اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

خبرگزاری رویترز با استناد به اظهارات منابع مطلع ایرانی و غربی که در جریان مذاکرات غیرمستقیم تهران-واشنگتن با میانجیگری قطر برای موضوع تبادل زندانیان بودند، جزئیاتی را درباره انتقال پول‌های ایران از بانک‌های کره جنوبی به قطر ارائه کرد که به عنوان بخشی از این مذاکرات درمورد آزادسازی این پول‌ها توافق شد.
تا زمانی که دیپلماسی ایرانی نتواند با هر تدبیر ممکن افکار عمومی در آمریکا را در جهت مخالفت با تحریم‌ها تحت تاثیر قرار دهد، دولت آمریکا همچنان به تحریم اقتصادی به‌ عنوان ابزار سلطه‌گری ادامه خواهد داد. تدابیری نظیر دور زدن تحریم که در کشور ما طرفداران و در کنار آنها البته کاسبان زیادی دارد، ابزار موثر درازمدتی برای مقابله با تحریم اقتصادی نیست.
سرگئی آکسایونوف رئیس منطقه کریمه گفت که سامانه‌های دفاع هوایی روسیه شنبه سه پهپاد اوکراینی را بر فراز این شبه‌جزیره منهدم کردند.
پس از دعوت گروه ۲۰ از اتحادیه آفریقا برای پیوستن به این گروه اقتصادی، این اتحادیه به یک عضو دائمی تبدیل می‌شود.
ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در یک نشست خبری به همتای روس خود درباره کشته شدن «یِوگنی پریگوژین» فرمانده گروه شبه‌نظامی «واگنر» اتهام زد.
سخنگوی کرملین با بیان اینکه رئیس‌جمهور روسیه حتی از طریق ویدئو کنفرانس در اجلاس سران گروه ۲۰ در پایتخت هند سخنرانی نمی‌کند، گفت که سرگئی لاوروف نماینده روسیه در این اجلاس خواهد بود.
معاون بایدن درباره آمادگی خود برای ریاست‌جمهوری، به آسوشیتدپرس گفت: شرایط جو بایدن خوب است، بنابراین کار به آنجا نمی‌کشد. اما اجازه دهید این را نیز تذکر بدهم که هر معاون رئیس‌جمهوری می‌داند که وقتی سوگند یاد می‌کند باید کاملاً در مورد مسئولیتی که ممکن است مجبور باشد برعهده بگیرد، آگاه باشد.
ماه‌های آتی ممکن است به‌ویژه تلخ باشند: اگر پوتین بخواهد جنگ را به پایان برساند یا برای مذاکره آماده شود، به سادگی ادامه نامحدود جنگ را نخواهد پذیرفت. با توجه به مسائل مربوط به تجهیزات نظامی و تامین تسلیحات، او آماده انجام کارهایی بسیار وحشتناک تر از چیزی است که تاکنون انجام داده است.
سیاست خاورمیانه‌ای بایدن با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو است. چالش عمده و سترگ، ماهیت مسائل خاورمیانه‌ای و سیاست‌های آمریکا در قبال آنها است. در رأس این مسائل فلسطین و مخصوصا رفتار رژیم صهیونیستی کنونی است که با خشن‌ترین روش‌ها، هیچ فضای تنفس قابل مانوری را برای بایدن باقی نگذاشته است که بتواند در قباس فلسطین حتی گام‌های کوچکی بردارد.
با افزایش فشار از سوی دولت آلبانی، منافقین علاوه بر فراری دادن تعدادی از نیروهایشان به کانادا، تعدادی دیگر را نیز به آلمان منتقل خواهند کرد.
یوگنی پریگوژین، فرمانده جنگ شورشیان پس از سقوط جت شخصی وی در یک حادثه سقوط مرده اعلام شد، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد او همچنان زنده است!