علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

گروهی از دانشجویان آکادمی رویال دانمارک با الهام از خرس های قطبی یک کلبه اسکیمویی ابداع کرده اند که پوسته آن اوریگامی است و با به دام انداختن برف از آن به عنوان عایق استفاده می کند.

امروزه مردم تلفن همراه را امری بدیهی می‌دانند، اما چندی پیش این فناوری در قلمرو علمی تخیلی قرار داشت.
پیاده سازی اینترنت فیبرنوری، اصلاح تعرفه گذاری و مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات از مهمترین چالش‌هایی است که به نظر می‌رسد برای حل مشکل اینترنت کشور، پیش‌روی وزیر ارتباطات درسال ۱۴۰۱ قرار دارد.

رئیس خانه صنعتکاران ایران گفت: با توجه به تحولات منطقه ای و جهانی خواستار بروز رسانی واحدهای تولیدی و استفاده از فناوری های نوین در ارائه محصولات با استانداردهای بالا شد و پیش بینی کرد با وجود رخدادهای اخیر در جهان تقاضا برای کالاهای ایرانی بیشتر از قبل خواهد شد و این می تواند هزینه فرصت خوبی برای صاحبان صنایع کشور باشد.
یک ربات کوچک هوش مصنوعی و قابل حمل در دانشگاه ام ای تی ساخته شد که می‌تواند به کاربران آموزش دیده برای کنترل خونریزی شدید داخلی در قربانیان کمک کند.
در سال۱۴۰۰، حوزه تکنولوژی کشور شاهد شش رخداد مهم بود. عزم نمایندگان مجلس برای اعمال محدودیت بر دسترسی‌های اینترنتی کاربران در قالب طرح صیانت، آغاز به کار وزیر ارتباطات جدید و ترجیح وی به ارتباطات پیامکی، ورود اولین استارت‌آپ به بازار سرمایه و الزام کسب‌وکارهای اینترنتی به دریافت اینماد، تنها شماری از مهم‌ترین اتفاقات سال اخیر هستند.
دومین تبعه چینی نیز در پرونده کلاهبرداری ۱ میلیون دلاری گروهی از اپل محکوم شد. این گروه با استفاده از آیفون‌های تقلبی طراحی شده در هنگ کنگ، از اپل درخواست گارانتی تعویض می‌کرد و سپس دستگاه‌های جایگزین جدید را به کشورهایی از جمله هنگ کنگ می‌فرستاد.
نسل بعدی آیفون ارزان‌قیمت اپل موسوم به آیفون SE ۳ رونمایی شد. این گوشی از تراشه‌ی A۱۵ بهره می‌برد و از نسل پنجم شبکه‌ی موبایل پشتیبانی می‌کند.
تا به امروز، ماموریت‌های فضایی ایالات متحده تا فاصله ۲۲ هزار مایلی(۳۵ هزار کیلومتر) بر فراز زمین پیش رفته‌اند و اکنون آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا این گستره را تا ۱۰ برابر و منطقه عملیاتی ایالات متحده را تا ۱۰۰۰ برابر افزایش می‌دهد و ما را به نیمه پنهان ماه در فضای میان ماه و زمین(cislunar space ) می‌رساند.
صنعت ساخت و تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی از معدود صنایعی است که واحدهای تولیدی، علاوه بر تخصص و مهارت با دانش بالا، نیازمند فن‌آوری های جدید نیز می‌باشند.
در میان چالش‌های متعدد برای درمان تومورها، مشکل در رساندن داروهای ضد سرطان به مکان‌ مناسب و در مقادیر مناسب از چالش‌های اصلی است که حال با کمک محققان ایرانی این مشکل در حال حل شدن است.