رمزهایی جالب از قدیمی ترین و جدیدترین بازی های جهان

دنیای بازی های رایانه ای رمز و رازهای جالبی دارد که در این گزارش به آن پرداخته ایم.
تصویر رمزهایی جالب از قدیمی ترین و جدیدترین بازی های جهان

به گزارش سایت خبری پرسون، هدست جدیدی به دنیای بازی معرفی شده که طبق آن می‌توان جریان بازی را با حس لامسه درک کرد، اتفاقی که می‌تواند انقلابی در این زمینه باشد.

دنیای بازی به دنبال پیشرفت‌های خیره کننده در فناوری‌ها، هر روز یک غافلگیری در پی دارد. به‌طور مثال به تازگی محققان در آمریکا یک هدست واقعیت مجازی را به یک فناوری لمسی مجهز کرده‌اند که می‌تواند احساسات واقعی را در دهان کاربر ایجاد کند. طوری‌که وقتی با هدست درحال بازی هستید تصور می‌کنید یک عنکبوت بزرگ و زشت روی صورت شما راه می‌رود؛ قطرات بارانی را حس می‌کنید که روی صورت شما فرود می‌آیند و حتی با توسعه این فناوری‌ها در ادامه امکان استشمام بو را هم تجربه خواهید کرد.

حالا حساب کنید با چنین فناوری در حال انجام یک بازی در دنیایی هستید که زامبی‌های زشت و بدبو به شما حمله می‌کنند، چنین بازی کمابیش نزدیک‌ترین تجربه به واقعیت خواهد بود. با این اوصاف چشم‌انداز دنیای بازی فوق تصور ماست. طبق آمار‌های ارائه شده از مرکز ملی بازی‌های رایانه‌ای حدود ۲۸ میلیون گیمر در ایران وجود دارد که از این تعداد هشت میلیون کودک زیر ۱۲ سال هستند؛ و تقریبا روزانه ۱۳ میلیون ساعت وقت خود را صرف بازی کردن می‌کنند. ضمن این‌که بازی دیگر برای سرگرمی نیست و خیلی از افراد از این طریق کسب درآمد هم می‌کنند برای مثال یک گیمر ۱۸ ساله در ایران می‌تواند ماهانه درآمد بالایی به دلار داشته باشد. به بهانه این فناوری جدید نگاهی به تکامل بازی‌ها داریم و چشم‌انداز پیش‌روی صنعت جهانی گیم را هم بررسی می‌کنیم.

تکامل بازی‌ها از قدیم تا امروز

در سال ۱۹۶۷ مهندس آلمانی رالف بایر، نمونه اولیه‌ای از یک سیستم بازی کامپیوتری چندکاربره طراحی کرد که شامل بازی‌های متعددی بود. این دستگاه که اولین کنسول بازی قابل اتصال به تلویزیون بود، "Brown Box" نامیده شد.

آتاری، میکرو، سگا

همه ما بازی‌های آتاری، میکرو و سگا را به خاطر داریم. این بازی‌ها شاید اولین نسل بازی‌های ویدئویی بودند که وارد زندگی نوجوان‌های دهه شصتی شدند و جای پای خودشان را در دنیای سرگرمی آن سال‌ها محکم کردند. در سال ۱۹۹۰ شرکت Maxis بازی Sim City را عرضه و شرکت نینتندو بازی «قارچ خور» را روانه بازار کرد.

پلی استیشن وارد می‌شود

در روز‌های پایانی سال ۱۹۹۴ اولین کنسول بازی سونی یعنی پلی‌استیشن ۱ محبوب و دوست داشتنی معرفی شد و رقیبان آن، پاناسونیک با کنسول DO۳، آتاری با کنسول Atari Jaguar، سگا با کنسول Sega Saturn و نینتندو با کنسول Nintendo ۶۴ بود، ولی پلی‌استیشن محصولی انقلابی در این بازار بود و دنیای صنعت گیم را متحول کرد. این کنسول شروع کننده بازی‌های ویدئویی ۳ بعدی بود.

سال‌های خلاقیت

سال ۲۰۰۰ تا حدود ۲۰۱۰ میلادی، در دنیای بازی سال‌های خلاقیت نام می‌گیرند در این سال‌ها مردم عادی می‌توانستند تفاوت بین بازی خوب یا بد را تشخیص دهند و دیگر تعداد بازی‌ها محدود نبود. در این دهه گوشی‌های موبایل کم‌کم در دسترس عموم قرار می‌گرفتند و صنعت بازی‌های موبایلی پدید آمد. گرافیک بازی در این دهه پیشرفت بسیار زیادی داشت و هر چه بیشتر به سمت سه‌بعدی شدن می‌رفت، واقع‌گرایانه‌تر می‌شد و شباهت زیادی با دنیای سینمایی پیدا می‌کرد.

