال 1948 تاکنون ادامه داشته است و به شکلهای مختلف ادامه داشته و در این بین بسیاری خواستهاند تا جنگ تمام شود ولی میبینیم که آنها همه رفتهاند ولی جنگ در منطقه همچنان ادامه دارد.
اکنون با سقوط بشار اسد و استقرار دولت جدید در سوریه، معادلات گذشته یکبار دیگر به هم ریخته است. آمریکاییها سراسر منطقه «دیرالزور» سوریه را که منطقه مهم نفتی خوانده میشود در اختیار خود گرفتهاند.
رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به مسئله مذاکره با آمریکا سخن گفتهاند. به عنوان نمونه ایشان - 30 تیرماه 1397- در دیدار سفرا و مسئولان وزارت امور خارجه فرمودند: «تصور حل مشکلات کشور با مذاکره یا رابطه با آمریکا، خطایی واضح است. آمریکا با اصل نظام اسلامی مشکل اساسی و مبنایی دارد، ضمن اینکه کشورهای فراوانی در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین هستند که با آمریکا رابطه دارند اما همچنان با مشکلات فراوان دست بهگریبانند.»
آسیب های اجتماعی، معضلاتِ اعتیاد و سرانه بی کیفیت آموزشی و عدم بهرهبرداری از مراکز تخصصی پژوهشی و علمی تنها چند مورد از مباحث تبعیض آمیز در مدیریت شهری است.
با توجه به واردات سنوات گذشته و سال جاری، احتمالا هزینه واردات بنزین در سال آینده به 10 میلیارد دلار خواهد رسید. این 10 میلیارد دلار صرف تامین ناترازی بنزین خواهد شد. اگر به جای واردات 10 میلیارد دلار بنزین در سال آینده، دولت بتواند 500هزار خودرو برای ناوگان تاکسیرانی به ازای هر تاکسی 20هزار دلار تامین خودرو را انجام دهد، صرفهجویی که در بنزین خواهد شد، معادل تقریبا میزان واردات بنزین خواهد بود.
مشکل اصلی کشور ما، به ویژه در زمینههای اقتصادی، در این است که فرآیندهای تصمیمگیری دقیق، شفاف و کارآمد وجود ندارد. مکانیزم مشخص و قابل اعتماد برای ارزیابی تاثیرات تصمیمات درازمدت و کوتاهمدت وجود ندارد. تا زمانی که فرآیندهای تصمیمگیری اصلاح نشوند و به شفافیت و کارآمدی دست پیدا نکنیم، اشتباهات در سیاستگذاریها و تصمیمگیریها همچنان ادامه خواهد داشت.