اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

با انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در برابر رقبای داخلی در موضع ضعف قرار می گیرد. در عین حال و در گذر زمان با توجه به مطرح شدن این گزارش در وضعیت کنونی و در نظر گرفتن این نکته که تحریمی علیه بن سلمان اعمال نمی شود، می توان گفت که تبعات آن در طول زمان کاهش پیدا خواهد کرد اما نگفته نماند که این اتفاق برای ولیعهد عربستان بدون پیامد نیست.

مخالفان دولت باید توجه داشته باشند که عرصه دیپلماسی جای شعار دادن نیست؛ بلکه جای محاسبه سود و زیان است. در واقع توافق با آزانس اقدامی حساب شده است که می تواند راه را برای سوءاستفاده محافل ضدایرانی در منطقه و آمریکا ببندد. 

ایده استقلال اروپا از آمریکا بیش‌تر در دهه ۱۹۶۰ توسط فرانسوی‌ها و دوره ژنرال دوگل مطرح شد. در سال ۲۰۰۳ و به دنبال زیر پا گذاشتن قواعد و سازوکارهای حقوق بین الملل توسط ایالات متحده آمریکا و حمله آمریکایی‌ها به عراق شاهد مطرح شدن این نگاه استقلال گرایانه و کاهش وابستگی اروپا به ایالات متحده توسط فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها بودیم.نگاه اتحادیه اروپا یکپارچه و یکدست نیست اما عمدتاً کشورهای پیشروتر اتحادیه اروپا این نگرش را نمایندگی می‌کنند و دنبال مطرح کردن آن هستند.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل نوشت: دستور بایدن برای حمله به نیروهای بومی مبارزه کننده با ‎داعش، نشان داد که کاخ سفید با اعمال سیاست دوگانه در استفاده از تروریسم، دوست داعش می‌ماند.
تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

تاریخ سیاه استعمارگری فرانسه در آفریقا و الجزایر

دوران استعمار فرانسه در آفریقا بعد از انقلاب لیبرالیسم فرانسه بود که تحت عنوان آزادی و دموکراسی و ایدئولوژی لیبرالیسم در فرانسه به وقوع پیوست. در حقیقت فرانسه حتی بعد از انقلاب آزادی‌خواهی که داشت به عنوان یک کشور استعمارگر سیاه در قاره آفریقا عمل کرد و مردم این کشور را تحت شدیدترین فشارها و قتل عام‌ها قرار داد.
سخنگوی کاخ سفید با ادعای اینکه آمریکا آماده گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران در چارچوب 1+5 است، گفت که واشنگتن قصد کاهش تحریم‌های وضع شده علیه ایران را ندارد.
چین در حال نزدیک شدن به جایگاه اقتصادی آمریکا است که این مسئله برای آمریکایی‌ها ناخوشایند است و نمی‌خواهند این روند ادامه پیدا کند به همین دلیل کنترل اقتصاد چین سیاست قطعی امریکا است و در تلاش است تا جایی که می‌تواند رقابت تسلیحاتی و نظامی در شرق آسیا ایجاد کند و به نوعی به دنبال طراحی در برگیری ۲ علیه چینی‌ها هستند که با اعمال مخارج نظامی شدید بتوانند کمر اقتصاد چین را بشکنند.
نماینده دائمی ایران در ژنو:

آمریکا خاطی فاحش برجام است

نماینده دائمی کشورمان در ژنو در کنفرانس خلع سلاح این نهاد بین‌المللی، مواضع کشورمان را درباره اهمیت پایبندی کشورها به مفاد معاهده ان.پی.تی و تحولات پیرامون توافق هسته‌ای مطرح کرد.

یادداشت/ کشف پاره ای از حقایق پنهان در آژانس دارویی اروپا درباره واکسن فایزر، بار دیگر ماهیت آمریکایی ها در تحمیل خواسته هایشان به کشورهای جهان را به اثبات رساند.
تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

تمایل بایدن برای ادامه سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ

با همه اعتراضاتی که بایدن و اطرافیانش به خروج ترامپ از برجام داشتند اما در عمل به نظر می‌رسد آن‌ها تحریم‌های ترامپ علیه ایران را دوست دارند و می‌خواهند این سیاست را ادامه دهند، البته این اتفاق ایران را دچار شگفتی نمی‌کند چرا که سیاست‌های ضد ایرانی مقامات آمریکایی به ده‌ها سال گذشته برمی‌گردد.
کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

نگاهی به مسائل داخلی آمریکا از کرونا تا مشروعیت بایدن

در کنار بحث جدیِ بیکاری و وضعیت اقتصاد ناشی از کرونا که ایالت‌های آمریکا درگیر آن هستند دومین مسئله جدی در حوزه داخلی آمریکا، بحث بحران مشروعیت سیاسی است که دولت بایدن با آن مواجه است.
سفیر سابق ایران در اردن در گفتگو با پرسون:

حذف انصارالله از لیست تروریستی/ بایدن به دنبال جبران خطای ترامپ

این‌که آمریکایی‌ها می‌خواهند انصارالله را از لیست تروریستی خارج ‌کنند واقعیتی است که آن‌ها بنا به خطای سیاسی که در دولت ترامپ اتفاق افتاد، به آن اعتراف کردند چرا که انصارالله به عنوان یک پایگاه وسیع مردمی و بخش مهمی از شاکله حاکمیتی یمن مطرح است و بدون این مشروعیت سیاسی وضعیت یمن راه حل مناسبی نخواهد داشت.

برآیند سیاست‌های ترامپ و بحران کرونا موجب چالش‌های جدی داخلی برای آمریکا شده است. بازنگری در سیاست‌هایی که ترامپ در آمریکا ایجاد کرده است در رونق اقتصادی، کاهش فقر در آمریکا، مدیریت بحران کرونا، کاهش مرگ و میر و تأثیرات اقتصادی کرونا بر اقتصاد آمریکا بسیار مؤثر خواهد بود.
بعد از اینکه جو بایدن در انتخاباتی جنجالی توانست دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را شکست دهد، به نظر می‌رسید که فصل جدیدی در حوزه روابط بین‌الملل در دولت آمریکا به وجود آمده است.
هنوز از ماجرای پر حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اتهام زنی ترامپ در مورد روند مشکوک پیروزی دمکرات ها زمانی نگذشته بود و بایدن مشغول صدور احکام انتصابات مقامات دولت جدید آمریکا بود که خبر رسید، نظامیان میانمار به ظن تقلب در انتخابات ماه نوامبر در این کشور علیه دولت خانم آنگ سان سوچی کودتا کرده و زمام امور را بدست گرفته اند.

دولت ترکیه پ ک ک را گروه‌ تروریستی می‌داند چرا که آن‌ها شهروندان عادی و غیرنظامی را می‌کشند و به دنبال اهداف و مقاصد سیاسی خود هستند در صورتی که آمریکا و غرب چنین نگاهی را در مورد پ ک ک قبول ندارند. به نظر می‌رسد که شاهد اصطکاک بین ترکیه و آمریکا خصوصاً در دوره بایدن هستیم.
سازمان آگهی های پرسون