اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

جیک سالیوان با اعلام اینکه توافق با ایران در خصوص آزادسازی پنج آمریکایی از ایران همچنان در جریان است، از ارائه بازه زمانی برای آزادی زندانیان آمریکایی خودداری کرد.
یکی از مقامات رسمی دولت ایالات متحده آمریکا بدون افشای نام خود به تلویزیون سی‌ان‌ان گفت، دونالد ترامپ که در دادگاه جورجیا با «عدم تمکین در برابر قانون» و ۱۲ فقره جرم دیگر مواجه است، احتمالا پنج‌شنبه یا جمعه در بازداشتگاه شهر فولتون این ایالت حاضر خواهد شد.
المانیتور در مطلبی به قلم اندرو پاراسیلیتی نوشت: رویکرد دولت بایدن در قبال ایران، منعکس کننده یک واقع گرایی است که برای ماهیت چالشِ مدیریت شده، اما حل نشده ی ایران ضروری است. ممکن است این رویکرد، نتیجه بدهد.
دبیر کل ناتو با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ناتو را دست کم گرفته است، گفت که ائتلاف نظامی ناتو تا زمانی که اوکراین در جنگ پیروز شود از این کشور حمایت خواهد کرد.
قانونگذاران تندروی آمریکایی در تلاش برای فشار به دولت جو بایدن هستند تا به موضوع نفت توقیف شده ایران رسیدگی کند که به دلیل ترس از واکنش تهران و نیز نگرانی شرکت های کشتیرانی مبنی بر عدم خرید آن، قادر به انجام هیچ اقدامی در این زمینه نیست.
هاوانا اگرچه از تهران خیلی دور است اما داستان پیام‌رسان اجتماعی «زون‌زونئو» در کوبا خیلی به داستان ایران نزدیک است. در داستان ایران شما می‌توانید اسم این پیام‌رسان را «تلگرام» بگذارید. شاید اتفاقی باشد اما حدود یک سال پس از پایه‌گذاری «صندوق فناوری باز» (OTF) و در الگویی مشابه با تجربه قابل قبول پیام‌رسان کوبایی؛ پیام‌رسان تلگرام راه‌اندازی شد. ساختار مدیریت «تلگرام» در محرمانگی دست کمی از «زون‌زونئو» ندارد. ما می‌دانیم تلگرام به عنوان شرکت در انگلستان، آمریکا و امارات متحده عربی به ثبت رسیده و فعلا تیم توسعه‌دهندگانش در دوبی مستقر است اما هیچ‌کس هویت عوامل آن را نمی‌داند و نشانی دفترهای آن را ندارد.
یکی از بزرگ‌ترین شیرین‌کاری‌های رسانه‌های دشمن «مهندسی وهم و مدیریت خیال» کسانی است که سرآشتی با ملت ندارند و خواب براندازی را می‌بینند.
امریکا تصور می‌کرد که تا قبل از 2030 ایران در یک دو راهی قرار می‌گیرد و مجبور به انتخاب است؛ یا تبدیل به یک کشور نرمال می‌شود یا کاملاً منزوی می‌شود. ایران در حاکمیت دوگانه خواهد بود و این امر انزوای اقتصادی و سیاسی این کشور را تشدید خواهد کرد. از طرف دیگر با سربرآوردن نسل چهارم تغییرات ارزشی را هم در جامعه مشاهده خواهدکرد، اما ایران موفق شد هم نفت بفروشد و هم روند تورم را کاهشی کند.
در سال گذشته کارفرمای پروژه فریبکارانه «زن، زندگی، آزادی»، در میانه اغتشاشات به جنایت در حرم شاهچراغ(ع) اقدام کرد. اما امسال، همین کارفرما با دستپاچگی، خیلی زود دست خود را رو کرد و با عجله به سراغ تکرار جنایت رفت.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه تاکید کرد: بحث آزاد سازی زندانیان‌ یک موضوع انسانی است و ما هیچ ارتباطی بین تبادل زندانیان به عنوان یک بحث انسانی با مسئله آزاد سازی دارایی‌های ایران قائل نیستیم.
همکاری‌های موردی و موضوعی ایران و آژانس از اواخر ماه مه و نهایی شدن مساله تبادل زندانیان در ۱۰اوت در چارچوب توافق محدودسازی تنش، بار دیگر امیدها را در بین محافل رسانه‌ای و سیاسی ایجاد کرده است که گزینه احیای برجام می‌تواند بار دیگر روی میز قرار گیرد.