اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا با بیان اینکه اگر او رهبری دولت آمریکا را در اختیار داشت، ولادیمیر پوتین به اوکراین حمله نمی‌کرد، تاکید کرد که با این حال، روسیه در نهایت تمام اوکراین را تصرف خواهد کرد.
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه شنبه) گفت، اتحادیه اروپا و ایالات متحده هر دو نگران "چرخه باطل خشونت" در سرزمین‌های اشغالی و خواهان حل و فصل مناقشه اسرائیل- فلسطین در اسرع وقت هستند.
هم‌زمان با اینکه احتمال می‌رود دونالد ترامپ روز سه‌شنبه خود را تسلیم دادستان‌ها کند و در پی آن تظاهراتی برپا شود، پلیس نیویورک تمهیداتی از جمله مسدودسازی جاده‌های نزدیک به دادگاه منهتن اندیشیده است.

صدور کیفرخواست علیه رئیس جمهور سابق آمریکا

دستگیری ترامپ تا چه حد احتمال دارد؟

ایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ، در جریان دادگاه گفت که در هماهنگی و با دستور ترامپ، ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دنیلز حق‌السکوت داده است. ترامپ داشتن رابطه با دنیلز را انکار می‌کند و اخیرا در پستی در «تروث سوشال»، شبکه اجتماعی که خودش راه انداخته، از طرفدارانش خواست در صورت صدور حکم دستگیری او به آن اعتراض کنند.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به پیشرفت در اجرای توافق ماه گذشته با ایران گفت: ما با نصب دوربین ها شروع می کنیم. ما با اتصال مجدد برخی از سیستم های نظارت آنلاین شروع می کنیم.
رئیس‌جمهوری فرانسه که با اعتراضات گسترده و ادامه‌دار مردم کشور علیه تغییر قانون بازنشستگی درگیر است، قصد دارد طی روزهای آتی با سفر به چین دست‌کم وجهه خارجی خود را احیا کند.

دونالد ترامپ اعلام کرد که در مورد اعلام جرم علیه خود توسط هیئت منصفه دادگاهی در منهتن، درخواست تجدید نظر خواهد کرد و با بیان اینکه مقامات دخیل در این پرونده بی طرف نیستند، گفت که نمی‌گذارد نظام قضایی آمریکا مردم این کشور را تهدید کند.
مایک پنس معاون وقت رئیس جمهور سابق ایالات متحده گفت: متهم کردن دونالد ترامپ در نظر میلیون‌ها آمریکایی چیزی بیش از یک بازی سیاسی نیست.
معاون وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری بر تعهد آمریکا نسبت به جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای تاکید کرد.
رئیس جمهور پیشین آمریکا در مصاحبه‌ای آمریکا را کشوری مرده و در حال شکست توصیف کرد.
در سالی که گذشت، جهان روزگار پر آشوبی را از سرگذراند. از شدت گرفتن جنگ در اوکراین تا تنش بی‌سابقه در روابط دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا که طنین لرزه بر پایه‌های جهان تک قطبی را تداعی کرد.
ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره برجام، بار دیگر با تکرار اتهامات همیشگی ضدایرانی اعلام کرد که برجام در دستور کار نیست اما دیپلماسی همچنان بهترین راه در قبال ایران است.
پاپ فرانسیس ۸۶ ساله رهبر کاتولیک‌های جهان از یک عارضه تنفسی رنج می‌برد و قرار است چند روز در بیمارستان بستری شود.