اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ترکیه امروز دوشنبه سفیر فرانسه را به علت عدم تلاش مقام‌های پاریس جهت جلوگیری از «پروپاگاندا ضد ترکیه‌ای» احضار کرد.
برخی از تحلیلگران اطلاعاتی اعتقاد دارند که سازمان سیا به این دلیل نتوانست توفان آینده در ایران را پیش بینی کند که در ارزیابی های خود از اوضاع ایران به سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) متکی بود.
بسیاری کارشناسان نظامی باور دارند که سیستم دفاع موشکی پاتریوت با توجه به ناآشنایی اوکراینی‌ها به فناوری این پلتفرم، تعداد محدود، هزینه‌های بالای نگهداری و پیشتیبانی با نیازهای اوکراین در جنگ حاضر تطابق ندارد.

رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین در گفت‌وگویی گفت که طبق قراردادی که تابستان امسال منعقد شد، روسیه یک‌هزار و ۷۰۰ پهپاد انتحاری شاهد از ایران خریداری کرد که در بسته‌های جداگانه به این کشور عرضه می‌شود.
رئیس نیروهای دفاع بیولوژیکی هسته‌ای و شیمیایی روسیه گفت که پس از کشف عملیات آزمایشگاه‌های تحت حمایت ایالات متحده در اوکراین، پنتاگون مشغول انتقال تحقیقات خود در زمینه سلاح‌های زیستی به سایر کشورهاست.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه حضور «محمد شیاع السودانی» در نشست بغداد۲ را نشانه موفقیت این نشست دانست و خبر داد که در این نشست نقشه راهی برای اجرای پروژه های مهم عمرانی در عراق تنظیم شده است.

وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد در صورت خودداری جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان از گفت‌وگوهای دیپلماتیک، درگیری‌ها در مناطق مورد مناقشه در قره‌باغ افزایش خواهد یافت.
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در واکنش به اینکه آیا برجام مرده است، با بیان اینکه کار من نوشتن آگهی ترحیم نیست، تاکید کرد: ما آماده هستیم که دیپلماسی را ادامه دهیم.
نماینده آمریکا در سازمان ملل طی بیانیه‌ای مدعی شد اقدام روسیه به‌عنوان یکی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل، در به‌کارگیری تسلیحات ارسالی از ایران و کره‌شمالی در حمله به اوکراین، نفرت‌انگیز است.
شبکه فاکس نیوز از انتشار گزارش 814 صفحه‌ای کمیته تحقیقات ششم ژانویه در ارتباط با حمله هواداران «دونالد ترامپ» به ساختمان کنگره آمریکا خبر داد و نوشت، این گزارش نهایی کمیته تحقیقات است که درست چند روز قبل از کریسمس منتشر شده است.
وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که ۱۰ نهاد روسی را به فهرست ویژه اتباع و افراد تحریم شده خود (فهرست SDN) اضافه کرده است، همه شرکت‌های تحریم شده با صنعت حمل و نقل مرتبط هستند.
حضور روسیه در مناطق تحت تصرف اوکراین به‌صورت ۱۰۰درصدی و بدون چالش نیست. با وجود تصرف تقریبا کامل استان لوهانسک و یا بخش‌هایی از ۳استان شرقی اوکراین، درگیری‌ها در وسط مناطق تحت تصرف و در شهرهایی مانند ملیتوپول در مرکز استان زاپروژیا یا شهر ماریوپول در جنوب استان دونتسک همچنان ادامه دارد.
بایدن از همتای خود تشکر کرد و گفت که لایق این مدال نیست اما از دریافت آن بسیار خرسند است.