اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

همکاری‌های موردی و موضوعی ایران و آژانس از اواخر ماه مه و نهایی شدن مساله تبادل زندانیان در ۱۰اوت در چارچوب توافق محدودسازی تنش، بار دیگر امیدها را در بین محافل رسانه‌ای و سیاسی ایجاد کرده است که گزینه احیای برجام می‌تواند بار دیگر روی میز قرار گیرد.
اقدامی که به آزادسازی زندانیان ایرانی در آمریکا و ثانیا آزاد شدن بخش دیگری از پول های بلوکه شده که به اقتصاد کشور کمک می کرد نباید در اثر اختلافات سیاسی و ماجراهای جناحی تخطئه و مشکل را پیچیده تر می کرد. باید اصل اینکه بخشی از دارایی های ایران آزاد می شود را به عنوان یک اقدام خوب استقبال کنیم نه اینکه آن را زیر سوال ببریم.
شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان با استناد به اظهارات مقامات رسمی و منابع مطلعی که در جریان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران و تبادل زندانیان ایران در آمریکا با جاسوسان زندانی در ایران بودند، به بیان جزئیاتی درباره روند این مذاکرات پرداخت.
شب گذشته (پنجشنبه) جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در موضع‌گیری‌های جداگانه‌ای و به صورت رسمی اعلام کردند که در ارتباط با تبادل زندانیان بین ۲ کشور و همچنین آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که برای چندین سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی به بهانه تحریم‌های واشنگتن علیه تهران توقیف شده بود، به توافق رسیده‌اند و روند این ۲ موضوع آغاز شده است.
واکنش معاون ترامپ به توافق ایران و آمریکا:

بایدن بزرگترین باج در تاریخ آمریکا را به تهران پرداخت کرده است

معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا با استقبال از آزادی جاسوسان آمریکایی بازداشت شده در ایران مدعی شد که جو بایدن بزرگ‌ترین باج تاریخ کشورش را به ایران داده است.
وزیر خارجه چین آمریکا را بزرگترین منبع بی ثباتی در جهان و اظهارات مقامات آمریکایی درباره رقابت منصفانه با پکن را یک ژست و نقاب خواند.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.
اتحادیه اروپا با تکیه بر طرح اضطراری کمیسیون برای صرفه جویی در مصرف انرژی با توجه به کاهش وارات گاز از روسیه توانست سال گذشته را البته با چالش‌های فراوان پشت سر بگذارد و حالا با تمدید این طرح به مقابله با کمبودها در سال آینده می‌رود.
دوری عربستان و آمریکا باعث شد حتی در کنگره آمریکا نقدهای جدی به جو بایدن صورت گیرد. در کنگره اعلام شد که فاصله افتادن بین آمریکا و کشورهای عرب منطقه خلیج فارس باعث ایجاد نزدیکی بین عربستان و کشورهای خلیج فارس و چین به وجود آید. از این رو آمریکاییها تصمیم گرفتند به نوعی رابطه خود را با عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس تقویت کنند از این رو به حضور نظامی خود در منطقه افزوده و بر تعداد ناوها و تفنگداران آمریکایی در منطقه اضافه کردند تا بتوانند این پیام را به اعراب برسانند که امنیت عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس هنوز هم برای آمریکا مهم است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در رابطه با ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین مدعی شد که واشنگتن اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار اوکراین قرار داده است و به این کار ادامه می‌دهد.
در چند ماه اخیر و در زمانی که رژیم صهیونیستی، توسط راست‌گراترین و در عین حال متزلزل‌ترین کابینه تاریخ خود رهبری می‌شود و تنش‌ها در اراضی اشغالی تشدید شده، واشنگتن به دنبال این است که عربستان را به عنوان ثروتمندترین کشور عربی متقاعد کند تا هرچه زودتر به طرح موسوم به «پیمان ابراهیم» بپیوندد.
ارتش اوکراین امروز یکشنبه در پی حملات هوایی و موشکی روسیه به برخی اهداف در اوکراین که برخی از آنها پایگاه های نظامی هستند، دو پل ارتباطی مهم و استراتژیک که برای امداد رسانی به نیروهای روسی مورد استفاده قرار می گیرند را مورد حمله قرار داد.
در خاورمیانه رژیم صهیونیستی همواره برای بقای خود جنگ پایدار و صلح ناپایدار را دنبال و عملی کرده است. جنگ با مصر، اردن و سوریه، جنگ و اشغال لبنان، جنگ تروریستی با جمهوری اسلامی ایران و ترور دانشمندان هسته‌ای و… از نمونه‌های آن است!
یک موشک کروز پنهان‌کار با طراحی رادارگریز که تا ۵۰۰ کیلومتر برد دارد و با موتور توربوفن به سرعتی ۰.۹۵ ماخ می‌رسد و در ارتفاع پایین به سمت هدف پرواز می‌کند. این موشک هواپرتاب در اصل برای شلیک از جنگنده‌های یوروفایتر تایفون، تورنادو، اف ۱۸ و اف ۱۵ طراحی و ساخته شده است.