اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

پس از عقب‌نشینی‌های روسیه در پاییز، نگرانی نخبگان روسیه در مورد برنامه پوتین با آغاز سال 2023 افزایش یافته است. به گفته تاتیانا استانووایا، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح جهانی، نخبگان دودسته شده‌اند؛ آن‌هایی که می‌خواهند پوتین جنگ را متوقف کند و کسانی که معتقدند پوتین باید وضعیت را تشدید کند.
منابع دولت انگلیس افشا کردند، ماکرون با سردرد مصلحتی از همراهی گروهی از سیاستمداران مدعو در مراسم تدفین ملکه انگلیس در کاخ باکینگهام بازماند تا بتواند با یک خودروی لیموزین دیپلماتیک به مراسم برود.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از احتمال وقوع یک "فاجعه" برای حزب جمهوریخواه آمریکا صحبت کرده و گفت، ممکن است با نامزد شدن از جانب یک حزب ثالث در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا در آرای محافظه‌کاران چنددستگی ایجاد کند.

پاپ بازنشسته، بندیکت شانزدهم امروز در ساعت ۹:۳۴ به وقت گرینویچ در صومعه Mater Ecclesiae در واتیکان درگذشت.
انجمن صنعت آلمان اعلام کرد نمی‌توان انتظار کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت داشت و باید تا اواسط دهه حاضر برای پایین آمدن تورم صبر کرد.
دموکرات‌ها در کنگره آمریکا روز جمعه اسناد مالیاتی شش ساله دونالد ترامپ را که رئیس‌جمهور پیشین مدت‌ها به دنبال سری ماندن آنها بود، برای عموم منتشر کردند و مانعی دیگر برای او بر سر راه او برای رسیدن دوباره به کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ به وجود آوردند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای بررسی سیاست‌های کابینه جدید رژیم صهیونیستی به‌زودی راهی سرزمین‌های اشغالی شده و با بنیامین نتانیاهو دیدار می‌کند.
بایدن عراق را به میانجی‌گری در مذاکرات میان عربستان سعودی و ایران تشویق کرده است. همان‌طور که باراک اوباما، سلف او در سال 2016 گفت، هرج و مرج در خاورمیانه پایان نخواهد یافت تا زمانی که عربستان سعودی و ایران راهی برای «همسایگی مسالمت‌آمیز» پیدا کنند.
نشریه آمریکایی مدعی شد، دولت جو بایدن تلاش گسترده ای را برای توقف توانایی ایران در تولید و تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین آغاز کرده است.