اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک مقام ارشد اروپایی اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان تضمین‌هایی مبنی بر عدم مختل شدن توافق درصورت خروج احتمالی آمریکا از آن حاصل کرده‌اند و می‌گویند که قدرت‌های جهانی به دنبال نهایی کردن متن توافق هستند.
بازرس اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ادبیات مدیر کل فعلی این نهاد سازمان ملل درباره ایران انتقاد کرد و از بیانیه اخیر او درباره «بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران» ایراد گرفت.
هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا با تکرار برخی یاوه‌سرایی‌ها علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران، این کشور را به حمایت از «گروه‌های تروریستی در منطقه» متهم کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا امروز سه شنبه در پی بیانیه طالبان افغانستان در تایید حمله هوایی آمریکا به منطقه شیرپور در کابل اعلام کرد طالبان با میزبانی و پناه دادن به ایمن الظواهری، رهبر القاعده توافقنامه دوحه را "به شکل فاحش" نقض کردند.
جو بایدن در یک کنفرانس خبری حاضر شد و رسما اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش امریکا توانسته است جانشین "اسامه بن لادن" را به قتل برساند.
منابع آگاه خبر داده‌اند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در مذاکرات تلفنی روز چهارشنبه خود با بورل ملاحظات ایران درباره این طرح را به وی ابلاغ کرده و افزوده‌اند که رویکرد کلی ایران مخالفت با این طرح است هرچند فعلا نمی‌خواهد رسما مخالفت خود را اعلام کند.

پس از شدت گرفتن هشدارهای مقام‌های ارشد پکن به واشنگتن درباره تایوان، به نظر می‌رسد که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قصدش را برای سفر به این جزیره کنار گذاشته است.

آغاز عضویت کامل ایران در شانگهای یک پیروزی بزرگ برای ایران است و در روابط رو به رشد تهران با چین و روسیه که دو قدرت مهم جهان و منطقه هستند، استمرار این همکاری ها در قالب شانگهای اتفاق مهمی است. البته نباید فراموش کرد که روند عضویت کامل ایران ممکن است زمان بر باشد و برای نمونه در مورد هند و پاکستان دو سال زمان برد تا پروسه رسمی طی شود.

مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت: شبکه فارسی زبان تحت مدیریت MI6 انگلیس در گزارش دروغ خود از کشته شدن ۱۷۰۰ قلاده سگ، با عنوان «‌قتل عام‌»! یاد می‌کند و در همان حال قتل عام هزاران کودک بومی کانادایی را «‌بدرفتاری‌»! می‌نامد!.