اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در مورد هفت میلیارد دلار پول‌ بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی، با ادبیاتی حاکی از تعیین تکلیف و تعیین شرط برای جمهوری اسلامی ایران، گفته است که ایران می‌تواند از این مبالغ برای خرید اقلام بشر دوستانه استفاده کند.
با توجه به نظرسنجی‌های اخیر، سوال اصلی این است که چرا مردم آمریکا و حتی هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهور کنونی و پیشین این کشور، تمایلی به حضور مجدد آن‌ها در کاخ سفید ندارند؟

دولت اوکراین ایران را به «حمایت مادی از تجاوزگری روسیه» متهم کرد و اعلام کرد قصد دارد بخش‌هایی از اقتصاد ایران را هدف تحریم قرار دهد.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در درگیری‌های ۲۴ ساعت گذشته، شمار دیگری از تجهیزات نظامی آمریکایی ارتش اوکراین منهدم شدند.
یک دیپلمات ارشد روسی روز سه شنبه گفت که خطرات درگیری نظامی مستقیم بین دو قدرت هسته ای روسیه و ایالات متحده، به طور پیوسته در حال افزایش است.
فنلاندی‌ها شدیدا نگران هستند که در صورت پررنگ‌تر شدن پیش‌شرط‌ها و مؤلفه‌های صلح در اوکراین یا ابراز تمایل ناگهانی طرف‌های درگیر در پایان دادن به جنگ، تمایل سوئدی‌ها جهت عضویت در ناتو در نظرسنجی‌های عمومی کاهش یابد و همین مسئله، برخی احزاب دولت ائتلافی سوئد را وادار به عقب‌نشینی از تصمیم اولیه کند
وزارت امور خارجه در چارچوب عمل متقابل، اشخاص و نهادهایی را در اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس به علت حمایت، تحریک و تشویق اقدامات تروریستی،  دخالت در امور داخلی،  نشر اکاذیب و ترویج اطلاعات غلط و مشارکت در تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران تحریم کرد.
براساس احکام منتشرشده در وب‌سایت ریاست جمهوری اوکراین که قطعنامه‌های شورای دفاع و امنیت ملی این کشور را تصویب می‌کنند، رئیس جمهوری اوکراین تحریم‌هایی را علیه ۲۵ شخصیت روس از جمله اقوام یک تاجر و یک سناتور اعمال کرد.

وزارت دفاع روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد که نیروهای روسیه سه منطقه دیگر در بخش غربی شهر باخموت اوکراین را به تصرف خود درآورده‌اند.

کارشناس مسائل بین الملل نوشت: مکرون به‌گونه‌ای سخن می‌گوید که گویا او واقعا خواستار استقلال از آمریکا بوده و موانع دیگری در تحقق این خواسته وجود داشته و دارد! اروپای واحد امروز عملا به مهره بازی اقتصادی ایالات متحده در نظام بین الملل تبدیل شده است.