اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

آلمان سفیر ترکیه در برلین را به دلیل انتقاد آنکارا از آزادی بیان و مطبوعات و سیستم قضایی این کشور احضار کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری به سوالاتی درباره توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بیانات اخیر مقام معظم رهبری ایران درباره اصول دیپلماسی ایران پاسخ داد.
جنگ در اوکراین بار دیگر نقطه عطف کنش‌ها و واکنش‌ها در صحنه بین‌المللی شده است؛ آن هم در حالی که هیچ نشانه‌ای از آتش بس یا توافق صلح دیده نمی‌شود.
از یک کشور مسلمان در همسایگی عربستان و تعدادی از کشورهای عرب عضو این اتحادیه حتی به عنوان ناظر دعوت نشد در حالیکه به یمن آشتی با سعودی و ورود مجدد اسد به جمع رهبران عرب، ایران شایسته‌ترین کشور برای حضور در این مجمع بود تا اوکراین.
در جدیدترین فهرست بلند آمریکایی‌هایی که توسط کاخ کرملین تحریم شده‌اند و اجازه ورود به خاک روسیه را ندارند، افرادی به چشم می‌خورند که اتفاقا از نظر رئیس جمهوری پیشین آمریکا یعنی دونالد ترامپ نیز به عنوان دشمن نگریسته می‌شوند. وزارت امور خارجه روسیه توضیح خاصی درباره دلیل قرار گرفتن این افراد در این فهرست ارائه نکرده، اما گفته است که در این میان «اشخاصی در دولت و سازمان‌های مجری قانون هستند که مستقیما در آزار و شکنجه مخالفان در بحبوحه یورش به ساختمان کنگره دست داشته‌اند.»
شرکت متا پلتفرمز به دلیل عدم پیروی از هشدار دادگاه عالی اتحادیه اروپا درباره انتقال داده های کاربران اروپایی فیس بوک به سرورهای آمریکا با جریمه بی سابقه روبرو است.

اولین جلسه محرمانه دولت جو بایدن برای تمامی سناتورها با محوریت ایران روز سه‌شنبه ساعت چهار عصر به وقت واشنگتن برگزار شد؛ اما این جلسه یک «غایب» مهم داشت و آن «رابرت مالی»، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران بود.
یکی از اعضای دموکرات سنا گفت که شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا از این فرصت برای به‌روزرسانی اطلاعات سناتور‌ها در مورد اوضاع مذاکرات با ایران استفاده خواهد کرد. او بدون توضیح بیشتر گفت: «در مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی حاصل شده است.»
ترامپ در شبکه اجتماعی خود تروث سوشیال نوشت: روز مادر بر همه، به ویژه مادران، همسران و عاشقان فاشیست‌های چپ رادیکال، مارکسیست‌ها و کمونیست‌ها که تمام توان خود را برای نابودی و محو کردن کشور بزرگ ما انجام می‌دهند، مبارک باد .
همچنان که اعضای ائتلاف نظامی ناتو با ادامه جنگ میان اوکراین و روسیه خود را برای هر سناریویی آماده می‌کنند، نیروهای این ائتلاف یک رزمایش سالانه را در استونی که قرار است در آن ۱۴۰۰۰ سرباز از ۱۱ کشور شرکت کنند، شروع کردند.