ورود واقعیت افزوده

اما گام بزرگ صنعت گیم ورود واقعیت افزوده بود. کم کم با کمک ابزار‌هایی می‌شد تنیس بازی کرد، مبارزه تن به تن داشت، در دنیای بازی‌های سه بعدی غرق شد.

واقعی شدن حس یک عنکبوت در دهان!

تجربه راه‌رفتن عنکبوت در دهان، شاید حس عجیب و ترسناکی باشد. عجیب‌تر این است که فناوری جدید واقعیت مجازی (VR) می‌تواند این حس را به طور فوق‌العاده طبیعی در صورت شما اجرا کند، اما چطور؟ به گزارش یورونیوز محققان در آمریکا یک هدست واقعیت مجازی را به یک فناوری لمسی مجهزکرده‌اند که می‌تواند احساسات واقعی را برای کاربر ایجادکند. برای مثال، در یک بازی وقتی در یک موقعیت حساس مجبورید با عنکبوت‌ها بجنگید واقعیت مجازی می‌تواند کاری‌کند که احساس‌کنید عنکبوت‌ها روی شما می‌پرند، اطراف لب و دهان شما می‌چرخند و راه‌می‌روند. احساسی شبیه دیدن تماشای سینمای چندبعدی، ولی زنده، پویا و حسی‌تر. محققان دانشگاه «کارنگی ملون» که معتقدند دهان و نوک انگشتان بیشترین میزان حساسیت لمسی در بدن انسان را دارند یک امکان نازک، فشرده و تشکیل‌دهنده پرتو از مبدل‌های فراصوت (اولتراسونیک) را به هدست یادشده، نصب‌کردند که انرژی صوتی موجود در هوا را روی لب و دهان متمرکز و این حس عجیب‌و‌عجیب را حین بازی ایجاد می‌کند. هرچند فناوری لمسی فراصوت در هوا، موضوع جدیدی نیست، اما محققان این دانشگاه ادعامی‌کنند آن‌ها اولین کسانی هستند که این فناوری را در یک هدست برای استفاده در دهان، یکی کرده‌اند. طبق این طراحی، بیشتر ضربه‌ها و لرزش‌ها روی لب، دندان و زبان کاربر اتفاق می‌افتد و این حس را با قطرات باران، گلی که هنگام برخورد با یک گودال روی صورت پاشیده‌می‌شود و حتی موجودات خزنده شبیه‌سازی کرده‌اند. هم اکنون شرکت‌های حاضر در صنعت گیم، در تلاشند تا علاوه بر تکمیل این هدست‌ها با دستکش‌های لمسی، لباس‌ها و افزودنی‌هایی که حواس دیگر را تحریک‌می‌کند، با یکدیگر رقابت‌کنند تا هم دنیای واقعی‌تر و مهیج‌تری را برای کاربران واقعیت مجازی بسازند و هم دست‌شان از سود هنگفت این صنعت، خالی نماند. البته واقعیت مجازی در بخش‌های دیگر هم رویاپردازی‌های زیادی دارد. برای مثال در نمایشگاه CES در لاس وگاس، نمایشگری مجهز به فناوری بویایی ارائه شده‌بود که به کاربران اجازه می‌داد رایحه‌های مختلف را با واقعیت مجازی حس‌کنند؛ از تجربه عطر گل رز تازه چیده‌شده تا بوی بارانی که در یک زمین خاکی پیچیده.

جای صنعت گیم در سال‌های آینده

طبق گزارش موسسه تحقیقاتی «Newzoo» که در تحلیل و ارائه آمار صنعت بازی تخصص دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ ارزش بازار بازی‌های ویدئویی که در سال جاری میلادی ۱۷۵.۸ میلیارد دلار برآورد شده بود، تا سال ۲۰۲۴ به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. در ادامه این گزارش آمده‌است که گیمر‌های اروپایی و آمریکای شمالی بیشتر از دیگران برای بازی‌ها خرج می‌کنند و ۴۰ درصد درآمد صنعت گیم از این کشور‌ها به‌دست می‌آید. در حالی‌که ۱۴ درصد گیمر‌های دنیا از اروپا و تنها ۷ درصد آن‌ها از آمریکای شمالی هستند.

منبع: روزنامه خراسان

463955