علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت قطعا در بلندمدت قابل تداوم نیست، چرا که هم با افزایش غیرطبیعی بار شبکه و شمار رو به تزاید کاربران و نیازهای آنان، شبکه دچار معضل فنی خواهد شد، و هم از نقطه نظر اقتصادی، می‌تواند سازمان را به نقطه شکست اقتصادی برساند که لاجرم به زیان اقتصاد ملی و توسعه کشور است.
فناوری نوظهور بلاک‌چین، به‌‌‌عنوان بخشی از تحول بنیادین انقلاب صنعتی چهارم، حامل کاربردهای متعدد و بی‌‌‌نظیری برای کشورهای جهان است؛ از تسهیل پرداخت‌‌‌های بین‌المللی گرفته تا توسعه فضای کار اینترنت‌اشیا. با این‌‌‌حال، آنچه به‌‌‌عنوان دستاورد انقلاب بلاک‌چین مورد انتظار است، کمک به کاهش شکاف ثروت میان کشورهای توسعه‌‌‌یافته و در حال توسعه است. در واقع، فناوری بلاک‌چین قادر است، در آینده‌‌ نزدیک به ایجاد جهانی عاری از فقر کمک کند؛ اما این فناوری چگونه می‌‌‌تواند شاه‌‌‌کلید جهانی عاری از فقر و محرومیت باشد؟
ایرباس به‌دنبال آزمایش‌های موفقیت‌آمیز تونل باد در تاسیسات خود در نزدیکی شهر بریستول در انگلستان است و چشم‌اندازش را درباره هواپیمایی با کنترل بالِ فعال پیش می‌برد.
چین با یک ماهواره جدید که ۱۰ تا ۱۵ برابر قدرتمندتر از تلسکوپ "کپلر" ناسا خواهد بود، به رقابت برای یافتن شبیه‌ترین سیاره فراخورشیدی به زمین که قابل سکونت باشد، می‌پیوندد.

گوگل با رونمایی از گوگل لنز امکان جست و جوی همزمان متن و تصویر را برای کاربران فراهم کرد.
سالی را که با درایت، سال تولید محصولات و خدمات دانش‌‌‌بنیان نام‌گذاری شده است، باید از جنبه‌‌‌های مختلف مورد توجه قرار داد. ابتدا تعریف دانش‌‌‌بنیان (آنچه در بسیاری از مناطق دنیا با کشور ما متفاوت است): در قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌‌‌بنیان و تجاری‌‌‌سازی نوآوری‌‌‌ها و اختراعات مصوب ۱۹/ ۰۸/ ۱۳۸۹ آمده است؛ شرکت‌ها و موسسات دانش‌‌‌بنیان، شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به‌‌‌منظور هم‌‌‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌‌‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌‌‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌‌‌های برتر و با ارزش‌‌‌افزوده فراوان، به‌‌‌ویژه در تولید نرم‌‌‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.
یک شرکت کانادایی به نام دی‌مک ماشینی ساخته که می‌گوید سریع‌ترین سه‌چرخه دنیا است و می‌تواند هنگام پارک ارزهای دیجیتال تولید کند. این سه‌چرخه که نامش اونیر اسپیریتوس (Avvenire Spritus) است، سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و دی‌مک می‌گوید بیش از ۲۵ هزار سفارش خرید برایش دریافت کرده است.
یکی از ماموریت‌هایی که قرار است ناسا طی سال‌های آینده انجام دهد ماموریت "نانسی گریس رومن"(Nancy Grace Roman) است. ماموریت رومن ناسا ممکن است به ما بگوید که آیا جهان در نهایت از هم خواهد پاشید یا خیر.
در سال ۲۰۱۸، اخترشناسان ناسا اولین شواهد یخ آب را در ماه پیدا کردند.


تست گیگ بنچ نشان می‌دهد این سیستم به طور اتوماتیک عملکرد گوشی را در زمان انجام بازی و همچنان انجام اپلیکیشنهای سنگین دیگر محدود می کند و این نرم افزار سرعت پردازنده اس ۲۲ را حداکثر ۴۶ درصد کاهش داده است.