اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

بریکس به تازگی شش کشور از جمله ایران و عربستان را برای پیوستن به این گروه دعوت کرد که این موضوع اهمیت بریکس را در مناسبات جهانی نشان می‌دهد.
باید از غربگرایان سؤال کرد که «آیا در قاموس شما «‌توافق‌» غیر از «امتیاز دادن» معنای دیگری هم دارد؟!».
تاریخچه «مزدورسازی» از سوی دو قدرت، دولت‌های آمریکا و روسیه در ساحت نظامی‌گری، همچنین در میدان سیاسی و سیاست‌ورزی پرونده‌ای تاریخی است که تا امروز استمرار دارد.
سابرینا سینگ معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با تکرار اتهام‌های واهی علیه ایران گفت: من نمی‌توانم آینده را پیش‌بینی کنم. زمان بازگشت نیروهای آمریکایی از خلیج فارس مشخص نیست.
مراسم دفن «یوگنی پریگوژین» فرمانده سابق گروه نظامی واگنر، با حضور خانواده و دوستان نزدیک او در سن‌پترزبورگ برگزار شد.
راماسوامی مشابه ترامپ است. این نویسنده و کارآفرین آمریکایی با اعتماد به نفس ایده‌های غیرمتعارف جناح راست را در حالی که اتحاد را در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ خود ترویج می‌کند به پیش می‌برد.
باید اذعان داشت که ایران چه عضو شانگهای و بریکس بشود یا نشود و روابط خود را با کشورهای منطقه گسترش دهد یا روال سابق را پیش بگیرد این آمریکاست که باید تصمیم بگیرد که می خواهد به برجام بازگردد و تعهدات برجامی خود را عمل کند و با ایران به توافق برسد یا خیر.
در این یادداشت نیز سعی کردیم برخی روابط خارج از عرف تا عالی‌ترین سطوح مدیریتی این وزارتخانه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم را نشان دهیم. وزارتخانه‌ای که قرار بود شبکه ملی اطلاعات را با ملزومات آن راه‌اندازی کند طی هشت سال در این زمینه تقریبا متوقف ماند و حتی بدتر، بخشی از مسئولیت خود در این حوزه را به نفع بیگانگان واگذار کرد. حالا وقت سؤال است تا متهم تبدیل به مدعی‌العموم نشود و عملکرد غیرقابل قبول خود را با حاشیه‌‌سازی و شبهه‌پردازی پنهان نکند.
در حالی که نامزد پیشتاز ریاست جمهوری آرژانتین، از مقامات این کشور خواسته است که برای مبارزه با تورم سه رقمی، دلار را جایگزین پِزو کنند، به گفته یک اقتصاددان، آرژانتین برای نجات ارز در حال فروپاشی خود ناچار به تحمل رکود است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از جو بایدن رئیس جمهور کنونی این کشور به تندی انتقاد کرد و گفت: «وضعیت روحی و روانی او بدتر از وضعیت جسمی اوست و احتمالا نتواند به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ برسد.»