یادگاری جا مانده از ملکه انگلیس بر روی ماه + عکس

پیام ملکه الیزابت خطاب به خدمه آپولو ۱۱ ناسا بر روی سطح ماه رها شده است.
تصویر یادگاری جا مانده از ملکه انگلیس بر روی ماه + عکس

به گزارش سایت خبری پرسون، ملکه الیزابت در روز هشتم سپتامبر سال جاری(۱۷ شهریور ۱۴۰۱) در سن ۹۶ سالگی درگذشت، اما ادای احترام او به مهارت و شجاعت قهرمانان فضایی از طرف مردم بریتانیا برای همیشه در ماه باقی خواهد ماند.

او علاوه بر ارسال این پیام به نیل آرمسترانگ، باز آلدرین و مایکل کالینز، سه ماه پس از بازگشت این تیم از سفر حماسی خود، با آنها در کاخ باکینگهام ملاقات کرد.

ملکه به مشارکت و کمک همیشگی به سفرهای بشریت به فضا و ناسا مشهور است و ناسا چند ساعت پس از مرگ ملکه تسلیت خود را در توییتر به اشتراک گذاشت و در توییتی نوشت: در مدت زمان سلطنت ملکه الیزابت دوم تمام پروازهای فضایی اعم از قبل از اسپوتنیک و اکسپلورر ۱ صورت گرفت. ما هم برای گرامیداشت یاد ایشان در غم مردم شریک هستیم و از کنجکاوی‌ای که والاحضرت در طول سال‌ها به کاشفان ما نشان داده‌اند، تحت تاثیر قرار گرفته‌ایم.(اکسپلورر۱ اولین ماهواره موفق ایالات متحده بود؛ این ماهواره در فوریه ۱۹۵۸، چهار ماه پس از اسپوتنیک ۱ به مدار زمین رسید.)

بر اساس بیانیه مطبوعاتی ناسا که در روز ۱۱ ژوئیه سال ۱۹۶۹ یعنی ۹ روز قبل از لمس ماه توسط آپولو ۱۱ منتشر شد، دیسک حاوی پیام ملکه تقریباً به اندازه یک سکه ۵۰ سنتی است و از یک عنصر شیمیایی غیرفلزی موجود در طبیعت ساخته شده که به طور گسترده در صنعت الکترونیک استفاده می‌شود.

در پیام کامل ملکه آمده است: از طرف مردم بریتانیا به مهارت و شجاعتی که انسان را به ماه رسانده درود می‌فرستم. باشد که این تلاش باعث افزایش دانش و سعادت بشریت شود.

پیام او و ۷۲ نفر دیگر قبل از اینکه روی این صفحه خاکستری حک شوند، ۲۰۰ برابر کوچک‌تر از سر یک سوزن شدند به طوری که هر پیام به صورت یک نقطه روی صفحه ظاهر می‌شود.

در میان این پیام‌ها، ‌جملاتی از رئیس جمهور آیزنهاور، کندی، جانسون و نیکسون نیز وجود دارد.

در بخش‌ بالایی این صفحه نوشته شده است: پیام‌های خیرخواهانه از سراسر جهان توسط فضانوردان آپولو ۱۱ به ماه آورده شده است. در اطراف لبه این صفحه عبارت "از سیاره زمین" - ژوئیه ۱۹۶۹"، حک شده است.

در بیانیه مطبوعاتی ناسا آمده: در این پیام‌ها رهبران خارجی به ایالات متحده و فضانوردان آن تبریک می‌گویند و همچنین برای برقراری صلح در همه کشورهای جهان ابراز امیدواری می‌کنند.

برخی از این پیام‌ها دست نویس، برخی دیگر تایپ شده و بسیاری به زبان مادری هستند و یک پیام تزئینی از واتیکان نیز توسط پاپ پل امضا شده است.

ملکه علاقه زیادی به سفر بشریت به فضا داشته است. او در روز ۱۴ ژوئیه سال ۱۹۶۱، فضانورد شوروی یعنی یوری گاگارین را پس از اینکه به عنوان اولین انسان تاریخ از فضا بازدید کرد ملاقات کرد.

آلدرین، که آخرین عضو زنده از ماموریت آپولو ۱۱ است، روز پنجشنبه در توییتی تسلیت خود را اعلام کرد و نوشت: خدا ملکه الیزابت، رهبر مهربان، بانو و میزبان ما در بازگشت از ماه را رحمت کند. از طرف خدمه آپولو ۱۱ به خانواده سلطنتی صمیمانه تسلیت می‌گویم.

در سال ۲۰۰۷، ملکه، همراه با شاهزاده فیلیپ، بازدیدی از مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا انجام داد و در آنجا با فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده‌اند ملاقات کرد.

او همچنین زمانی که در مرکز فضایی ملی در لستر بود گفت: من به طور گسترده سفر کرده‌ام، اما امیدوارم مرا به خاطر محدود شدن بازدیدهایم تنها از سطح کره زمین، ببخشید.

تیم پیک، اولین فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA) نیز با ملکه دیدار کرده است. ملکه در سال ۲۰۱۵ شب قبل از اولین سفر او به فضا، برایش پیامی فرستاده بود.

ملکه در این پیام نوشت: شاهزاده فیلیپ و من بهترین آرزوها را برای سرگرد تیموتی پیک که در حال پیوستن به ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار است، داریم. ما امیدواریم که فعالیت‌های سرگرد پیک در ایستگاه فضایی الهام بخش نسل جدیدی از دانشمندان و مهندسان باشد.

هنگامی که پیک در سال ۲۰۱۶ به زمین بازگشت، پرچم بریتانیا را که روی لباس فضایی خود پوشیده بود، به ملکه هدیه داد.

پیک در روز پنجشنبه در مورد ملکه نوشت: زنی فوق‌العاده. از شما برای یک عمر خدمت و فداکاری ممنونیم. روزی غم‌انگیز. ما با خانواده سلطنتی همدردیم.

منبع: ایسنا

415649