اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

پنتاگون هشدار داد، تعطیلی قریب الوقوع دولت آمریکا قطعا آموزش برنامه ریزی شده خلبانان اوکراینی را که برای پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ آماده می‌شوند، به تاخیر می‌اندازد یا بر آن تاثیر منفی خواهد گذاشت.

کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا امروز (پنجشنبه) اولین جلسه استماع مربوط به استیضاح «جو بایدن»، رئیس‌جمهور این کشور را برای تحقیقات بیشتر نسبت به فعالیت‌های کیفری پسرش «هانتر بایدن» و معاملات تجاری خارجی او آغاز خواهد کرد.
قاضی ایالت نیویورک حکم داد که رئیس جمهور سابق آمریکا و پسرانش برای سال‌ها در حین بنا کردن امپراتوری املاک و مستغلاتش مرتکب کلاهبرداری شده‌اند.
نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری و نماینده سابق مجلس نمایندگان آمریکا گفت ترامپ فقط برای در امان ماندن از زندانی شدن به دلیل اتهاماتی که با آن مواجه است، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.
هیلاری کلینتون در گفت‌وگو با «جن ساکی» سخنگوی سابق کاخ سفید ادعا کرد، ولادیمیر پوتین «از آمریکا و ما متنفر است» و مسکو در انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده «مداخله» خواهد کرد.
میزان عدم رضایت از عملکرد جو بایدن در آمریکا با رسیدن به 56 درصد، به بالاترین سطح نامحبوبی در زمان ریاست‌جمهوری وی رسید.
ممانعت اروپاییان از عملیاتی شدن رفع تحریمهای موشکی ایران، فصل جدیدی از منازعات حقوقی و فنی را میان غرب و تهران رقم خواهد زد.
در حال حاضر قدرت‌های کهنه در حال افول‌اند. قدرت روزافزون سازمان‌هایی از جمله ‌شانگهای و بریکس از جمله مصادیق افول قدرت‌های کهنه است. سازمان همکاری ‌شانگهای دارای نه کشور عضو کامل، چهار کشور ناظر و ۱۴ شریک گفت‌وگو است. اعضای ‌شانگهای بیش از ۳۵ میلیون کیلومتر مربع و به عبارتی حدود یک چهارم خشکی کره زمین و ۶۰ درصد از خشکی اوراسیا و همچنین بیش از ۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان را در برمی‌گیرند.
وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح روسیه به تخلیه جمعیت غیرنظامی قره‌باغ کوهستانی از خطرناک‌ترین مناطق با توجه به آنچه که آذربایجان «فعالیت‌های ضد تروریستی» ارتش خود می‌خواند، ادامه می‌دهد.
سایه سنگین تنافر در بالاترین و اصلی‌ترین نهاد سازمان ملل، شورای امنیت چنان اثرگذاشته است که هر دولت یا کشوری در جهان به قول معروف ساز خود را می‌نوازد، زیرا از مختصات اصلی روابط بین‌المللی، کنونی، حفظ منافع دولت‌هاست.
اروپایی‌ها هم به نظر می‌رسد، دیگر این جنگ را نمی‌خواهند. چه مردم اروپا چه دولتمردان آنها. آنها دلایل معقولی نیز برای مخالفت با ادامه این جنگ دارند. در همین 19 ماهی که از شروع جنگ می‌گذرد، چندین دولت فقط در انگلیس سرنگون شده است. سرنگونی دولت‌های بوریس جانسون و لیز تراس بی‌ارتباط با جنگ اوکراین نبود. بسیاری از کشورهای اروپاییِ درگیر جنگ اوکراین، و حتی آمریکا انتخابات گوناگونی پیش رو دارند و نامزدهای انتخاباتی در این کشور می‌دانند، دفاع از ادامه این جنگ پُر خسارت به نفعشان نخواهد بود چرا که، اگر اولین قربانیان جنگ اوکراین را، مردم اوکراین بدانیم، دومین قربانیان بزرگ این جنگ مردم همین کشورها هستند.