اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رئیس جمهور اوکراین در 6 کنگره آمریکا اظهار داشت: «توپخانه‌ای که داریم، برای نیروهای ما که از شهر باخموت دفاع می‌کنند کافی نیست. کمک‌های مالی برای ما بسیار مهم است و ما با بالاترین درجه مسئولیت با آن برخورد می‌کنیم. شما می‌توانید با سرعت بخشیدن به سرعت کمک خود به ما، پیروزی ما در جنگ را تسریع کنید».
کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با تصویب قطعنامه ای در حمایت از ناآرامی‌ها در ایران، خواستار اعمال تحریم های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه نقض حقوق بشر شد.
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با تکرار مواضع مداخله‌جویانه واشنگتن در امور داخلی ایران تاکید کرد که برجام در حال حاضر در دستور کار دولت نیست و آنها روی ناآرامی‌ها در ایران متمرکز هستند.
هنری کیسینجر در تازه ترین نوشتار خود به رهبران جهان توصیه کرده است تمدن را در میان گرداب متضاد اطلاعات، ادراکات و قابلیت‌های مخرب حفظ کنند.

سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک در پی برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی امریکا در نابودی توافق سال ۹۴، ادعای نقض برجام از سوی ایران را تکرار و نسبت به تبعات پیشرفت‌های اتمی کشورمان هشدار دادند.
نخست‌وزیر انگلیس ادعای بی‌اساس مشارکت تسلیحاتی ایران با روسیه در جنگ اوکراین را که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است، بار دیگر تکرار کرد.
قطر به دلیل ممنوع کردن حضور نمایندگان توسط اروپا انتقاد و هشدار داد این اقدام «تبعیض‌آمیز» می‌تواند به همکاری اروپا و قطر از جمله در زمینه انرژی، آسیب برساند.
علی‌رغم حملات سنگین موشکی روسیه علیه پایتخت اوکراین، تحلیلگران تردید دارند مسکو بتواند حمله زمینی جدیدی را در اوایل سال آینده علیه کیف انجام دهد. زیرا روس‌ها پس از ۱۰ ماه مبارزه، آمادگی لازم را نداشته و دچار فرسایش شده‌اند.

نیویورک تایمز در گزارشی طولانی بر اساس «نقشه‌های جنگی مخفیانه، رهگیری‌ها و مصاحبه با سربازان و معتمدین کرملین و همچنین برخی از مقامات ناشناس آمریکایی سعی کرده دیدگاه برخی مقامات و رسانه‌های غربی و ادعاهای متفاوتی درباره ظرفیت و توانایی نظامی روسیه ارائه کند.