علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

پژوهشگران اسکاتلندی در بررسی جدید خود، نوعی حسگر کم‌هزینه ارائه داده‌اند که می‌تواند عفونت زخم را به سرعت شناسایی کند.

همه گیری کووید۱۹ زندگی افراد را به کلی تغییر داده است و بدون شک برخی از مردم دوست دارند کره زمین را ترک کنند اما اکنون دانشمندی از دانشگاه ایالتی آریزونا می‌گوید که ممکن است بتوان در سایر نقاط جهان نیز ویروس‌ها را یافت.

چین یک صورت فلکی متشکل از ۳۶ ماهواره را برای پیش‌بینی و بررسی بلایای طبیعی در مدار زمین مستقر می‌کند که همگی این ماهواره‌ها تا پایان ماه مه سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب خواهند شد.

معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین گفت: اگر اقدامات نظارتی نتواند به موقع ادامه داشته باشد، مسائل امنیتی شبکه مانند حملات (سایبری) و نفوذ به شبکه ممکن است خطرات امنیتی بزرگی را به دنبال داشته باشد.
شغل افراد علمی زیر ذره‌بین مجله "نیچر"؛

تولید برق از رنگ‌های طبیعی گل و میوه!

"ماریا فرناندا سردا"(María Fernanda Cerdá) شیمی‌دانی است که از رنگ‌های طبیعی گیاهان فلور بومی اروگوئه برای ساخت سلول‌های خورشیدی استفاده می‌‎کند.

دانشمندان در طول دو دهه گذشته در بسیاری از نقاط سیاره مریخ موفق به کشف یخ شده‌اند. بیشتر این یخ‌های موجود در سیاره سرخ نیز توسط ماهواره‌های مداری مانند مدارگرد شناسایی مریخ ناسا مشاهده شده است. اما تعیین اندازه و میزان غبارآلود بودن این یخ‎ها از سطح مریخ کاری دشوار است و این در حالی است که دانستن این دو موضوع بسیار مهم است و می‌تواند به دانشمندان در درک سن یخ‌ها و نحوه به وجود آمدن این رسوبات یخی کمک کند.
فراری، خودروی کوچک‌مقیاس و برقی تستا روسا J را عرضه می‌کند. این محصول بر اساس نمونه‌ اصلی تستا روسا ۲۵۰ با ابعادی کوچک‌تر، به قیمت ۱۱۰ هزار دلار (معادل ۳ میلیارد تومان) تولید شده است.
یک شرکت چینی از بزرگترین توربین بادی جهان با توانایی تامین نیروی سالانه ۲۰ هزار خانه و کاهش ۱.۶ میلیون تن انتشار کربن در طول عمر خود رونمایی کرد.