اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

خطیب زاده در واکنش به ادعای معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا؛

رد هرگونه موافقت قدم به قدم تحریم های آمریکا از سوی ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی ادعای مطرح شده از سوی معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات بر سر توافق هسته ای در هفته جاری در وین و لغو تحریم‌ها برای بازگشت آمریکا به پایبندی به توافق هسته‌ای را رد کرد.
معاون وزیر امورخارجه روسیه با تاکید بر اینکه "هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد" از تمامی طرف های این توافق خواست تا برای بازگشت هرچه زودتر به برجام همه تلاش خود را به کار گیرند.
یک نشریه آمریکایی در واکنش به امضای سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین نوشت: فشار‌های آمریکا، دو کشور را برای همکاری‌های راهبردی مصمم‌تر کرده است.
عقلانیت ابزاری که مبنای نظریه وابستگی متقابل است، ایجاب می‌کند، کشوری که ظرفیت‌های محدودتری دارد، حداکثر بهره‌مندی ممکن را از مزیت‌های رقابتی بازار برای بهینه‌سازی دستاوردهای خود ببرد و با تنوع‌بخشیدن و افزایش طرف تقاضا به نرخ‌های بالاتری دست پیدا کند.
در هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام تاکید شد؛

عراقچی: نخستین گام احیای برجام لغو تحریم‌های‌آمریکا است

معاون سیاسی وزارت امور خارجه لغو تحریم‌های آمریکا را نخستین گام جهت احیای برجام دانست و تاکید کرد: ایران به محض لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آنها، گام‌های جبرانی هسته ای را متوقف خواهد کرد.
سفیر ایران در بلژیک و اتحادیه اروپا تاکید کرد: با انتقال بحران سوریه از مرحله نظامی به سیاسی، جامعه بین‌المللی وظیفه تسهیل این انتقال را دارد و در این برهه حساس، باید نسبت احتمال احیای مجدد داعش و ظهور سایر گروه‌های تروریستی تکفیری حساس بود.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با پرسون:

بایدن متهم ردیف اول جنگ ائتلاف ضد یمن

شروع جنگ ائتلاف ضد یمن بر علیه ملت یمن توسط آمریکایی‌ها پشتیبانی شد و در آن زمان بایدن معاون اول بود بنابراین بایدن جز متهمین اصلی این پرونده محسوب می‌شود. در شرایط کنونی نیز که بایدن رئیس جمهور آمریکا شده است هنوز طرح دقیق و قابل اعتمادی از جانب دولت جدید آمریکا برای غرب آسیا و منازعاتی که در این منطقه ایجاد کرده، ارائه نشده است و به نظر می‌رسد بایدن همان مسیر ترامپ را در پیش می گیرد.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

دلایل تبعیض اتحادیه اروپا در توزیع واکسن کرونا

مسئله توزیع ناعادلانه واکسن را باید در ساختار داخلی و ماهیت اتحادیه اروپا ببینیم نه صرفاً مسئله کرونا چرا که در نوع نگاه و هنجارهایی ریشه دارد که به ادعای اتحادیه اروپا بسیار کارآمد هستند و باید جهانی شوند در حالی‌که این هنجارها نتوانستند از هویت اروپایی درسطح اتحادیه اروپا صیانت کنند و در مردم اعتماد و امنیت ایجاد کنند.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ادامه تحریم‌ها و ناکامی ایالات متحده آمریکا در قبال ایران

در دوره‌های گذشته آمریکایی‌ها برای این‌که ایران را تهدید ضمنی نظامی نیز بکنند، اعلام می‌کردند که همه گزینه‌ها روی میز است. در دولت بایدن حتی جرئت چنین تهدیدی را هم ندارند بنابراین گزینه نظامی برای همیشه از روی میز کنار رفته و تنها تحریم‌ها باقی مانده است. اثرگذاری تحریم‌ها نیز با مقاومت ملت ایران روز به روز کاهش پیدا کرده است.
یک فعال مدنی گفت: مردم جمهوری چک از این وضعیت به ستوه آمده و می‌خواهند از محدودیت های فزاینده اتحادیه خلاص شوند. که این یک جنبش سیاسی نیست و در تلاش است تا افکار عمومی را نسبت به ماهیت اتحادیه اروپا، مزایا و مشکلات عضویت در آن روشنگری کند.