اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نشست روز جمعه به وقت محلی شورای امنیت ادعا کرد که کشورش آماده است از طریق مذاکرات سیاسی به عملیات نظامی ویژه در اوکراین پایان دهد.
یک مقام وزارت خارجه روسیه با اشاره به احتمال ورود بلاروس به جنگ با اوکراین، گفت: رزمایش‌های نظامی مشترک مینسک و مسکو با هدف بازدارندگی از هرگونه تشدید تنش است.
یک روزنامه فرانسوی از عزم ایالات‌متحده برای ادعای «قطع جریان تامین مالی سپاه پاسداران با استفاده از شبکه پولی و مالی عراق» خبر داده است.
وظیفه اصلی بایدن که از طرف حزبش به او محول شده بود این بود که با توجه به سوابقش و شناخته شده بودنش بتواند ترامپ را شکست بدهد که در این کار موفق شد؛ در ادامه اما بخاطر سنش و ناتوانی و پیری تصور نمی‌رود که کاندیدا باشد و دموکرات‌ها روی او ریسک کند.
خبرگزاری دولتی روسیه گزارشی منتشر کرد که گفت گروه واگنر پس از درگیری شدید، معادن نمک سولدار را تصرف کرد. معادن نمک در حومه شهر قرار دارند. واشنگتن گفته است که پریگوژین ممکن است خواهان کنترل شخصی معادن منطقه باشد.
جمهوری خواهان از وزارت خزانه‌داری آمریکا و مدیران سابق توییتر درخواست کرده اند تا اطلاعات موردنظر را ارائه دهند و پایه ریزی برای یک دادگاه علنی علیه بایدن انجام دهند.
وزیر کشور در واکنش به اقدام موهن نشریه شارلی ابدو گفت: بی‌تردید این اهانت‌ها همان‌گونه که نتوانست ابوجهل‌ها و دشمنان پیامبر اسلام(ص) را به موفقیت برساند،نمی‌تواند وقفه‌ای در مسیر حقانیت و رو به جلوی ایران تحت زعامت رهبری معظم انقلاب اسلامی ایجاد کند.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه معتقد است که گرچه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «آدم بدی» نیست اما به ادعای وی، آدم بدی نبودن، جنگ به‌راه انداختن با اوکراین را توجیه نمی‌کند.

پلیس برزیل یک روز بعد از ان که حامیان ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل به نهادهای دولتی حمله کردند، در پایتخت مستقر شد و کنترل شهر را بر عهده گرفت.
در پی شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل، ژائیر بولسانارو به ایالت فلوریدای آمریکا گریخت. اکنون ممکن است او تحت پیگرد اینترپل قرار بگید.
دولت آمریکا تهدید کرد اگر چین تصمیم بگیرد کمک‌های امنیتی در اختیار روسیه قرار دهد و در دورزدن تحریم‌ها به مسکو کمک کند، حتما با پیامدهای سنگینی روبرو خواهد شد.